Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-06-10
Wersja aktualna od 2022-06-10
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/900
z dnia 8 czerwca 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/2039 w związku ze zmianami ram regulacyjnych Republiki Południowej Afryki dotyczących kontrahentów centralnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (1), w szczególności jego art. 25 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/2039 (2), przyjętej w dniu 13 listopada 2015 r., postanowiono, że do celów art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze Republiki Południowej Afryki obejmujące ustawę o rynkach finansowych, tj. ustawę nr 19 z 2012 r. ("FMA"), i mające zastosowanie do licencjonowanych izb rozliczeniowych posiadających zezwolenie w tym państwie należy uznać za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012. |
(2) | Po dniu 13 listopada 2015 r. ramy regulacyjne Republiki Południowej Afryki dotyczące kontrahentów centralnych ("CCP") zmieniły się jednak wraz z wejściem w życie ustawy o regulacji sektora finansowego, tj. ustawy nr 9 z 2017 r. (3) ("FSRA"), która zmieniła FMA, oraz promulgacją rozporządzenia z 2018 r. (4) odnoszącego się do FMA. Należy zatem ocenić równoważność tych zmienionych ram regulacyjnych Republiki Południowej Afryki. |
(3) | Ocena równoważności zmienionych ram regulacyjnych Republiki Południowej Afryki powinna opierać się nie tylko na teoretycznej analizie porównawczej prawnie wiążących wymogów mających zastosowanie do CCP licencjonowanych w Republice Południowej Afryki, ale również na ocenie praktycznych skutków tych wymogów. W ramach tej oceny należy sprawdzić adekwatność tych wymogów w stosunku do celu, jakim jest ograniczenie ryzyka, na które mogą być narażeni członkowie rozliczający i systemy obrotu z siedzibą w Unii, biorąc pod uwagę wielkość rynków finansowych, na których działają CCP licencjonowani w Republice Południowej Afryki. Wymogi w zakresie ograniczania ryzyka wobec CCP prowadzących działalność na większych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest z natury wyższy, muszą być bardziej rygorystyczne niż wymogi dotyczące CCP prowadzących działalność na mniejszych rynkach finansowych. |
(4) | W art. 25 ust. 6 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wymieniono trzy warunki, które muszą być spełnione, aby stwierdzić, że funkcjonujące w państwie trzecim rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, są równoważne z rozwiązaniami ustanowionymi w tym rozporządzeniu. |
(5) | Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP, którzy uzyskali zezwolenie w państwie trzecim, muszą spełniać prawnie wiążące wymogi równoważne z wymogami określonymi w tytule IV tego rozporządzenia. |
(6) | W decyzji wykonawczej (UE) 2015/2039 prawnie wiążące wymogi dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Republice Południowej Afryki, uznano za równoważne wymogom określonym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Zmienione ramy regulacyjne Republiki Południowej Afryki dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, pozwalają podtrzymać ocenę zgodności licencjonowanych izb rozliczeniowych i licencjonowanych CCP z zasadami dotyczącymi infrastruktury rynków finansowych ("PFMI"), wydanymi w kwietniu 2012 r. przez Komitet ds. Płatności i Infrastruktury Rynku oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych ("IOSCO") (5). |
(7) | Na prawnie wiążące wymogi dotyczące CCP i izb rozliczeniowych posiadających zezwolenie w Republice Południowej Afryki składają się obecnie FMA, zmieniona przez FSRA, oraz rozporządzenie z 2018 r. odnoszące się do ustawy o rynkach finansowych. Uzupełnieniem tych ram prawnych jest zbiór standardów postępowania wydanych przez urząd nadzoru sektora finansowego (Financial Sector Conduct Authority, "FSCA"). Zmieniona FMA oraz rozporządzenie z 2018 r. odnoszące się do ustawy o rynkach finansowych określają dodatkowe obowiązki i wymogi, które muszą spełniać izby rozliczeniowe i CCP posiadający zezwolenie w Republice Południowej Afryki. Ponadto na mocy zmienionej FMA organ nadzoru ostrożnościowego (Prudential Authority, "PA") i FSCA przejmują rolę podmiotu rejestrującego usługi ("The Registrar of Services") i wspólnie udzielają zezwolenia na prowadzenie działalności w Republice Południowej Afryki jako licencjonowana niezależna izba rozliczeniowa lub jako licencjonowany CCP, pod warunkiem że wnioskodawca spełnia wspomniane wymogi i przyczynia się do osiągnięcia celów określonych w FMA, w tym do ograniczenia ryzyka systemowego. |
(8) | Całkowita wartość transakcji na instrumentach pochodnych rozliczanych w Republice Południowej Afryki nadal stanowi mniej niż 1 % całkowitej wartości transakcji na instrumentach pochodnych rozliczanych w Unii. W związku z tym udział w izbach rozliczeniowych lub CCP licencjonowanych w Republice Południowej Afryki wiąże się ze znacznie niższym ryzykiem dla członków rozliczających i systemów obrotu z siedzibą w Unii niż w przypadku udziału w CCP posiadających zezwolenie w Unii. |
(9) | Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Republiki Południowej Afryki gwarantują, że CCP posiadający zezwolenie wydane wspólnie przez PA i FSCA spełniają prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom określonym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012. |
(10) | Art. 25 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zawiera również wymóg, aby rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP posiadających zezwolenie w państwie trzecim zapewniały skuteczny nadzór i skuteczne egzekwowanie prawa, prowadzone na bieżąco wobec CCP. Na mocy dostosowanych ram prawnych dotyczących CCP i izb rozliczeniowych w Republice Południowej Afryki PA i FSCA dysponują kompleksowym zestawem uprawnień umożliwiających nadzorowanie i monitorowanie izb rozliczeniowych i CCP posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w Republice Południowej Afryki oraz prowadzenie wobec nich dochodzeń. PA i FSCA co roku oceniają, czy licencjonowane izby rozliczeniowe i licencjonowani CCP przestrzegają FMA oraz swoich wewnętrznych zasad i procedur. PA i FSCA są uprawnione do cofnięcia lub zawieszenia zezwolenia posiadanego przez licencjonowaną niezależną izbę rozliczeniową lub licencjonowanego CCP, w przypadku gdy podmioty te nie przestrzegają przepisów FMA lub rozporządzenia z 2018 r. odnoszącego się do FMA lub też przepisów prawa wtórnego, takich jak wymogi zawarte w standardach postępowania. PA i FSCA są również uprawnione do żądania informacji lub dokumentów od licencjonowanych izb rozliczeniowych i licencjonowanych CCP oraz do przeprowadzania kontroli na miejscu. Organy nadzoru prowadzą także roczny program nadzoru nad CCP, który obejmuje przeglądy, analizę i ocenę ryzyka. PA monitoruje i ocenia adekwatność kapitałową CCP i praktyki zarządzania kapitałem przez CCP. |
(11) | Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP posiadających zezwolenie wydane przez PA i FSCA zapewniają skuteczny nadzór i skuteczne egzekwowanie prawa, prowadzone na bieżąco. |
(12) | Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ramy prawne państwa trzeciego muszą przewidywać skuteczny równoważny system uznawania CCP, którzy uzyskali zezwolenie na mocy systemów prawnych państw trzecich ("CCP z państw trzecich"). |
(13) | Zmieniona FMA określa warunki uznawania równoważności jurysdykcji zagranicznych. FSCA może, wraz z bankiem centralnym Republiki Południowej Afryki (South African Reserve Bank) i PA, stwierdzić, że ramy regulacyjne określonego państwa obcego są równoważne z ramami regulacyjnymi sektora finansowego Republiki Południowej Afryki. |
(14) | Komisja stwierdza, że ramy prawne Republiki Południowej Afryki przewidują skuteczny równoważny system uznawania CCP z państw trzecich. |
(15) | Komisja uważa zatem, że rozwiązania prawne i nadzorcze Republiki Południowej Afryki mające zastosowanie wobec CCP spełniają warunki określone w art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. W związku z tym te rozwiązania prawne i nadzorcze należy uznać za równoważne z wymogami określonymi w tym rozporządzeniu. |
(16) | Należy odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2015/2039. |
(17) | Aby zapewnić niezwłoczne przeprowadzenie przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych klasyfikacji i uznania CCP mających siedzibę w Republice Południowej Afryki, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym. |
(18) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Art. 1 decyzji wykonawczej (UE) 2015/2039 otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 1
Do celów art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze Republiki Południowej Afryki obejmujące ustawę o rynkach finansowych (ustawę nr 19 z 2012 r.) i rozporządzenie odnoszące się do ustawy o rynkach finansowych oraz mające zastosowanie do licencjonowanych izb rozliczeniowych posiadających zezwolenie w tym państwie uznaje się za równoważne wymogom określonym w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.".
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/2039 z dnia 13 listopada 2015 r. w sprawie równoważności ram regulacyjnych Republiki Południowej Afryki dotyczących kontrahentów centralnych z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 298 z 14.11.2015, s. 29).
(3) Republika Południowej Afryki, ustawa nr 9 z 2017 r.: ustawa o regulacji sektora finansowego, 2017 r.
(4) Skarb Państwa Republiki Południowej Afryki, NO.R. 98: ustawa o rynkach finansowych z 2012 r.: rozporządzenie.
(5) Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku/Komitet Techniczny Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych, "Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych", kwiecień 2012 r., dokumenty CPMI nr 101, Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych (bis.org).