Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-06-01
Wersja aktualna od 2022-06-01
obowiązujący
Alerty
REGULAMIN WEWNĘTRZNY I KODEKS POSTĘPOWANIA CZŁONKÓW EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO (MAJ 2022 R.)
z dnia 31 maja 2022 r.
PREAMBUŁA
CZĘŚĆ PIERWSZA
ORGANIZACJA KOMITETU
TYTUŁ I
CZŁONKOWIE KOMITETU
Artykuł 1 - Członkowie Komitetu
Artykuł 2 - Statut członków
Artykuł 3 - Kodeks postępowania
Artykuł 4 - Wygaśnięcie mandatu członków
TYTUŁ II
ORGANY KOMITETU
Rozdział I
Przepisy ogólne
Artykuł 5 - Organy wykonawcze, składy i struktura
Rozdział II
Grupy
Artykuł 6 - Powoływanie i funkcje Grup
Artykuł 7 - Przewodniczący Grup
Artykuł 8 - Członkowie nienależący do żadnej Grupy
Rozdział III
Zgromadzenie
Artykuł 9 - Skład osobowy Zgromadzenia
Artykuł 10 - Kompetencje Zgromadzenia
Rozdział IV
Prezydium Komitetu
Artykuł 11 - Skład Prezydium
W skład Prezydium wchodzą:
Artykuł 12 - Kompetencje Prezydium
Artykuł 13 - Zatwierdzanie działań
Prezydium może, na mocy decyzji podejmowanych w poszczególnych przypadkach, zatwierdzać działania bezpośrednio lub pośrednio związane z pełnieniem przez Komitet funkcji doradczej. Odnosi się to w szczególności do:
Artykuł 14 - Ocena strategii politycznych
Artykuł 15 - Funkcjonowanie Prezydium Komitetu
Artykuł 16 - Upoważnienia w ramach współpracy zewnętrznej lub międzyinstytucjonalnej
Artykuł 17 - Komisja Spraw Finansowych i Budżetowych (CAF)
Artykuł 18 - Komisja Komunikacji (COCOM)
Rozdział V
Kierownictwo
Artykuł 19 - Przewodniczący Komitetu
Artykuł 20 - Kierownictwo
Artykuł 21 - Poszerzone kierownictwo
Rozdział VI
Sekcje
Artykuł 22 - Powoływanie sekcji
Artykuł 23 - Członkowie sekcji
Artykuł 24 - Kierownictwo i prezydium sekcji
Artykuł 25 - Zadania sekcji
Rozdział VII
Podkomitety i centra monitorowania
Artykuł 26 - Podkomitety
Artykuł 27 - Centra monitorowania
Rozdział VIII
Komisje konsultacyjne
Artykuł 28 - Komisja Konsultacyjna ds. Przemian w Przemyśle (CCMI)
Artykuł 29 - Powoływanie innych komisji konsultacyjnych
Rozdział IX
Dialog z organizacjami społeczno-gospodarczymi Unii Europejskiej i państw trzecich
Artykuł 30 - Stosunki z organizacjami zewnętrznymi
Artykuł 31 - Delegacje i wspólne komitety konsultacyjne
Rozdział X
Inne organy
Artykuł 32 - Grupa kwestorów
Artykuł 33 - Komisja Etyki
Artykuł 34 - Komitet Audytu
Artykuł 35 - Stałe grupy
Rozdział XI
Kategorie
Artykuł 36 - Kategorie
CZĘŚĆ DRUGA
PROCEDURY
TYTUŁ I
PROCEDURA KONSTYTUOWANIA SIĘ KOMITETU ORAZ PROCEDURY WYBORU I MIANOWANIA
Rozdział I
Procedura konstytuowania się Komitetu
Artykuł 37 - Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia i ukonstytuowanie się Komitetu
Artykuł 38 - Odnowienie składu organów Komitetu w połowie kadencji
Rozdział II
PROCEDURY WYBORU I MIANOWANIA
Artykuł 39 - Komisja przygotowawcza i listy kandydatów w wyborach członków Prezydium
Artykuł 40 - Wybory członków Prezydium
Procedura wyboru członków Prezydium jest podzielona na etapy, w stosownych przypadkach obejmujące kolejne głosowania i tury, w następującej kolejności:
Artykuł 41 - Warunki wyboru członków Prezydium
Wybór członków Prezydium musi spełniać następujące warunki, w przeciwnym razie uznaje się go za nieważny:
Artykuł 42 - Zastąpienie członka Prezydium
Artykuł 43 - Procedura wyboru przez Zgromadzenie na inne odpowiedzialne stanowiska
Artykuł 44 - Procedura mianowania sprawozdawców i członków grup analitycznych
Kryteria i procedura mianowania sprawozdawców i członków grupy analitycznej są określone w art. 55 niniejszego regulaminu wewnętrznego.
Artykuł 45 - Propozycje Grup
TYTUŁ II
PROCEDURA DORADCZA
Rozdział I
Przepisy ogólne
Artykuł 46 - Wykonywanie funkcji doradczej
Komitet jest zwoływany przez Przewodniczącego na żądanie Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji.
Może również zbierać się z inicjatywy własnej.
Wykonuje swą funkcję doradczą, sporządzając opinie, raporty z oceny, raporty informacyjne lub rezolucje na aktualne tematy.
Artykuł 47 - Opinie Komitetu
Opinia jest instrumentem prawnym przewidzianym w Traktatach, umożliwiającym Komitetowi przedstawienie stanowiska zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego.
Opinie Komitetu zostają zaklasyfikowane, zgodnie z przepisami art. 53, do jednej z trzech następujących kategorii:
Artykuł 48 - Raporty z oceny
Artykuł 49 - Raporty informacyjne
Artykuł 50 - Rezolucje dotyczące aktualnych zagadnień
Rozdział II
Rozpoczęcie procedury doradczej
Artykuł 51 - Rozpoczęcie procedury na wniosek instytucji
Artykuł 52 - Rozpoczęcie procedury z inicjatywy własnej
Rozdział III
Prace sekcji
Artykuł 53 - Wyznaczenie sekcji i przydzielenie opinii
Artykuł 54 - Prace przygotowawcze sekcji
Prace przygotowawcze sekcji są prowadzone w ramach grupy analitycznej i przez jednego sprawozdawcę.
W wyjątkowych przypadkach mogą również być prowadzone:
Artykuł 55 - Grupy analityczne
Artykuł 56 - Opinie uzupełniające
Artykuł 57 - Posiedzenia sekcji
Artykuł 58 - Wspólne posiedzenia
Za zgodą Prezydium Przewodniczący Komitetu może zezwolić sekcji na zorganizowanie wspólnego posiedzenia z inną sekcją, CCMI, komisją Parlamentu Europejskiego lub komisją Komitetu Regionów.
Artykuł 59 - Kworum na posiedzeniu sekcji
Artykuł 60 - Opinie sekcji
Artykuł 61 - Przekazanie opinii sekcji Zgromadzeniu
Artykuł 62 - Ponowne rozpatrzenie opinii sekcji
W porozumieniu z Prezydium lub ze Zgromadzeniem - w zależności od etapu procedury - Przewodniczący Komitetu może odesłać opinię sekcji do sekcji, jeśli nie przestrzegano przepisów niniejszego regulaminu wewnętrznego dotyczących trybu sporządzania opinii lub jeśli za konieczne uznaje się przeprowadzenie dodatkowych analiz.
Rozdział IV
Obrady Zgromadzenia
Artykuł 63 - Przygotowanie sesji plenarnej
Artykuł 64 - Opracowanie porządku obrad
Artykuł 65 - Zgłaszanie poprawek
Artykuł 66 - Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie kworum
Artykuł 67 - Przyjęcie porządku obrad
Artykuł 68 - Obrady i głosowania
Artykuł 69 - Czas wypowiedzi
Artykuł 70 - Postępowanie z poprawkami
Artykuł 71 - Kontropinie
Artykuł 72 - Protokół sesji plenarnej Zgromadzenia
Artykuł 73 - Zamknięcie sesji plenarnej
Przed zamknięciem sesji plenarnej Przewodniczący informuje o miejscu i dacie następnej sesji.
W stosownych przypadkach informuje również o punktach porządku obrad, które są już znane.
Artykuł 74 - Treść opinii Komitetu przesyłanych instytucjom
Artykuł 75 - Przekazywanie opinii
Rozdział V
Przepisy wspólne
Artykuł 76 - Głosowanie
Artykuł 77 - Funkcje sprawozdawców
Artykuł 78 - Samodzielny sprawozdawca
Samodzielny sprawozdawca opracowuje sam, bez udziału grupy analitycznej, projekt opinii, który przedkłada sekcji lub CCMI. W razie potrzeby może go wspierać dwóch członków, którzy tworzą razem z nim grupę redakcyjną.
Artykuł 79 - Sprawozdawca generalny
Artykuł 80 - Wysłuchania
Jeżeli waga określonej kwestii uzasadnia takie postępowanie, poszczególne organy i struktury robocze Komitetu mogą w ramach przygotowywania swych prac zorganizować wysłuchanie z udziałem zaproszonych prelegentów spoza Komitetu. W przygotowanie wysłuchań są w równym stopniu zaangażowane wszystkie trzy Grupy.
Artykuł 81 - Doradcy
Artykuł 82 - Doradcy sprawozdawców
Artykuł 83 - Doradcy Grup
Artykuł 84 - Udzielenie pełnomocnictwa do głosowania
Artykuł 85 - Reprezentowanie
Artykuł 86 - Zastępstwo w grupie analitycznej
Artykuł 87 - Zastępcy
Artykuł 88 - Szczegółowe zasady funkcjonowania CCMI
TYTUŁ III
INNE PROCEDURY
Rozdział I
Tryb pilny
Artykuł 89 - Tryb pilny na poziomie Zgromadzenia
Artykuł 90 - Tryb pilny na poziomie Prezydium
Artykuł 91 - Tryb pilny na poziomie sekcji
Rozdział II
Procedury dotyczące członków
Artykuł 92 - Wniosek o uchwalenie wotum nieufności
Artykuł 93 - Utrata mandatu
Artykuł 94 - Postępowanie dyscyplinarne
W przypadku naruszenia przez członka Komitetu, delegata, zastępcę lub doradcę norm etycznych, zasad lub standardów postępowania lub uchybienia obowiązkom określonym w niniejszym regulaminie wewnętrznym, kodeksie postępowania lub statucie członków zastosowanie ma postępowanie dyscyplinarne określone w części III kodeksu postępowania.
Artykuł 95 - Uchylenie immunitetu
Wszelkie wnioski o uchylenie immunitetu członka Komitetu kierowane do Przewodniczącego Komitetu przez właściwy organ państwa członkowskiego są rozpatrywane zgodnie z procedurą ustanowioną w rozdziale IV statutu członków.
Artykuł 96 - Pomoc
Rozdział III
Publikacja i rozpowszechnianie tekstów Komitetu
Artykuł 97 - Publikacja
Artykuł 98 - Jawność, otwartość i dostęp do dokumentów Komitetu
Artykuł 99 - Jawność posiedzeń Komitetu
CZĘŚĆ TRZECIA
ADMINISTRACJA KOMITETU
Rozdział I
Sekretariat Generalny
Artykuł 100 - Sekretariat Generalny
Artykuł 101 - Sekretarz generalny
Rozdział II
Urzędnicy i inni pracownicy
Artykuł 102 - Uprawnienia organu powołującego
Wszystkie uprawnienia nadane przez regulamin pracowniczy organowi powołującemu wykonywane są:
Artykuł 103 - Uprawnienia organu upoważnionego do zawierania umów o pracę
Wszystkie uprawnienia nadane przez warunki zatrudnienia innych pracowników organowi właściwemu do zawierania umów o pracę wykonywane są:
Artykuł 104 - Inne przepisy regulaminu pracowniczego
Artykuł 105 - Wybór sekretarza generalnego
W celu mianowania lub zatrudnienia nowego sekretarza generalnego stosuje się następującą procedurę:
Artykuł 106 - Wybór osób na inne stanowiska w hierarchii
Rozdział III
Sekretariaty
Artykuł 107 - Sekretariat Przewodniczącego Komitetu
Artykuł 108 - Sekretariaty sekcji
Każda sekcja i CCMI ma do dyspozycji sekretariat, zapewniany przez służby Sekretariatu Generalnego pod kierownictwem kierownika działu.
Artykuł 109 - Sekretariaty Grup
Rozdział IV
Budżet
Artykuł 110 - Opracowywanie budżetu Komitetu
Rozdział V
Przepisy różne
Artykuł 111 - Korespondencja
Korespondencja adresowana do Komitetu jest przekazywana Przewodniczącemu Komitetu lub sekretarzowi generalnemu.
Artykuł 112 - Zasady odbywania posiedzeń
CZĘŚĆ CZWARTA
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 113 - Płeć i terminologia
Terminologia użyta w niniejszym regulaminie wewnętrznym w odniesieniu do funkcji i tytułów stosuje się jednakowo do kobiet i mężczyzn.
Artykuł 114 - Symbole Komitetu
Artykuł 115 - Zmiana regulaminu wewnętrznego
Artykuł 116 - Przyjęcie przepisów wykonawczych do regulaminu wewnętrznego
Artykuł 117 - Wejście w życie regulaminu wewnętrznego
Regulamin wewnętrzny wchodzi w życie dzień po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniające regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15). Wersja skonsolidowana: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:01962R0031-20220101&from=PL.
ZAŁĄCZNIK
KODEKS POSTĘPOWANIA CZŁONKÓW EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO
CZĘŚĆ I - NORMY I ZASADY
Artykuł 1
Zasady ogólne
1. Niniejszy kodeks postępowania ma zastosowanie do członków Komitetu. Zgodnie z decyzją Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z października 2020 r. zmiana niniejszego kodeksu pociąga za sobą dostosowanie wszystkich powiązanych tekstów, takich jak statut członków, regulamin wewnętrzny EKES-u i wszelkie inne stosowne teksty.
Niniejszy kodeks stosuje się również odpowiednio do delegatów komisji konsultacyjnych, zastępców i ekspertów, z wyjątkiem art. 1 ust. 2, art. 7 ust. 3 i art. 10, które mają zastosowanie wyłącznie do członków Komitetu.
2. Członków Komitetu nie wiążą żadne instrukcje.
Są w pełni niezależni w wykonywaniu swoich funkcji, w ogólnym interesie Unii.
3. Członkowie postępują zgodnie z Traktatami i prawem z nich wynikającym. Ich stosunki z organizacjami lub grupami interesów muszą być zgodne z potrzebą zachowania niezależności.
4. Członkowie Komitetu kierują się następującymi ogólnymi zasadami postępowania i ich przestrzegają: uczciwość, otwartość, staranność, rzetelność, odpowiedzialność, szacunek dla innych i poszanowanie reputacji Komitetu.
5. Zgodnie z art. 2 i 3 Traktatu o Unii Europejskiej i Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej członkowie Komitetu, sprawując swe funkcje, zapewniają propagowanie, skuteczną ochronę i poszanowanie praw podstawowych i wartości takich jak godność osoby ludzkiej, niedyskryminacja, tolerancja, wolność, solidarność, zasada praworządności i równość płci.
6. Wykonując swe zadania, członkowie zobowiązują się dążyć do jak najlepszego konsensusu w duchu wzajemnego szacunku.
7. Wykonując swe obowiązki, członkowie działają wyłącznie w interesie ogólnym i nie czerpią ani też nie próbują czerpać jakichkolwiek bezpośrednich lub pośrednich korzyści finansowych lub jakichkolwiek innych gratyfikacji.
8. W każdym przypadku, gdy członek umyślnie lub w wyniku zaniedbania nie wypełnia swoich obowiązków albo czerpie lub usiłuje czerpać - w ramach sprawowania funkcji członka - jakiekolwiek bezpośrednie lub pośrednie korzyści finansowe lub inne gratyfikacje, zostaje objęty środkami przewidzianymi w niniejszym kodeksie.
Artykuł 2
Zasady postępowania
1. Postępowanie członków odznacza się wzajemnym szacunkiem i opiera się na wartościach i zasadach określonych w Traktatach, a zwłaszcza w Karcie praw podstawowych.
2. Członkowie zobowiązują się szanować Komitet oraz godność członków i personelu, a także dbać o reputację Komitetu.
3. Członkowie nie zakłócają sprawnego przebiegu prac Komitetu, nie przeszkadzają w utrzymaniu bezpieczeństwa i porządku na terenie Komitetu ani nie powodują niewłaściwego działania sprzętu do niego należącego.
4. Członkowie nie zakłócają porządku w trakcie sesji i posiedzeń ani nie zachowują się niestosownie.
Wystrzegają się wypowiedzi lub zachowań o charakterze zniesławiającym, rasistowskim, seksistowskim, homofobicznym, ksenofobicznym czy obraźliwym.
5. Stosowanie niniejszego artykułu nie ogranicza w inny sposób żywotności debat ani wolności słowa członków.
6. Po zakończeniu pełnienia funkcji byli członkowie są nadal zobowiązani stosować się do etycznych norm uczciwości i dyskrecji. Przez dwa lata od zaprzestania pełnienia funkcji byli członkowie nie podejmują działań lobbingowych wobec członków ani personelu w imieniu swojego przedsiębiorstwa, pracodawcy lub klienta w sprawach, które mają związek z ważnymi stanowiskami, jakie sami piastują, lub których dotyczą opracowywane przez nich sprawozdania.
Artykuł 3
Ujawnianie informacji
1. Członkowie nie ujawniają bez upoważnienia informacji szczególnie chronionych określonych jako takie, otrzymanych w ramach wykonywania obowiązków, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej lub są publicznie dostępne.
2. Po opuszczeniu Komitetu nadal są do tego zobowiązani.
Artykuł 4
Właściwe zachowanie
1. Sprawując swe funkcje, członkowie postępują zgodnie z zasadami i obowiązkami określonymi w niniejszym kodeksie postępowania, przy dbałości o godność i szacunek oraz bez uprzedzeń lub dyskryminacji.
2. Zachowują się w sposób profesjonalny, a w kontaktach z innymi członkami i personelem wystrzegają się zachowań poniżających lub obraźliwych i języka obelżywego lub dyskryminującego ani nie dopuszczają się żadnych innych czynów, które są nieetyczne, upokarzające lub niezgodne z prawem.
3. Członkowie nie nakłaniają ani nie zachęcają innych członków i pracowników, aby naruszali, obchodzili lub zaniedbywali obowiązujące ustawodawstwo, przepisy wewnętrzne Komitetu lub niniejszy kodeks, ani nie tolerują takiego postępowania w przypadku pracowników podlegających ich zwierzchnictwu.
4. W celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania Komitetu członkowie, przy zachowaniu odpowiedniej dyskrecji, dążą do tego, aby wszelkie spory lub konflikty z udziałem innych członków lub pracowników podlegających ich zwierzchnictwu były rozstrzygane szybko, sprawiedliwie i skutecznie.
Artykuł 5
Zapobieganie molestowaniu
1. Członkowie powstrzymują się od jakichkolwiek form nękania psychicznego oraz molestowania seksualnego (1).
2. W stosownych przypadkach członkowie bezzwłocznie i w pełni współpracują w ramach obowiązujących procedur zarządzania sytuacjami konfliktu lub nękania psychicznego czy molestowania fizycznego lub seksualnego, włącznie z szybkim reagowaniem na wszelkie zarzuty nękania i molestowania.
3. Członkom są proponowane przeznaczone dla nich specjalistyczne szkolenia na temat zapobiegania konfliktom oraz nękaniu i molestowaniu w miejscu pracy, a także na temat zapobiegania uchybieniom czy zachowaniom sprzecznym z europejskimi wartościami, i członkowie są zachęcani do udziału w tych szkoleniach.
Artykuł 6
Uczciwość i przejrzystość finansowa
1. Członkowie są uprawnieni do diet ustalonych przez Radę, ale nie otrzymują wynagrodzenia od Komitetu.
2. Wyjazdy służbowe lub działania, których koszty są częściowo lub w pełni zwracane przez stronę trzecią, nie podlegają powtórnej refundacji przez Komitet.
Jeżeli koszty podróży służbowej lub działania zostaną częściowo lub całkowicie zwrócone przez stronę trzecią po zwrocie kosztów przez Komitet, członek niezwłocznie informuje o tym sekretariat generalny i zwraca Komitetowi zwrot kosztów do wysokości kwoty otrzymanej od strony trzeciej.
3. Wykonując swe funkcje, członkowie nie przyjmują prezentów ani korzyści o wartości przekraczającej 150 EUR.
Kiedy zgodnie z przyjętymi zwyczajami dyplomatycznymi lub mającymi charakter kurtuazyjny członkowie otrzymują prezenty o wartości przekraczającej tę kwotę, przekazują je Sekretariatowi Generalnemu Komitetu przy okazji najbliższego następującego po otrzymaniu prezentu posiedzenia Komitetu, w którym uczestniczą.
Przewodniczący decyduje, czy prezenty takie, jak również prezenty o takiej wartości wręczone mu bezpośrednio, stają się własnością Komitetu, czy są przekazywane odpowiedniej organizacji charytatywnej.
Sekretariat Generalny prowadzi rejestr prezentów o wartości powyżej 150 EUR, który jest dostępny publicznie na żądanie.
4. Członkowie przestrzegają wszystkich przepisów finansowych Komitetu, które mają do nich zastosowanie.
Artykuł 7
Oświadczenie majątkowe
1. Zgodnie z zasadą przejrzystości członkowie przekazują Przewodniczącemu oświadczenie majątkowe w chwili objęcia funkcji.
Oświadczenia składa się ponownie co roku w dniu 1 stycznia, a w przypadku gdy informacje, które wymagają zgłoszenia, ulegną zmianie w trakcie kadencji członka, składa się nowe oświadczenie przy najbliższej sposobności, a najpóźniej w terminie dwóch miesięcy od danej zmiany.
2. Oświadczenie majątkowe zawiera informacje wymienione w art. 5a statutu członków.
3. Członkowie nie mogą zostać wybrani do sprawowania funkcji w Komitecie ani w jednym z jego organów, zostać wyznaczeni do pełnienia funkcji sprawozdawcy ani uczestniczyć w wyjazdach służbowych czy działaniach, jeżeli nie złożyli lub nie zaktualizowali oświadczenia majątkowego.
4. Delegaci komisji konsultacyjnych, zastępcy i eksperci nie są uprawnieni do otrzymywania żadnych diet od Komitetu przed złożeniem lub aktualizacją oświadczenia majątkowego.
5. Jeżeli Przewodniczący uzyska informacje, na podstawie których może zakładać, że oświadczenie majątkowe członka wykazuje istotne nieprawidłowości lub jest nieaktualne, lub może w uzasadniony sposób prowadzić do niepołączalności z obowiązkami członków określonymi w niniejszym kodeksie postępowania, wtedy może on zasięgnąć opinii Komisji Etyki.
W stosownych przypadkach Przewodniczący zwraca się do członka o poprawienie oświadczenia w terminie 10 dni roboczych.
6. Po otrzymaniu pisemnej opinii Komisji Etyki Prezydium wysłuchuje, nie wcześniej niż po 14 dniach, danego członka, któremu na jego życzenie może towarzyszyć inna osoba, i może przyjąć decyzję w sprawie zastosowania w odpowiednich przypadkach ust. 3 lub 4 do członków, którzy nie zastosują się do wniosku Przewodniczącego o poprawienie oświadczenia.
Prezydium wysłuchuje danego członka, w formie ustnej lub pisemnej, przed podjęciem decyzji, którą uzasadnia.
Artykuł 8
Konflikty interesów
1. Członkowie unikają wszelkich sytuacji, które mogą prowadzić do konfliktu interesów lub które obiektywnie można postrzegać jako konflikt interesów.
2. Konflikt interesów istnieje wówczas, gdy osobisty interes członka może być sprzeczny z interesami Unii lub w sposób niewłaściwy wpłynąć na wykonywanie przez niego obowiązków członka Komitetu.
Konflikt interesów nie zachodzi, jeżeli członek odnosi korzyści jedynie ze względu na przynależność do ogółu społeczeństwa lub do szerokiej kategorii osób.
3. Do celów ust. 2 konflikt interesów zachodzi, gdy interes osobisty może wpłynąć na niezależne wykonywanie obowiązków. Osobiste interesy obejmują między innymi wszelkie potencjalne świadczenia lub korzyści dla samych członków, ich współmałżonków, partnerów lub członków najbliższej rodziny.
4. Zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. a) w przypadku jakichkolwiek niejasności członek może zwrócić się o opinię, w trybie poufnym, do Komisji Etyki.
5. Członek, który stwierdzi, że pozostaje w konflikcie interesów lub znajduje się w sytuacji, którą można obiektywnie postrzegać jako konflikt interesów, niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w celu zaradzenia tej sytuacji, zgodnie z zasadami i przepisami niniejszego kodeksu.
Jeżeli członek nie jest w stanie rozwiązać konfliktu interesów lub sytuacji, którą można postrzegać jako konflikt interesów, zaprzestaje wszelkiej działalności w danej sprawie i informuje o tym na piśmie Przewodniczącego.
6. Przewodniczący po konsultacji z Komisją Etyki decyduje, czy członek ma całkowicie zaprzestać wszelkiej działalności w danej sprawie.
7. Członkowie, którzy nie wywiążą się ze swoich obowiązków ujawnienia lub zgłoszenia konfliktu interesów lub sytuacji, która obiektywnie może być postrzegana jako konflikt interesów, którzy im nie zaradzą lub, nie będąc w stanie ich rozwiązać, nie zaprzestaną wszelkiej działalności w danej sprawie, mogą zostać objęci środkami przewidzianymi w niniejszym kodeksie.
CZĘŚĆ II - KOMISJA ETYKI
Artykuł 9
Komisja Etyki
1. Powołuje się Komisję Etyki.
2. Funkcje Komisji Etyki są następujące:
a) | Członkowie mogą zasięgać opinii Komisji Etyki we wszelkich sprawach związanych z niniejszym kodeksem; Komisja Etyki może z kolei zwrócić się o poradę do Działu Prawnego Komitetu. Na wniosek członka Komisja Etyki udziela mu - w trybie poufnym i w terminie 30 dni kalendarzowych - wskazówek dotyczących interpretacji i wykonywania przepisów niniejszego kodeksu. |
b) | W następstwie skargi złożonej zgodnie z art. 11 ust. 1 Komisja Etyki ocenia również domniemane naruszenia norm etycznych określonych w niniejszym kodeksie i doradza Przewodniczącemu w sprawie możliwych kroków, jakie należy podjąć. |
c) | Komisja Etyki doradza Przewodniczącemu i Prezydium, na ich wniosek, w zakresie wykładni i wdrażania przepisów niniejszego kodeksu. |
3. Komisja Etyki może - po konsultacji z Przewodniczącym, o ile nie znajduje się on w sytuacji konfliktu interesów - zasięgnąć porady ekspertów.
4. Komisja Etyki publikuje sprawozdanie roczne z podjętych działań, należycie zanonimizowane.
5. Komisja Etyki proponuje swój regulamin wewnętrzny, przyjmowany przez Prezydium.
Artykuł 10
Członkowie Komisji Etyki
1. Na wniosek Prezydium Zgromadzenie wybiera na każdy okres dwóch i pół roku sześcioro członków Komitetu - po dwoje (różnej płci) z każdej z trzech Grup - na członków Komisji Etyki.
2. Na wniosek Prezydium Zgromadzenie powołuje również na ten sam okres sześcioro członków Komitetu - po dwoje (różnej płci) z każdej z trzech Grup - na członków rezerwowych Komisji Etyki. Członkowie rezerwowi zastępują pełnoprawnego członka w pracach Komisji Etyki, jeżeli pełnoprawny członek nie może uczestniczyć w pracach lub sam znajduje się w sytuacji konfliktu interesów.
3. Mandat pełnoprawnych i rezerwowych członków Komisji Etyki jest odnawialny.
4. Funkcji członka Komisji Etyki nie można łączyć z funkcją członka następujących organów:
- | Prezydium Komitetu, |
- | Komitetu Audytu, |
- | grupy kwestorów. |
5. Każda Grupa sprawuje przewodnictwo w Komisji Etyki przez dwa i pół roku na zasadzie rotacji między trzema Grupami.
W przypadku równego rozkładu głosów przewodniczący ma głos decydujący.
6. Każdy członek Komisji Etyki wyłącza się z udziału w postępowaniu, jeżeli stwierdzi, że znajduje się w konflikcie interesów lub w sytuacji, która może być obiektywnie postrzegana przez stronę trzecią jako konflikt interesów.
Jeżeli w ramach postępowania członek Komisji Etyki zakwestionuje udział w niej innego członka tej komisji, udział tego członka w postępowaniu może zostać odrzucony większością głosów Komisji Etyki.
Członek, którego udział zakwestionowano, nie jest obecny przy głosowaniu.
7. W przypadku domniemanego naruszenia norm etycznych przez członka pełnoprawnego lub rezerwowego Komisji Etyki dany członek nie bierze udziału w postępowaniu dotyczącym domniemanego naruszenia i zostaje natychmiast zastąpiony przez członka rezerwowego.
Jeżeli na zakończenie postępowania Przewodniczący stwierdzi, że dany członek naruszył normy etyczne, a przyjęta sankcja jest inna niż pisemne upomnienie, członek przestaje pełnić funkcję pełnoprawnego lub rezerwowego członka Komisji Etyki.
W takim przypadku Przewodniczący mianuje na pozostały okres dwuipółletniego mandatu członka, który tę osobę zastąpi. Zgromadzenie potwierdza mianowanie na następnej sesji.
8. Członkowie Komisji Etyki mają obowiązek zachowania poufności.
9. Na początku ich mandatu członkom Komisji Etyki zapewnia się odpowiednie, obowiązkowe szkolenie.
CZĘŚĆ III - POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU MOŻLIWEGO NARUSZENIA NORM ETYCZNYCH
Artykuł 11
Wszczęcie postępowania
1. Każda osoba, członek lub pracownik, może złożyć skargę do Komisji Etyki dotyczącą zachowania członka.
Zarzuty są poparte wystarczającymi dowodami prima facie uzasadniającymi wszczęcie dochodzenia.
2. Komisja Etyki informuje Przewodniczącego Komitetu o otrzymaniu skargi, chyba że Przewodniczący sam jest przedmiotem skargi.
3. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) wszelkie informacje lub dowody dotyczące członków, o których dowiedział się i które muszą zostać przekazane OLAF-owi na mocy porozumień administracyjnych podpisanych z Urzędem.
4. Osoby uznane za sygnalistów mają prawo do poufności, ochrony, zakazu działań odwetowych i do środków wsparcia przewidzianych w prawie UE, w tym w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (2), prawie krajowym i wewnętrznych przepisach EKES-u, stosownie do przypadku.
Artykuł 12
Dochodzenie
1. Bez uszczerbku dla art. 17 Komisja Etyki wszczyna dochodzenie, jeżeli uzna, że istnieje powód, by sądzić, że członek mógł naruszyć normy etyczne określone w niniejszym kodeksie. Komisja Etyki niezwłocznie informuje Przewodniczącego i zainteresowanego członka o wszczęciu dochodzenia, pod warunkiem że nie zaszkodzi to postępowaniu ani potencjalnym dowodom.
2. Komisja Etyki analizuje okoliczności domniemanego naruszenia i wysłuchuje zainteresowanego członka w formie ustnej lub pisemnej.
Zainteresowanego członka może wspierać wybrana przez niego osoba lub wybrany przez niego prawnik.
3. Komisja Etyki posiada uprawnienia do przeprowadzania dochodzenia i wzywa wszelkich świadków (członków, pracowników lub osoby trzecie), których wysłuchanie może uznać za konieczne lub użyteczne w ramach dochodzenia.
Komisji Etyki przekazuje się wszelkie istniejące dowody, w tym korespondencję, i wszelkie informacje, które może ona uznać za niezbędne lub użyteczne.
4. Członkowie i byli członkowie niezwłocznie i w pełni współpracują z Komisją Etyki, dostarczając wszelkich niezbędnych dodatkowych informacji.
Członkowie nie wywierają nacisku na Komisję Etyki, Przewodniczącego ani Prezydium w celu wpłynięcia na ich ocenę sprawy.
5. Na podstawie swoich wniosków Komisja Etyki przedstawia Przewodniczącemu uzasadnione sprawozdanie zawierające zalecenia dotyczące ewentualnej decyzji, która w stosownych przypadkach może obejmować sankcje. Sprawozdanie jest jednocześnie przesyłane zainteresowanemu członkowi.
Artykuł 13
Umotywowana decyzja
1. Przewodniczący podejmuje umotywowaną decyzję na podstawie sprawozdania Komisji Etyki, po powiadomieniu zainteresowanego członka o wszystkich dowodach znajdujących się w aktach sprawy i zaleceniach Komisji Etyki oraz po wysłuchaniu zainteresowanego członka, w formie ustnej lub pisemnej, przy udziale doradcy prawnego członka, jeżeli członek go zażąda.
2. W umotywowanej decyzji Przewodniczący może:
a) | postanowić, że zarzuty przeciwko członkowi nie zostają podtrzymane; albo |
b) | jeżeli uzna, że członek naruszył normy etyczne określone w niniejszym kodeksie, podjąć decyzję o nałożeniu sankcji zgodnie z art. 14. |
3. Przewodniczący niezwłocznie powiadamia zainteresowanego członka o umotywowanej decyzji.
4. W przypadku domniemanego naruszenia norm etycznych przez Przewodniczącego Komitetu, nie bierze on udziału w procedurach i jest zastępowany przez wiceprzewodniczącego będącego przewodniczącym Komisji Spraw Finansowych i Budżetowych (CAF), który przejmuje funkcje Przewodniczącego w danym postępowaniu.
Artykuł 14
Sankcje
1. Przy ocenie zaobserwowanego zachowania surowość nakładanych sankcji ustala się proporcjonalnie do wagi przewinienia i do stanowiska członka w hierarchii.
Aby ustalić wagę przewinienia oraz podjąć decyzję o sankcji, która ma być nałożona, uwzględnia się w szczególności:
a) | charakter przewinienia i okoliczności, w których miało ono miejsce; |
b) | zakres, w jakim przewinienie ma negatywny wpływ na nietykalność cielesną lub psychiczną członków i/lub personelu, na reputację i/lub interesy Komitetu lub Unii Europejskiej; |
c) | zakres, w jakim przewinienie wiąże się z działaniami umyślnymi lub zaniedbaniami, a także poziom odpowiedzialności hierarchicznej członka; |
d) | poziom zadań i obowiązków członka, a także stanowisko członka w hierarchii względem ofiar uchybień; |
e) | poziom szkód dla nietykalności fizycznej lub psychicznej ofiary lub ofiar; oraz |
f) | to, czy przewinienie obejmowało powtarzające się działania lub zachowania. |
2. Stosownie do powagi naruszenia dokonanego przez członka sankcja może obejmować co najmniej jeden z następujących środków:
a) | pisemne upomnienie (które można podać do wiadomości publicznej); |
b) | nagana (którą można podać do wiadomości publicznej); |
c) | czasowe pozbawienie prawa do diety dziennej na okres od 2 do 30 dni posiedzeń, w zależności od wagi uchybienia; |
d) | bez uszczerbku dla prawa do głosowania na posiedzeniu plenarnym, czasowe zawieszenie uczestnictwa we wszystkich lub niektórych działaniach EKES-u lub jego organów, w wyjazdach służbowych lub w działaniach na okres od 2 do 30 dni posiedzeń; |
e) | zakaz reprezentowania EKES-u na jakimkolwiek forum krajowym, międzyinstytucjonalnym lub międzynarodowym przez okres do jednego roku; |
f) | w przypadku naruszenia obowiązku zachowania poufności ograniczenie prawa dostępu do informacji poufnych lub niejawnych przez okres do jednego roku. |
3. Ponadto Przewodniczący może, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 16, przedłożyć Prezydium propozycję dotyczącą:
g) | tymczasowego zawieszenia członka w wykonywaniu przez niego jednej lub większej liczby funkcji w Komitecie na okres do jednego roku; |
h) | odwołania członka z jednej lub większej liczby funkcji sprawowanych w Komitecie; |
i) | wezwania Rady do usunięcia członka z Komitetu. |
4. Okres stosowania środków, o których mowa w ust. 2 i 3 lit. c)-f) i g) niniejszego artykułu, może zostać podwojony w przypadku, gdy naruszenia się powtarzają lub gdy członek odmawia zastosowania się do jednego ze środków dodatkowych określonych w ust. 5.
5. Oprócz sankcji określonych w ust. 2 i 3 mogą zostać zastosowane następujące środki pomocnicze:
(i) | zobowiązanie członka do podjęcia działań w celu uregulowania jego sytuacji; |
(ii) | zobowiązanie członka do złożenia osobistego oświadczenia zawierającego przeprosiny (prywatnie wobec danej osoby albo publicznie na sesji plenarnej); |
(iii) | zobowiązanie członka do naprawienia wszelkich szkód. |
Artykuł 15
Wewnętrzne postępowanie odwoławcze
1. Zainteresowany członek może wnieść do Prezydium wewnętrzne odwołanie w terminie dwóch tygodni od otrzymania zawiadomienia o sankcji nałożonej przez Przewodniczącego na mocy art. 14 ust. 2, 4 i 5.
Odwołanie to ma skutek natychmiastowy w postaci zawieszenia zastosowania sankcji.
2. Prezydium wysłuchuje członka, w formie ustnej lub pisemnej, przed podjęciem decyzji.
W okresie nieprzekraczającym czterech tygodni od daty wniesienia odwołania lub, jeśli Prezydium nie zbierze się w tym czasie, na swoim najbliższym posiedzeniu Prezydium może uchylić lub utrzymać w mocy nałożoną sankcję bądź zmienić jej wymiar.
3. Członek może wnieść skargę o stwierdzenie nieważności do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w terminie dwóch miesięcy od powiadomienia o ostatecznej decyzji lub w terminie dwóch miesięcy od dnia, w którym Prezydium powinno było podjąć decyzję, zgodnie z art. 263 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Artykuł 16
Wcześniejsze odwołanie ze stanowiska
1. Zgodnie ze swą umotywowaną decyzją Przewodniczący może przedłożyć Prezydium wniosek zgodnie z art. 14 ust. 3.
2. Stanowiąc większością dwóch trzecich oddanych głosów, Prezydium może przedstawić Zgromadzeniu wniosek o odwołanie ze stanowiska Przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, przewodniczącego Grupy, członka Prezydium, kwestora, przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego sekcji lub innej osoby wybranej do pełnienia funkcji w Komitecie, jeżeli uzna, że członek ten dopuścił się poważnego uchybienia.
W wyjątkowych przypadkach Prezydium może przedstawić Zgromadzeniu wniosek o wydalenie członka z Komitetu.
Prezydium wysłuchuje danego członka, w formie ustnej lub pisemnej, przed przedstawieniem Zgromadzeniu wniosku zgodnie z niniejszym artykułem.
3. Zgromadzenie podejmuje decyzję w sprawie tego wniosku większością dwóch trzecich oddanych głosów stanowiącą większość członków Komitetu.
Przed przyjęciem decyzji Zgromadzenie wysłuchuje sprawozdania Przewodniczącego obejmującego uzasadnienie, a następnie wysłuchuje danego członka, w formie ustnej lub pisemnej.
W przypadku podjęcia decyzji o wydaleniu jest ona notyfikowana Radzie w celu wszczęcia przez nią procedury zastąpienia.
4. Członek może wnieść skargę o stwierdzenie nieważności do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w terminie dwóch miesięcy od powiadomienia o decyzji Zgromadzenia, zgodnie z art. 263 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
CZĘŚĆ IV - PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 17
Dochodzenia Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
1. Zastosowanie mają wspólne zasady ustanowione w porozumieniu międzyinstytucjonalnym (3) dotyczącym dochodzeń wewnętrznych prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), przewidujące środki niezbędne do zapewnienia sprawnego przebiegu dochodzeń prowadzonych przez OLAF.
2. Jeżeli Komitet jest świadomy możliwych przypadków nadużyć finansowych, korupcji lub wszelkich innych nielegalnych działań szkodzących interesom Unii Europejskiej, a OLAF albo nie został jeszcze poinformowany, albo nie podjął jeszcze decyzji o wszczęciu postępowania, Komisja Etyki nie wszczyna dochodzenia w sprawie tych samych faktów, o ile nie uzgodniono inaczej z OLAF-em.
Komisja zawiesza wszelkie postępowania związane ze sprawą i nie podejmuje żadnych działań, które mogłyby zaszkodzić potencjalnym dowodom i dochodzeniu OLAF-u.
Artykuł 18
Stosowanie kodeksu
Przewodniczący odpowiada za pełne i prawidłowe stosowanie niniejszego kodeksu.
W ramach stosowania niniejszego kodeksu może on w każdej chwili zwrócić się do Komisji Etyki o poradę w dowolnej kwestii.
(1) Rada EWG/EWEA: rozporządzenie nr 31 (EWG), 11 (EWEA) ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. P 45 z 14.6.1962, s. 1385), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A01962R0031-20220101&qid=1653325709293.
(2) Wersja skonsolidowana: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A01962R0031-20220101.
(3) Porozumienie administracyjne między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych z 13 stycznia 2016 r.