Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 462 str. 1
Wersja aktualna od 2021-12-29
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 462 str. 1
Wersja aktualna od 2021-12-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/2316

z dnia 22 grudnia 2021 r.

w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 165 ust. 4 i art. 166 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Art. 165 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że działanie Unii zmierza między innymi do zachęcania młodzieży do uczestnictwa w demokratycznym życiu Europy.

(2)

W Planie z Bratysławy z dnia 16 września 2016 r. 27 szefów państw lub rządów zobowiązało się "zagwarantować młodzieży więcej możliwości", w szczególności poprzez unijne wsparcie dla państw członkowskich w zakresie walki z bezrobociem wśród młodzieży oraz wzmocnienie unijnych programów skierowanych do młodzieży.

(3)

W deklaracji rzymskiej z dnia 25 marca 2017 r. przywódcy 27 państw członkowskich, Rada Europejska, Parlament Europejski i Komisja zobowiązały się dążyć do "Unii, w której młodzi ludzie mają dostęp do kształcenia i szkolenia najwyższej jakości i mogą uczyć się i znajdować zatrudnienie na całym kontynencie".

(4)

W strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, opartej na rezolucji Rady z dnia 26 listopada 2018 r. (3), uznano, że osoby młode są architektami własnego życia, przyczyniają się do pozytywnych zmian w społeczeństwie i wzbogacają ambicje Unii. Uznano w niej również, że polityka wobec młodzieży może przyczynić się do stworzenia przestrzeni, w której osoby młode mogą korzystać z możliwości i identyfikować się z wartościami Unii. Poprzednie europejskie lata, takie jak Europejski Rok Kolei 2021, Europejski Rok Dziedzictwa Kulturowego 2018, Europejski Rok Obywateli 2013-2014 i Europejski Rok Wolontariatu 2011, oferują cenne doświadczenia, które powinny stanowić podstawę przyszłych działań mających na celu zaangażowanie osób młodych w kształtowanie jej przyszłości i przyszłości Europy oraz wzmocnienie pozycji młodych osób.

(5)

NextGenerationEU, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 (4), zapewnia przyspieszenie zielonej transformacji i transformacji cyfrowej oraz przewiduje możliwość wspólnego wyjścia z pandemii COVID-19 na silniejszej pozycji. NextGenerationEU ponownie otwiera perspektywy pełne możliwości dla osób młodych, w tym wysokiej jakości miejsca pracy i dostosowanie się do przemian społecznych. Unia dąży do tego, aby osoby młode były w pełni zaangażowane we wdrażanie NextGenerationEU, zwiększając ich rolę w zielonej transformacji i transformacji cyfrowej.

(6)

Przewodnicząca Komisji zapowiedziała w swoim orędziu o stanie Unii w dniu 15 września 2021 r., że Komisja zaproponuje, aby rok 2022 został ogłoszony Europejskim Rokiem Młodzieży (zwanym dalej "Europejskim Rokiem"). Podkreślając ufność wynikającą z inspiracji, którą czerpie od młodych Europejczyków, w przyszłość Europy, przewodnicząca Komisji dodała, że "jeśli chcemy kształtować Unię zgodnie z oczekiwaniami młodzieży, musimy zagwarantować jej udział w kształtowaniu przyszłości Europy". Europa potrzebuje wizji, zaangażowania i uczestnictwa wszystkich osób młodych, aby budować lepszą przyszłość, a także musi dać osobom młodym możliwości na przyszłość, która jest bardziej zielona, bardziej cyfrowa i w większym stopniu sprzyja włączeniu społecznemu. Dlatego też przewodnicząca zaproponowała, aby "poświęcając młodym ludziom ten rok, docenić ich wielkie poświęcenie dla innych".

(7)

Europejski Rok powinien zapoczątkować proces refleksji nad przyszłością młodzieży i jej aktywnym udziałem w budowaniu przyszłości Europy. Z tego względu polityki dotyczące młodzieży powinny być włączane do głównego nurtu wszystkich odpowiednich polityk Unii.

(8)

Aktywne uczestnictwo osób młodych w procesach demokratycznych ma kluczowe znaczenie dla teraźniejszości i przyszłości Europy i jej demokratycznych społeczeństw. Zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie wspierania świadomości demokratycznej i demokratycznego zaangażowania młodych ludzi w Europie (5) oraz z dnia 21 czerwca 2021 r. w sprawie wzmacniania zarządzania wielopoziomowego przy promowaniu uczestnictwa młodych ludzi w procesach decyzyjnych (6), komunikatem Komisji z dnia 3 grudnia 2020 r. w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji, a także rezolucją Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2015 r. w sprawie reformy prawa wyborczego w Unii Europejskiej (7) Europejski Rok ma zatem na celu pobudzenie aktywnego zaangażowania osób młodych w demokratyczne życie Europy, w tym przez wspieranie działań na rzecz uczestnictwa osób młodych z różnych środowisk w takich procesach, jak Konferencja w sprawie przyszłości Europy, promowanie inicjatyw w zakresie uczestnictwa obywatelskiego i wolontariatu, a tym samym zwiększanie wiedzy o wspólnych wartościach i prawach podstawowych Unii oraz o europejskiej historii i kulturze, zbliżanie osób młodych do decydentów na poziomach lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym oraz przyczynianie się do procesu integracji europejskiej.

(9)

W rezolucji ONZ z dnia 25 września 2015 r. zatytułowanej "Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030" (zwanej dalej "Agendą 2030") uznano istotną rolę młodych ludzi jako podmiotów kształtujących zmiany na arenie międzynarodowej oraz stwierdzono, że należy wspierać młodych ludzi, aby "mogli zrealizować swoje nieskończone możliwości podejmowania działań na rzecz stworzenia lepszego świata". Europejski Rok stanowi konkretny wkład w realizację Agendy 2030, w której podkreślono, że "dzieci oraz młode kobiety i młodzi mężczyźni odgrywają kluczową rolę w procesie zmian", i powinien stać się kolejnym impulsem do realizacji Agendy 2030, drogi do zrównoważonego rozwoju oraz zdolności osób młodych do kształtowania teraźniejszości i przyszłości nie tylko Unii, ale także krajów partnerskich Unii i całej naszej planety.

(10)

Zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 5 czerwca 2020 r. w sprawie młodzieży w działaniach zewnętrznych, w których podkreślono wkład młodych pokoleń w budowanie silniejszych, pełnoprawnych, pokojowych i demokratycznych społeczeństw, Europejski Rok powinien przyczynić się do zwiększenia uczestnictwa młodzieży w działaniach zewnętrznych Unii we wszystkich politykach, stworzyć nowe możliwości kształcenia, uczenia się i wymiany, rozwoju partnerstw i dialogu między młodzieżą z Unii i z krajów partnerskich, w tym z Partnerstwa Wschodniego, Bałkanów Zachodnich i Południowego Sąsiedztwa, przyczynić się do wykorzystania w jak największym stopniu istniejących platform dialogu z młodzieżą i partnerstw takich jak centrum współpracy młodzieży z UA i UE i unijna rada konsultacyjna ds. młodzieży, oraz zwiększyć rolę zaangażowania młodzieży w komunikację strategiczną i działania w zakresie dyplomacji publicznej.

(11)

Europejskie cele młodzieżowe, które są integralną częścią strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 i które zostały opracowane przez osoby młode na rzecz osób młodych w ramach procesu unijnego dialogu młodzieżowego, są świadectwem gotowości wielu młodych Europejczyków do udziału w określaniu kierunku, w którym powinien podążać rozwój Unii.

(12)

Europejski Rok powinien przyczynić się do pomyślnego wdrożenia pierwszej zasady Europejskiego filaru praw socjalnych (8), w której podkreślono, że "każda osoba ma prawo do edukacji włączającej, charakteryzującej się dobrą jakością, szkoleń i uczenia się przez całe życie". W związku z tym Europejski Rok powinien przyczynić się do osiągnięcia do 2025 r. widocznych postępów w tworzeniu europejskiego obszaru edukacji, którego celem jest stymulowanie osób młodych do samorealizacji osobistej, społecznej i zawodowej oraz wspieranie edukacji obywatelskiej przez stworzenie prawdziwej europejskiej przestrzeni uczenia się oraz usunięcie barier na drodze ku automatycznemu wzajemnemu uznawaniu stopni, kwalifikacji i okresów nauki w Unii. Europejski Rok powinien również uwzględniać sytuację społeczną i dobrostan młodych ludzi, a także przyczyniać się do pomyślnego wdrożenia trzeciej zasady europejskiego filaru praw socjalnych, w której podkreślono, że "każdy ma prawo do równego traktowania i równych szans w dziedzinie zatrudnienia, ochrony socjalnej, edukacji, a także dostępu do towarów i usług dostępnych dla społeczeństwa".

(13)

Europejski Rok powinien wspierać starania Unii na rzecz rozszerzenia możliwości zatrudnienia dla osób młodych w ramach planu odbudowy po zakończeniu pandemii COVID-19, jak określono w rezolucji Parlamentu Europejskiego z 8 października 2020 r. w sprawie gwarancji dla młodzieży (9), w której podkreśla się, że środki izolacji spowodowały nagłe zakłócenia w formalnym i pozaformalnym kształceniu, a także nieformalnym uczeniu się osób młodych, ich stażach, praktykach, przygotowaniu zawodowym i w pracy, oraz wpłynęły na ich dochody, potencjał zarobkowy i dobrostan, w tym na ich zdrowie, a w szczególności na zdrowie psychiczne. Zarówno w tej rezolucji, jak i w rezolucji z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie silnej Europy socjalnej na rzecz sprawiedliwej transformacji (10) Parlament Europejski potępił praktykę bezpłatnych staży niezwiązanych z nabywaniem kwalifikacji edukacyjnych jako formę wyzysku młodych pracowników i naruszania ich praw. W swojej rezolucji z dnia 17 grudnia 2020 r. Parlament Europejski wezwał również Komisję do przedstawienia ram prawnych służących do skutecznego i wykonalnego zakazu takich bezpłatnych staży, praktyk i przygotowania zawodowego.

(14)

Europejski Rok powinien stać się kolejnym impulsem do tworzenia możliwości wysokiej jakości zatrudnienia młodzieży w ramach inicjatywy na rzecz wspierania zatrudnienia ludzi młodych, w tym dzięki zaleceniu Rady z dnia 30 października 2020 r. dotyczącym wzmocnionej gwarancji dla młodzieży (11) oraz w ramach nowej inicjatywy Aim, Learn, Master, Achieve (ALMA) zaproponowanej przez Komisję, która ma być realizowana w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 (12). Inicjatywa ALMA powinna być transgranicznym programem mobilności młodzieży dla osób w niekorzystnej sytuacji, niekształcących się, niepracujących ani nieszkolących się.

(15)

Europejski Rok powinien przyczynić się do uznawania pracy z młodzieżą oraz do realizacji celów rezolucji Rady z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie ram tworzenia europejskiego programu pracy z młodzieżą (13) (zwanego dalej "europejskim programem pracy z młodzieżą") i procesu z Bonn, a tym samym do wzmocnienia struktur pracy z młodzieżą, aby stały się one zrównoważone i bardziej odporne we wszystkich częściach Unii oraz w wymiarze współpracy transgranicznej. Europejski Rok powinien również promować walidację kompetencji nabytych w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w tym poprzez pracę z młodzieżą, przy jednoczesnym uznaniu wysokiej wartości uczenia się w pracy z młodzieżą obok kształcenia formalnego oraz potrzeby wzmocnienia powiązań między pracą z młodzieżą a kształceniem formalnym.

(16)

W rezolucji z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie wpływu COVID-19 na młodzież i sport (14) Parlament Europejski podkreślił szczególnie dotkliwy wpływ pandemii COVID-19 na młodzież niekształcącą się, niepracującą ani nieszkolącą się oraz zwrócił uwagę na potrzebę rozwiązania problemów, z jakimi borykają się młodzi ludzie ze szczególnie wrażliwych grup społecznych, w tym młodzi ludzie z niepełnosprawnościami. Zauważył również, że od wybuchu pandemii COVID-19 stale rośnie bezrobocie i ubóstwo wśród młodzieży, a także wezwał Komisję i państwa członkowskie do wprowadzenia wszelkich niezbędnych środków w celu przeciwdziałania katastrofalnym skutkom dla zatrudnienia ludzi młodych. Przypomniał również o roli wolontariatu w zdobywaniu umiejętności życiowych i zawodowych młodych ludzi oraz uznał, że w Europejskim Korpusie Solidarności, ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/888 (15), młodzi ludzie mogliby poszerzyć swoje możliwości poza swoim lokalnym środowiskiem.

(17)

Pandemia COVID-19 wywarła głęboki wpływ społeczny i gospodarczy na nasze społeczeństwo jako całość oraz doprowadziła do bezprecedensowego wzrostu problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, zwłaszcza wśród młodych ludzi. W związku z tym Europejski Rok powinien promować dyskusję oraz rozwój zrównoważonych rozwiązań, w tym środków zapobiegawczych, aby pomóc w stawieniu czoła tym wyzwaniom.

(18)

W ramach Europejskiego Roku należy wspierać wprowadzenie w życie europejskiego programu pracy z młodzieżą oraz konkluzji Rady z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie młodych ludzi i przyszłości pracy (16), z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie cyfrowej pracy z młodzieżą (17) oraz z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie inteligentnej pracy z młodzieżą (18).

(19)

Odzwierciedlając znaczenie przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu i katastrofom naturalnym zgodnie z zobowiązaniami Unii do wdrożenia Porozumienia paryskiego przyjętego w ramach Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (19) (zwanego dalej "porozumieniem paryskim") i do osiągnięcia celów ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz Europejskiego konsensusu w sprawie rozwoju, Europejski Rok powinien przyczynić się do włączenia działań związanych z klimatem i przyrodą do głównego nurtu polityki oraz do realizacji celów określonych w komunikacie Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. zatytułowanym "Europejski Zielony Ład" w sposób sprawiedliwy i sprzyjający włączeniu społecznemu, misji "Horyzont Europa", zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 (20), oraz pakietu "Gotowi na 55" zawartego w komunikacie Komisji z dnia 14 lipca 2021 r. zatytułowanym "Gotowi na 55: osiągnięcie unijnego celu klimatycznego na 2030 r. w drodze do neutralności klimatycznej", w szczególności przez zachęcanie osób młodych do formułowania własnych inicjatyw i kreatywnych pomysłów na osiągnięcie odpowiednich celów, a tym samym uznanie kreatywnego i innowacyjnego potencjału oraz zdolności osób młodych.

(20)

Europejski Rok powinien stać się kolejnym impulsem dla rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 2020 r. w sprawie skutecznych środków ekologizacji programów Erasmus+ i Kreatywna Europa oraz Europejskiego Korpusu Solidarności (21), w której podkreśla się, że program Erasmus+, dzięki wspieraniu formalnego i pozaformalnego kształcenia, uczenia się i szkolenia oraz przez działania na rzecz uczestnictwa młodzieży, ma kluczowe znaczenie dla podnoszenia świadomości wśród Europejczyków, w szczególności wśród młodych pokoleń, w celu zachęcania ich do aktywnego i świadomego zajmowania stanowiska w sprawie zrównoważonego rozwoju i odpowiednich strategii politycznych oraz do stawania się zaangażowanymi i świadomymi przyszłymi obywatelami. W rezolucji tej Parlament Europejski podkreślił również zasadniczą rolę młodzieży i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w dzieleniu się najlepszymi praktykami oraz w realizacji projektów podnoszących wiedzę młodych pokoleń na temat zrównoważonego rozwoju.

(21)

Europejski Rok powinien opierać się na synergii z wydarzeniami i inicjatywami europejskimi, takimi jak Europejskie Spotkanie Młodzieży, Europejski Tydzień Młodzieży, Europejska Stolica Młodzieży, Europejska Stolica Kultury, Dzień Europy i Europejskie Dni Dziedzictwa oraz kampania Rady Europy "Młodzież na rzecz demokracji, demokracja dla młodzieży", a także dążyć do synergii z tymi wydarzeniami i inicjatywami.

(22)

W swoim orędziu o stanie Unii przewodnicząca Komisji podkreśliła, że "Europa potrzebuje wszystkich młodych ludzi". Realizując swoje cele, Europejski Rok powinien w pełni sprzyjać włączeniu społecznemu oraz aktywnie promować uczestnictwo młodych ludzi z różnych środowisk i o mniejszych możliwościach oraz z regionów najbardziej oddalonych, zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/1877 (22).

(23)

Ważne jest, aby Europejski Rok przyczyniał się do zwiększenia wśród osób młodych zainteresowania życiem demokratycznym i procesami wyborczymi oraz aktywnego w nich uczestnictwa, w szczególności na poziomie Unii. Według badania powyborczego Eurobarometr przeprowadzonego przez Parlament Europejski w 2019 r. w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2019 r. frekwencja wyborcza wśród osób młodych była znacznie wyższa (42 %), niż w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. (28 %). Należy dalej zachęcać do poprawy frekwencji wśród osób młodych.

(24)

Europejski Rok jest silnie zakorzeniony w zasadach uznanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"). Celem działań i działalności w ramach Europejskiego Roku jest w szczególności zapewnienie pełnej równości płci oraz przestrzegania prawa do niedyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, a także wspieranie stosowania Karty. W strategii UE na rzecz praw dziecka, zawartej w komunikacie Komisji z dnia 24 marca 2021 r. zatytułowanym "Strategia UE na rzecz praw dziecka", oraz w europejskiej gwarancji dla dzieci, ustanowionej zaleceniem Rady (UE) 2021/1004 (23), wyznaczono nowe standardy reprezentacji dzieci i młodzieży oraz uznano, że dzieci i osoby młode są aktywnymi obywatelami i inicjatorami zmian.

(25)

Aby zapewnić skuteczne i sprawne wdrożenie Europejskiego Roku, należy w jak największym stopniu wykorzystywać już istniejące mechanizmy realizacji. Aby zoptymalizować wartość dodaną Europejskiego Roku oraz stworzyć dodatkowe pozytywne skutki dla młodzieży, należy dążyć do synergii i komplementarności w szczególności między Europejskim Rokiem a programami Unii, w tym programami o zasięgu międzynarodowym skierowanymi specjalnie do osób młodych, programami niemającymi charakteru transnarodowego ani międzynarodowego, w szczególności programami dotyczącymi kształcenia i szkolenia, sportu, kultury i mediów, młodzieży oraz jej zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, a także solidarności, wolontariatu, zatrudnienia i włączenia społecznego, badań naukowych i innowacji, przemysłu i przedsiębiorstw, polityki cyfrowej, rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, w przypadku gdy koncentrują się one na młodych rolnikach, środowiska i klimatu, polityki spójności, migracji, bezpieczeństwa oraz współpracy międzynarodowej i rozwoju. Należy również dążyć do synergii i komplementarności między Europejskim Rokiem a działaniami podejmowanymi przez państwa członkowskie. Synergie i komplementarność powinny opierać się na takich unijnych programach i działaniach podejmowanych przez państwa członkowskie.

(26)

Przez stworzenie środowiska promującego cele Europejskiego Roku na poziomach unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym można osiągnąć większą synergię i lepsze wykorzystanie zasobów. W tym celu Komisja powinna w odpowiednim czasie przedstawiać informacje Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i państwom członkowskim, Komitetowi Regionów, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu oraz organom i stowarzyszeniom działającym w dziedzinie młodzieży na poziomie Unii oraz ściśle z nimi współpracować. Aby zapewnić działaniom przygotowanym na Europejski Rok europejski wymiar, zachęca się również państwa członkowskie, aby ze sobą współpracowały.

(27)

Koordynacja Europejskiego Roku na poziomie Unii powinna umożliwić jego współtworzenie. Komisja powinna zwoływać wspólne lub oddzielne spotkania z zainteresowanymi stronami i przedstawicielami organizacji lub podmiotów zajmujących się problematyką związaną z młodzieżą, oraz z koordynatorami krajowymi, aby pomóc we współtworzeniu i realizacji Europejskiego Roku na poziomie Unii. Koordynator UE ds. młodzieży powinien odgrywać kluczową rolę w tych spotkaniach i w kontaktach z różnymi zainteresowanymi stronami i przedstawicielami organizacji lub podmiotów zajmujących się problematyką związaną z młodzieżą.

(28)

Europejski Rok powinien również koncentrować się na działaniach i działalności, które mogą przynieść potencjalną europejską wartość dodaną. Pojęcie "europejskiej wartości dodanej" należy rozumieć szeroko i wykazywać na różne sposoby, na przykład w przypadku gdy działania lub działalność mają charakter transnarodowy, w szczególności w odniesieniu do współpracy mającej na celu osiągnięcie trwałego skutku systemowego, lub gdy przyczyniają się do kształtowania tożsamości europejskiej, świadomości i poczucia odpowiedzialności osób młodych za wartości i prawa podstawowe Unii, w tym równość płci, oraz zdolności do uczestniczenia w unijnej demokracji przedstawicielskiej i uczestniczącej.

(29)

Europejski Rok powinien promować rozpowszechnianie dobrych praktyk, podejmowanie prac badawczych oraz zbieranie danych, statystyk i innych informacji jakościowych lub ilościowych na temat sytuacji ludzi młodych w Unii, w tym na temat skutków pandemii COVID-19, z wykorzystaniem źródeł takich jak serwis internetowy Youth Wiki, sprawozdanie UE na temat młodzieży oraz wskaźnik jakości życia osób młodych.

(30)

Na poziomie Unii alokację finansową niezbędną do wdrożenia niniejszej decyzji należy określić w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027. Minimalny budżet operacyjny na wdrożenie niniejszej decyzji powinien wynosić 8 mln EUR. Dodatkowe wsparcie finansowe na rzecz Europejskiego Roku powinno być zapewnione przez odpowiednie programy i instrumenty unijne, z zastrzeżeniem dostępności finansowania, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami. Finansowanie Europejskiego Roku nie powinno powodować negatywnego wpływu na finansowanie projektów w ramach bieżących programów unijnych oraz powinno mieć na celu zapewnienie trwałej spuścizny Europejskiego Roku po 2022 r. Bez uszczerbku dla uprawnień władzy budżetowej oraz zgodnie z art. 314 TFUE, finansowanie tej spuścizny powinno zostać określone w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027.

(31)

Ponieważ cele niniejszej decyzji nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki proponowanego działania możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(32)

Z uwagi na wpływ pandemii COVID-19 na osoby młode i w związku z tym na pilną potrzebę, aby w ramach celu Europejskiego Roku uhonorować, wspierać i angażować osoby młode w perspektywie po zakończeniu pandemii COVID-19, należy przewidzieć wyjątek od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do TUE, TFUE i Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.

(33)

W związku ze skutkami pandemii COVID-19, konieczne jest terminowe stosowanie niniejszej decyzji w celu zapewnienia szybkiej realizacji Europejskiego Roku. Niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz powinna być stosowana od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Przedmiot

Rok 2022 ogłasza się "Europejskim Rokiem Młodzieży 2022" (zwanym dalej "Europejskim Rokiem").

Artykuł 2

Cele

Zgodnie z celami strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 oraz z europejskimi celami młodzieżowymi, określonymi w strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 oraz w załączniku 3 do niej, które zakładają podejście międzysektorowe mające zapewnić należyte uwzględnienie interesów i potrzeb osób młodych w działaniach politycznych na wszystkich poziomach, ogólnym celem Europejskiego Roku jest zwiększanie starań podejmowanych przez Unię, państwa członkowskie oraz władze regionalne i lokalne, wraz z podmiotami społeczeństwa obywatelskiego, na rzecz wzmocnienia pozycji, uhonorowania, wspierania i angażowania osób młodych, w tym osób młodych o mniejszych możliwościach, w perspektywie po zakończeniu pandemii COVID-19, z myślą o długoterminowych pozytywnych skutkach dla osób młodych. Cele Europejskiego Roku obejmują w szczególności:

a)

przywracanie pozytywnych perspektyw dla osób młodych, ze szczególnym uwzględnieniem negatywnych skutków, jakie wywarła na nich pandemia COVID-19, przy jednoczesnym podkreślaniu, w jaki sposób zielona transformacja i transformacja cyfrowa oraz inne polityki Unii oferują możliwości, zarówno młodym ludziom, jak i całemu społeczeństwu, czerpiąc inspirację z działań, wizji i spostrzeżeń osób młodych, aby dalej wzmacniać i ożywiać wspólny projekt europejski, oraz słuchanie osób młodych, uwzględnianie ich potrzeb i obaw, a także wspieranie osób młodych w rozwijaniu konkretnych możliwości i wyników sprzyjających włączeniu społecznemu, przy jednoczesnym optymalnym wykorzystywaniu instrumentów Unii;

b)

wzmacnianie pozycji i wspieranie osób młodych, w tym poprzez pracę z młodzieżą, a zwłaszcza osób młodych o mniejszych możliwościach, osób młodych wywodzących się ze środowisk defaworyzowanych i zróżnicowanych lub należących do grup szczególnie wrażliwych i zmarginalizowanych, oraz osób młodych pochodzących z regionów wiejskich, oddalonych, peryferyjnych i słabiej rozwiniętych, a także osób młodych z regionów najbardziej oddalonych, aby zdobywały odpowiednią wiedzę i umiejętności, a tym samym stały się aktywnymi i zaangażowanymi obywatelami oraz inicjatorami zmian, zainspirowanymi europejskim poczuciem przynależności, w tym dodatkowych starań na rzecz budowania zdolności do uczestnictwa młodzieży i zaangażowania obywatelskiego wśród osób młodych i wszystkich zainteresowanych stron, które działają na rzecz reprezentowania ich interesów, oraz wiążących się z udziałem osób młodych z różnych środowisk w kluczowych procesach konsultacyjnych, takich jak Konferencja w sprawie przyszłości Europy oraz proces unijnego dialogu młodzieżowego;

c)

wspieranie osób młodych w lepszym zrozumieniu różnych możliwości, jakie oferują im polityki publiczne na poziomach unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym, oraz aktywne promowanie tych możliwości, aby wspierać ich rozwój osobisty, społeczny, ekonomiczny i zawodowy w zielonym i cyfrowym świecie sprzyjającym włączeniu społecznemu, przy jednoczesnym dążeniu do usuwania pozostałych przeszkód na drodze do tego rozwoju;

d)

włączanie polityki młodzieżowej do głównego nurtu wszystkich odpowiednich obszarów polityki Unii zgodnie ze strategią Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, aby zachęcać do uwzględniania perspektywy młodzieżowej na wszystkich poziomach kształtowania polityki.

Artykuł 3

Rodzaje środków

1. Środki, jakie należy wprowadzić, aby osiągnąć cele określone w art. 2, obejmują następujące powiązane z celami Europejskiego Roku działania Unii na poziomie unijnym i - w oparciu o istniejące możliwości - na poziomach krajowym, regionalnym lub lokalnym oraz, w stosownych przypadkach, w krajach partnerskich:

a)

konferencje, wydarzenia, zarówno kulturalne, jak i inne, oraz inicjatywy polityczne skierowane do osób młodych mające na celu promowanie sprzyjającej włączeniu i dostępnej debaty na temat wyzwań - w tym skutków pandemii COVID-19 - przed którymi stoją osoby młode, w tym osoby młode o mniejszych możliwościach i osoby młode należące do grup szczególnie wrażliwych, takich jak ich sytuacja społeczna, dostęp do kształcenia i szkolenia oraz warunki pracy, a także na temat działań, jakie na różnych poziomach mogą podejmować zainteresowane strony;

b)

promowanie uczestnictwa młodzieży oraz wzmacnianie wykorzystania istniejących i nowych innowacyjnych narzędzi, kanałów i programów, które umożliwiają wszystkim osobom młodym dotarcie do decydentów, przez określanie i gromadzenie doświadczeń i dobrych praktyk oraz dzielenie się nimi, a także poprzez zwiększanie wśród decydentów politycznych wiedzy na temat tych narzędzi, kanałów i programów;

c)

gromadzenie pomysłów z wykorzystaniem metod partycypacyjnych, w dążeniu do współtworzenia i wspólnej realizacji Europejskiego Roku;

d)

kampanie informacyjne, edukacyjne i na rzecz podnoszenia świadomości mające na celu przekazanie wartości takich jak szacunek, równość, sprawiedliwość, solidarność, wolontariat, poczucie przynależności i bezpieczeństwo, poczucie bycia wysłuchanym i szanowanym, aby stymulować aktywny udział młodzieży w budowaniu społeczeństwa, które będzie bardziej sprzyjające włączeniu społecznemu, zielone i cyfrowe;

e)

stworzenie przestrzeni i narzędzi do wymiany doświadczeń związanych z przekształcaniem wyzwań w możliwości, a pomysłów w działania w duchu przedsiębiorczości, przy jednoczesnym wspieraniu kreatywności, poczucia wspólnoty i współpracy;

f)

podejmowanie prac badawczych nad sytuacją osób młodych w Unii, zwracając szczególną uwagę na skutki pandemii COVID-19, tworzenie i wykorzystywanie europejskich zharmonizowanych statystyk oraz innych odpowiednich danych na poziomie Unii, a także promowanie i rozpowszechnianie tych wyników na poziomach europejskim, krajowym lub regionalnym;

g)

promowanie programów, możliwości finansowania, projektów, działań i sieci mających znaczenie dla osób młodych, w tym za pośrednictwem mediów społecznościowych i społeczności internetowych.

2. Komisja i państwa członkowskie mogą określić inne działania, które mogłyby przyczynić się do realizacji celów Europejskiego Roku oraz zezwolić na wykorzystywanie odniesień do Europejskiego Roku jako znaku w ramach promowania tych działań, o ile przyczyniają się one do osiągnięcia tych celów. Instytucje i organy Unii oraz państwa członkowskie mogą również określić takie inne działania i zasugerować je Komisji.

Artykuł 4

Koordynacja na poziomie krajowym

Za organizację uczestnictwa w Europejskim Roku na poziomie krajowym odpowiadają państwa członkowskie. W tym celu państwa członkowskie wyznaczają koordynatorów krajowych. Koordynatorzy krajowi zapewniają koordynację odpowiednich działań na poziomie krajowym. Zapewniają również aktywny udział i zaangażowanie osób młodych i młodzieżowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w tym krajowych rad młodzieży, jeśli takie istnieją, oraz innych odpowiednich zainteresowanych stron, we współtworzenie, realizację i ocenę realizacji działań w ramach Europejskiego Roku na poziomie krajowym.

Artykuł 5

Koordynacja na poziomie Unii

1. Komisja regularnie zwołuje posiedzenia koordynatorów krajowych w celu koordynowania przebiegu Europejskiego Roku. Posiedzenia te służą również wymianie informacji na temat realizacji Europejskiego Roku na poziomach unijnym i krajowym. Przedstawiciele Parlamentu Europejskiego mogą brać w udział w tych posiedzeniach w charakterze obserwatorów oraz wnosić wkład w te posiedzenia.

2. Koordynacja Europejskiego Roku na poziomie Unii ma charakter przekrojowy, tak aby stworzyć synergię między poszczególnymi unijnymi programami i inicjatywami mającymi znaczenie dla osób młodych oraz należycie uwzględnia się ją na poziomie krajowym.

3. Komisja zwołuje spotkania zainteresowanych stron i przedstawicieli organizacji lub podmiotów zajmujących się problematyką związaną z młodzieżą, w tym Europejskiego Forum Młodzieży i innych organizacji młodzieżowych, aby pomóc we współtworzeniu i realizacji Europejskiego Roku na poziomie Unii.

Artykuł 6

Współpraca na poziomie międzynarodowym

Na potrzeby Europejskiego Roku, Komisja w razie konieczności współpracuje z partnerami międzynarodowymi i właściwymi organizacjami międzynarodowymi, zapewniając jednocześnie widoczność udziału Unii. Komisja zapewnia w szczególności współpracę z Radą Europy, w tym za pośrednictwem partnerstwa na rzecz młodzieży między Unią a Radą Europy, oraz tworzenie silnych powiązań z kampanią Rady Europy "Młodzież na rzecz demokracji, demokracja dla młodzieży", a także z międzynarodowymi sieciami i organizacjami młodzieżowymi.

Artykuł 7

Monitorowanie i ocena

Do dnia 31 grudnia 2023 r. Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów sprawozdanie na temat realizacji, wyników i ogólnej oceny środków przewidzianych w niniejszej decyzji. Sprawozdanie to będzie obejmować pomysły dotyczące dalszych wspólnych wysiłków w dziedzinie młodzieży w celu stworzenia trwałej spuścizny Europejskiego Roku.

Artykuł 8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 grudnia 2021 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

Przewodniczący

D.M. SASSOLI

W imieniu Rady

Przewodniczący

A. LOGAR


(1) Opinia z dnia 8 grudnia 2021 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2021 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 20 grudnia 2021 r.

(3) Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 1.

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).

(5) Dz.U. C 415 z 1.12.2020, s. 16.

(6) Dz.U. C 241 z 21.6.2021, s. 3.

(7) Dz.U. C 366 z 27.10.2017, s. 7.

(8) Dz.U. C 428 z 13.12.2017, s. 10.

(9) Dz.U. C 395 z 29.9.2021, s. 101.

(10) Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 75.

(11) Zalecenie Rady z dnia 30 października 2020 r. w sprawie pomostu do zatrudnienia - wzmocnienia gwarancji dla młodzieży oraz zastępujące zalecenie Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży (Dz.U. C 372 z 4.11.2020, s. 1).

(12) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1296/2013 (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 21).

(13) Dz.U. C 415 z 1.12.2020, s. 1.

(14) Dz.U. C 465 z 17.11.2021, s. 82.

(15) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/888 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające program "Europejski Korpus Solidarności" i uchylające rozporządzenia (UE) 2018/1475 i (UE) nr 375/2014 (Dz.U. L 202 z 8.6.2021, s. 32).

(16) Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 28.

(17) Dz.U. C 414 z 10.12.2019, s. 2.

(18) Dz.U. C 418 z 7.12.2017, s. 2.

(19) Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 4.

(20) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).

(21) Dz.U. C 385 z 22.9.2021, s. 2.

(22) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/1877 z dnia 22 października 2021 r. w sprawie ram środków na rzecz włączenia w odniesieniu do programów Erasmus+ oraz "Europejski Korpus Solidarności" na lata 2021-2027 (Dz.U. L 378 z 26.10.2021, s. 15).

(23) Zalecenie Rady (UE) 2021/1004 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia europejskiej gwarancji dla dzieci (Dz.U. L 223 z 22.6.2021, s. 14).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00