Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-05-05
Wersja aktualna od 2022-05-05
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/714
z dnia 5 maja 2022 r.
przyznająca odstępstwo zezwalające Belgii, Bułgarii, Cyprowi, Litwie, Niderlandom i Finlandii na stosowanie środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji na potrzeby systemu kontroli importu 2 w odniesieniu do towarów w przesyłkach pocztowych
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 2760)
(Jedynie teksty w języku bułgarskim, greckim, fińskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim i szwedzkim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (1), w szczególności jego art. 6 ust. 4 w związku z art. 8 ust. 2,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, aby wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji zgodnie z wymogami przepisów prawa celnego, odbywało się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych. |
(2) | Art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 przewiduje przyjmowanie w wyjątkowych przypadkach decyzji umożliwiających jednemu państwu członkowskiemu lub większej ich liczbie korzystanie z odstępstwa od stosowania technik elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji, jeżeli takie odstępstwo jest uzasadnione specyficzną sytuacją wnioskującego państwa członkowskiego i jest przyznawane na określony czas. |
(3) | Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 (2) ustanawia program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym ("program prac"). W programie prac wymieniono systemy elektroniczne, które mają zostać opracowane, oraz planowane daty uruchomienia tych systemów. W programie prac określono wdrożenie i daty wdrożenia systemu kontroli importu 2 ("ICS2") zgodnie z art. 6 ust. 1, art. 16, 46, 47 i 127-132 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. |
(4) | Zgodnie z programem prac państwa członkowskie miały być gotowe od 15 marca 2021 r. do wdrożenia ICS2 do odbierania przywozowych deklaracji skróconych od operatorów pocztowych i przewoźników ekspresowych w odniesieniu do towarów przewożonych transportem lotniczym oraz miały najpóźniej do 1 października 2021 r. umożliwić przedsiębiorcom podłączenie się do systemu i składanie przywozowych deklaracji skróconych za pomocą tego systemu. |
(5) | Zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i art. 183 ust. 1 lit. c) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 (3) od dnia 1 października 2021 r. operatorzy pocztowi mający siedzibę w Unii są zobowiązani składać przywozowe deklaracje skrócone za pomocą ICS2. |
(6) | Operatorzy pocztowi w Unii, którzy otrzymują przesyłki od operatorów pocztowych spoza Unii, są uzależnieni od tych operatorów w zakresie terminowego zbierania i wymiany elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem w celu wypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447. Operatorzy pocztowi z niektórych państw trzecich nie są jednak jeszcze pod względem technicznym gotowi do spełnienia wymogów dotyczących zbierania i międzynarodowej wymiany elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem, które mają do nich zastosowanie na mocy konwencji Światowego Związku Pocztowego. W związku z tym nadal nie uzyskują oni, w całości lub w części, danych elektronicznych i nie przekazują ich operatorom pocztowym mającym siedzibę w Unii. Zamiast tego operatorzy pocztowi w Unii mogliby ponownie wykorzystywać dane zebrane do celów zgłoszenia celnego i przekazywać te dane do ICS2 w zautomatyzowanym procesie. Nie wszyscy operatorzy pocztowi w Unii wprowadzili jednak taki zautomatyzowany proces ponownego wykorzystywania. |
(7) | Ze względu na brak elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem, tj. informacji zawartych w zgłoszeniu przekazywanych przed przybyciem lub załadunkiem, zwykle zawartych w formularzu celnym, pochodzących od niektórych operatorów pocztowych mających siedzibę w państwach trzecich, operatorzy pocztowi mający siedzibę w Unii są zobowiązani do manualnego wprowadzania danych do ICS2 w chwili fizycznego przybycia przesyłek pocztowych, jeżeli nie ustanowili zautomatyzowanego procesu umożliwiającego ponowne wykorzystywanie i przekazywanie do ICS2 danych zebranych do celów zgłoszenia celnego zgodnie z art. 139 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Jeżeli taki manualny proces dotyczy wysokiego odsetka przesyłek pocztowych, może on spowodować poważne zakłócenia w międzynarodowym łańcuchu dostaw pocztowych. |
(8) | Pomimo obowiązku przekazywania danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej drogą elektroniczną w odniesieniu do wszystkich przesyłek pocztowych od dnia 1 października 2021 r., zgodnie z informacjami otrzymanymi przez organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii, ilość przesyłek pocztowych, dla których nie są dostępne elektroniczne dane przekazywane z wyprzedzeniem na potrzeby składania przywozowych deklaracji skróconych za pośrednictwem ICS2 w tych państwach członkowskich, przekraczała 15 % całkowitej liczby przesyłek pocztowych otrzymanych w miesiącu poprzedzającym datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji. Powoduje to zakłócenia i wąskie gardła w przepływie towarów przywożonych drogą pocztową do tych państw członkowskich pomimo podejmowanych przez nie wysiłków w celu wypełnienia zobowiązań prawnych w odniesieniu do elektronicznej wymiany danych związanych z ICS2. |
(9) | Te wyjątkowe okoliczności spowodowane brakiem gotowości technicznej systemów operatorów pocztowych spoza Unii uzasadniają wnioski o odstępstwo zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013, które zostały złożone przez Bułgarię, Cypr i Litwę w dniu 21 grudnia 2021 r., przez Niderlandy w dniu 23 grudnia 2021 r., przez Belgię w dniu 5 stycznia 2022 r. i przez Finlandię w dniu 14 stycznia 2022 r. Takie odstępstwa powinny tymczasowo umożliwiać tym państwom członkowskim korzystanie ze środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dotyczących towarów w przesyłkach pocztowych, w przypadku których operatorzy pocztowi spoza Unii nie przekazują unijnym operatorom pocztowym elektronicznych danych z wyprzedzeniem i w odniesieniu do których unijni operatorzy pocztowi nie mogą ponownie wykorzystywać danych zawartych w zgłoszeniach celnych do składania przywozowych deklaracji skróconych za pośrednictwem ICS2. |
(10) | Wdrażając niniejszą decyzję, organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii będą musiały powiadomić Komisję o postępach poczynionych przez ich odpowiednich operatorów pocztowych w przekazywaniu danych zawartych w przywozowych deklaracjach skróconych dotyczących przesyłek pocztowych za pośrednictwem ICS2 w terminie jednego miesiąca od powiadomienia o decyzji. |
(11) | Ponieważ obowiązek przekazywania danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej drogą elektroniczną w odniesieniu do wszystkich przesyłek pocztowych stał się skuteczny w dniu 1 października 2021 r., niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie z mocą wsteczną od tej daty do dnia 30 czerwca 2022 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii mogą zezwolić swoim operatorom pocztowym na składanie przywozowych deklaracji skróconych dotyczących towarów w przesyłkach pocztowych za pomocą środków wymiany i przechowywania informacji innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych, pod warunkiem że spełnione są wszystkie następujące warunki:
a) | operator pocztowy, który ma siedzibę poza obszarem celnym Unii i świadczy usługi międzynarodowe regulowane konwencją Światowego Związku Pocztowego, nie przekazał elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem dotyczących tych towarów; |
b) | ilość przedmiotowych przesyłek pocztowych przekroczyła 15 % całkowitej liczby przesyłek pocztowych otrzymanych w miesiącu poprzedzającym datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji; |
c) | w przypadku gdy dane państwo członkowskie zezwala na stosowanie środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych, o których mowa powyżej - krajowy operator pocztowy nie posiada jeszcze technicznych możliwości ponownego wykorzystywania i przekazywania do systemu kontroli importu 2 ("ICS2") danych zebranych do celów zgłoszenia celnego o dopuszczenie do swobodnego obrotu. |
Artykuł 2
Organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii powiadamiają Komisję w terminie jednego miesiąca od daty powiadomienia o niniejszej decyzji o postępach, jakie od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji poczynili ich krajowi operatorzy pocztowi w zakresie przekazywania organom celnym danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej w odniesieniu do towarów w przesyłkach pocztowych za pomocą ICS2.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Królestwa Niderlandów oraz Republiki Finlandii.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 października 2021 r. do dnia 30 czerwca 2022 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 maja 2022 r.
W imieniu Komisji
Paolo GENTILONI
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 z dnia 13 grudnia 2019 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 168).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).