Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 145 str. 20
Wersja aktualna od 2021-05-18
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 145 str. 20
Wersja aktualna od 2021-05-18
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/700

z dnia 26 marca 2021 r.

w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w odniesieniu do danych obsługowych oraz instalacji niektórych podzespołów statku powietrznego podczas obsługi technicznej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 17 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 (2) ustanawia wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym wymagania dotyczące instalacji podzespołów na statkach powietrznych.

(2)

Do nowego podzespołu instalowanego podczas obsługi technicznej statku powietrznego dołącza się formularz 1 EASA wydany zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 (3), który poświadcza zgodność nowego komponentu z zatwierdzonymi danymi projektowymi.

(3)

Aby ustanowić bardziej proporcjonalne i efektywne wymagania dotyczące nowych podzespołów, w rozporządzeniu (UE) nr 748/2012 wprowadzono niedawno rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/699 (4) zmiany mające na celu zniesienie wymogu poświadczania zgodności nowych podzespołów, których wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji statków powietrznych jest nieznaczny w przypadku niezgodności z ich projektem, a także umożliwienie ich montażu na wyrobach certyfikowanych jako typ bez wydania formularza 1 EASA.

(4)

Należy również zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014, aby umożliwić instalację takich nowych podzespołów podczas obsługi technicznej.

(5)

Jeśli chodzi o podzespoły podlegające obsłudze technicznej, formularz 1 EASA powinien być wydawany zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1321/2014 w celu poświadczenia, że określone prace związane z obsługą techniczną tych podzespołów zostały przeprowadzone zgodnie z mającymi zastosowanie wymaganiami.

(6)

Aby osiągnąć ten sam cel w zakresie proporcjonalności i efektywności, jak w niedawno zmienionym rozporządzeniu (UE) nr 748/2012, w rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 należy wprowadzić takie samo złagodzenie wymagań odnośnie do obsługi technicznej podzespołów, w odniesieniu do których wydanie formularza 1 EASA nie jest wymagane.

(7)

Rozporządzenie (UE) nr 748/2012 zostało zmienione odnośnie do określania, zatwierdzania, formatowania i udostępniania instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu (ICA) oraz poprzez ustanowienie ICA jako części certyfikatu typu statku powietrznego. Ma to wpływ na definicję "stosownych danych obsługowych" w rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014, która w związku z tym powinna zostać zmieniona w celu zapewnienia spójności z rozporządzeniem (UE) nr 748/2012.

(8)

Rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1383 (5) wprowadzono okres przejściowy dotyczący zatwierdzania organizacji zaangażowanych w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu, w tym obsługi technicznej. Wspomniany okres przejściowy kończy się w dniu 24 września 2021 r. Z uwagi na trwającą pandemię COVID-19 należy przedłużyć ten okres przejściowy o sześć miesięcy w celu uniknięcia dodatkowego obciążenia branży w czasie kryzysu oraz ułatwienia przestrzegania nowych zasad i procedur wprowadzanych tym rozporządzeniem.

(9)

Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 07/2019 (6) Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(10)

Art. 3 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 odnosi się do daty wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2019/1383, natomiast powinien odnosić się do daty rozpoczęcia jego stosowania. Dlatego należy sprostować art. 3 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.

(11)

Art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 zawiera błędne odniesienia do odpowiednich wymagań dotyczących kwalifikacji personelu poświadczającego w części M i w części CAO. Dlatego należy sprostować art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.

(12)

Art. 8 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 jest identyczny z art. 3 ust. 7 tego rozporządzenia. W celu usunięcia tego powielenia należy sprostować art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.

(13)

Należy również sprostować niektóre błędy redakcyjne powodujące trudności z interpretacją niektórych przepisów w załącznikach I, III, Vb i Vd do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.

(14)

Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)

art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Zatwierdzanie organizacji zaangażowanych w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu

1. Organizacje zaangażowane w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz podzespołów w nich montowanych, w tym obsługi technicznej, są zatwierdzane, na ich wniosek, przez właściwy organ zgodnie z wymaganiami załącznika II (część 145), załącznika Vc (część CAMO) lub załącznika Vd (część CAO), stosownie do danej organizacji.

2. Na zasadzie odstępstwa od przepisów ust. 1 do dnia 24 września 2020 r. organizacje mogą, na własny wniosek, uzyskać zatwierdzenie wydawane przez właściwy organ zgodnie z podsekcją F i podsekcją G załącznika I (część M). Wszystkie zatwierdzenia wydane zgodnie z podsekcją F i podsekcją G załącznika I (część M) są ważne do dnia 24 marca 2022 r.

3. Certyfikaty zatwierdzenia organizacji obsługi technicznej wydane lub uznane przez państwo członkowskie zgodnie ze specyfikacją certyfikacyjną JAR-145, o której mowa w załączniku II do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 (*1), i ważne przed dniem 29 listopada 2003 r. uznaje się za wydane zgodnie z wymaganiami załącznika II (część 145) do niniejszego rozporządzenia.

4. Na wniosek organizacji posiadających ważny certyfikat zatwierdzenia organizacji wydany zgodnie z podsekcją F lub podsekcją G załącznika I (część M) lub z załącznikiem II (część 145), właściwy organ wydaje formularz 3-CAO określony w dodatku I do załącznika Vd (część CAO) i obejmuje je od tego momentu nadzorem właściwego organu zgodnie z załącznikiem Vd (część CAO).

Przywileje takiej organizacji wynikające z zatwierdzenia wydanego zgodnie z załącznikiem Vd (część CAO) odpowiadają przywilejom wynikającym z zatwierdzenia wydanego zgodnie z podsekcją F lub podsekcją G załącznika I (część M) lub załącznikiem II (część 145). Jednakże przywileje te nie mogą wykraczać poza przywileje organizacji, o której mowa w sekcji A załącznika Vd (część CAO).

Na zasadzie odstępstwa od pkt CAO.B.060 załącznika Vd (część CAO) do dnia 24 marca 2022 r. organizacja może skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami wprowadzonymi załącznikiem Vd (część CAO), które nie są zawarte w podsekcji F lub podsekcji G załącznika I (część M) lub w załączniku II (część 145).

Jeżeli po dniu 24 marca 2022 r. niezgodności nie będą przez organizację usunięte, certyfikat zatwierdzenia zostaje cofnięty, ograniczony lub zawieszony w całości lub w części.

5. Na wniosek organizacji posiadających ważny certyfikat zatwierdzenia organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu wydany zgodnie z podsekcją G załącznika I (część M), właściwy organ wydaje im na formularzu 14 EASA certyfikat zatwierdzenia zgodnie z załącznikiem Vc (część CAMO) i obejmuje je od tego momentu nadzorem zgodnie z załącznikiem Vc (część CAMO).

Na zasadzie odstępstwa od pkt CAMO.B.350 załącznika Vc (część CAMO) do dnia 24 marca 2022 r. organizacja może skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami wprowadzonymi załącznikiem Vc (część CAMO), których nie wymieniono w podsekcji G załącznika I (część M).

Jeżeli po dniu 24 marca 2022 r. niezgodności nie będą przez organizację usunięte, certyfikat zatwierdzenia zostaje cofnięty, ograniczony lub zawieszony w całości lub w części.

6. Świadectwa i zatwierdzenia programów obsługi technicznej statków powietrznych wydane na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 24 marca 2020 r. uważa się za wydane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

(*1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4).";"

2)

w załączniku I (część M) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;

3)

w załączniku II (część 145) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;

4)

w załączniku Vb (część ML) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

W rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:

1)

art. 3 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Programy obsługi technicznej statków powietrznych, o których mowa w art. 1 lit. a), spełniające wymagania określone w pkt M.A.302 załącznika I (część M), mające zastosowanie przed dniem 24 marca 2020 r., uznaje się za spełniające wymagania określone w pkt M.A.302 załącznika I (część M) lub pkt ML.A.302 załącznika Vb (część ML), stosownie do przypadku, zgodnie z ust. 1 i 2.";

2)

art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Personel poświadczający musi posiadać kwalifikacje zgodne z wymaganiami załącznika III (część 66), z wyjątkiem przypadków przewidzianych w pkt M.A.606 lit. h), pkt M.A.607 lit. b), pkt M.A.801 lit. c) i pkt M.A.803 załącznika I (część M), w pkt ML.A.801 lit. c) i pkt ML.A.803 załącznika Vb (część ML), w pkt CAO.A.040 lit. b) i c) załącznika Vd (część CAO) oraz w pkt 145.A.30 lit. j) i dodatku IV do załącznika II (część 145).";

3)

w art. 8 uchyla się ust. 7;

4)

załącznik I (część M) zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia;

5)

załącznik III (część 66) zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia;

6)

załącznik Vb (część ML) zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem VI do niniejszego rozporządzenia;

7)

załącznik Vd (część CAO) zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem VII do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1 stosuje się od dnia 18 maja 2022 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 1 oraz załącznika I pkt 5, 6 i 8, które stosuje się od dnia 18 maja 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 marca 2021 r.

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca


(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.

(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).

(3) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).

(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/699 z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu, produkcji części wykorzystywanych podczas obsługi technicznej i uwzględniania aspektów związanych ze starzejącymi się statkami powietrznymi podczas certyfikacji (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).

(5) Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1383 z dnia 8 lipca 2019 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach zarządzania ciągłą zdatnością do lotu oraz złagodzenia wymagań dotyczących obsługi technicznej i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu w stosunku do statków powietrznych lotnictwa ogólnego (Dz.U. L 228 z 4.9.2019, s. 1).

(6) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions


ZAŁĄCZNIK I

W załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)

pkt M.A.305 lit. e) ppkt 3 ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"(iii)

CRS i deklaracja akceptacji właściciela w odniesieniu do wszelkich podzespołów zainstalowanych w statku powietrznym ELA2 bez formularza 1 EASA zgodnie z pkt 21.A.307 lit. b) ppkt 2 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, ale z uwzględnieniem okresu nie krótszego niż 36 miesięcy.";

2)

pkt M.A.401 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b)

Do celów niniejszego załącznika odpowiednie dane obsługowe oznaczają dowolną z poniższych pozycji:

1.

wszelkie stosowne wymagania, procedury, standardy bądź informacje wydane przez właściwy organ lub Agencję;

2.

wszelkie, mające zastosowanie, dyrektywy zdatności;

3.

stosowane instrukcje odnoszące się do ciągłej zdatności do lotu oraz inne instrukcje obsługi technicznej, wydawane przez posiadacza certyfikatu typu, posiadacza uzupełniającego certyfikatu typu oraz wszelkie pozostałe organizacje, które publikują takie dane zgodnie z przepisami załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012;

4.

w odniesieniu do podzespołów zatwierdzonych do instalacji przez posiadacza zatwierdzenia projektu - stosowne instrukcje obsługi technicznej publikowane przez producentów podzespołów i akceptowane przez posiadacza zatwierdzenia projektu;

5.

wszelkie odpowiednie dane dostarczane zgodnie z pkt 145.A.45 lit. d).";

3)

pkt M.A.501 lit. a) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1)

Podzespoły, których stan jest zadowalający, dopuszczone do eksploatacji na podstawie formularza 1 EASA lub dokumentu równoważnego oraz oznaczone zgodnie z podczęścią Q załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, chyba że określono inaczej w pkt 21.A.307 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 lub w niniejszym załączniku (część M) lub w załączniku Vd (część CAO).";

4)

pkt M.A.502 otrzymuje brzmienie:

"M.A.502 Obsługa techniczna podzespołów

a)

Obsługa techniczna podzespołów innych niż podzespoły, o których mowa w pkt 21.A.307 lit. b) ppkt 2-6 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, wykonywana jest przez organizacje obsługi technicznej zatwierdzone zgodnie z podsekcją F niniejszego załącznika lub z załącznikiem II (część 145) lub z załącznikiem Vd (część CAO), stosownie do przypadku.

b)

Na zasadzie odstępstwa od lit. a), jeżeli dany podzespół jest zainstalowany w statku powietrznym, obsługa techniczna takiego podzespołu może być wykonywana przez organizację obsługi technicznej statku powietrznego zatwierdzoną zgodnie z podsekcją F niniejszego załącznika lub z załącznikiem II (część 145) lub z załącznikiem Vd (część CAO) lub przez personel poświadczający, o którym mowa w pkt M.A.801. lit. b) ppkt 1. Taka obsługa techniczna jest wykonywana zgodnie z danymi dotyczącymi obsługi technicznej statku powietrznego lub zgodnie z danymi dotyczącymi obsługi technicznej podzespołu, jeżeli właściwy organ wyraził na to zgodę. Ta organizacja obsługi technicznej statku powietrznego lub ten personel poświadczający mogą tymczasowo wymontować dany podzespół na potrzeby obsługi technicznej, jeżeli jest to konieczne do uzyskania łatwiejszego dostępu do podzespołu, z wyjątkiem przypadków, gdy jego wymontowanie powoduje konieczność dodatkowej obsługi technicznej. Obsługa techniczna podzespołów wykonywana zgodnie z niniejszą literą nie uprawnia do wydania formularza 1 EASA i podlega wymaganiom dotyczącym poświadczenia obsługi statku powietrznego, o których mowa w pkt M.A.801.

c)

Na zasadzie odstępstwa od lit. a), jeżeli dany podzespół jest zainstalowany w silniku lub pomocniczym źródle zasilania ("APU"), obsługa techniczna takiego podzespołu może być wykonywana przez organizację obsługi technicznej silnika zatwierdzoną zgodnie z podsekcją F niniejszego załącznika lub z załącznikiem II (część 145) lub z załącznikiem Vd (część CAO). Taka obsługa techniczna jest wykonywana zgodnie z danymi dotyczącymi obsługi technicznej silnika lub APU lub zgodnie z danymi dotyczącymi obsługi technicznej podzespołu, jeżeli właściwy organ wyraził na to zgodę. Taka organizacja obsługi technicznej z uprawnieniem kategorii B może tymczasowo wymontować dany podzespół na potrzeby obsługi technicznej, jeżeli jest to konieczne do uzyskania łatwiejszego dostępu do podzespołu, z wyjątkiem przypadków, gdy jego wymontowanie powoduje konieczność dodatkowej obsługi technicznej.

d)

Jeżeli dany podzespół jest zainstalowany w statku powietrznym lub tymczasowo z niego wymontowywany w celu ułatwienia dostępu, obsługa techniczna podzespołów, o których mowa w pkt 21.A.307 lit. b) ppkt 2 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, wykonywana jest przez organizację obsługi technicznej statku powietrznego zatwierdzoną zgodnie z podsekcją F niniejszego załącznika lub z załącznikiem II (część 145) lub z załącznikiem Vd (część CAO), stosownie do przypadku, przez personel poświadczający, o którym mowa w pkt M.A.801 lit. b) ppkt 1, lub przez pilota-właściciela, o którym mowa w pkt M.A.801 lit. b) ppkt 2. Obsługa techniczna podzespołów wykonywana zgodnie z niniejszą literą nie uprawnia do wydania formularza 1 EASA i podlega wymaganiom dotyczącym poświadczenia obsługi statku powietrznego, o których mowa w pkt M.A.801.

e)

Obsługa techniczna podzespołów, o których mowa w pkt 21.A.307 lit. b) ppkt 3-6 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, wykonywana jest przez organizację, o której mowa w lit. a), lub wykonywana jest przez dowolną osobę lub organizację oraz poświadczana za pomocą "deklaracji realizacji obsługi technicznej" wydawanej przez osobę lub organizację, która przeprowadziła obsługę techniczną. "Deklaracja realizacji obsługi technicznej" zawiera co najmniej podstawowe informacje na temat przeprowadzonej obsługi technicznej, datę jej zakończenia oraz wskazanie organizacji lub osoby, które ją wydały. Jest ona uznawana za zapis obsługi technicznej oraz za dokument równoważny z formularzem 1 EASA w odniesieniu do podzespołu podlegającego obsłudze technicznej.";

5)

pkt M.A.618 lit. a) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"a)

Zatwierdzenie zachowuje ważność do dnia 24 marca 2022 r., pod warunkiem że:";

6)

pkt M.A.715 lit. a) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"a)

Zatwierdzenie zachowuje ważność do dnia 24 marca 2022 r., pod warunkiem że:";

7)

pkt M.A.802 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a)

Z wyjątkiem podzespołów dopuszczonych do eksploatacji przez organizację obsługi technicznej zatwierdzoną zgodnie z załącznikiem II (część 145) oraz przypadków objętych pkt M.A.502 lit. e), CRS wydawane jest po zakończeniu każdej obsługi technicznej podzespołu statku powietrznego zgodnie z pkt M.A.502.".

8)

dodatki V i VI otrzymują brzmienie:

"Dodatek V

Certyfikat organizacji obsługi technicznej, o której mowa w załączniku I (część M) podsekcja F - formularz 3-MF EASA

Strona 1 z 2

[PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE (*)]

Państwo członkowskie Unii Europejskiej (**)

CERTYFIKAT ORGANIZACJI OBSŁUGI TECHNICZNEJ

Odniesienie: [KOD PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)].MF.[XXXX].

Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 oraz na warunkach podanych poniżej [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)] niniejszym certyfikuje:

[NAZWA I ADRES PRZEDSIĘBIORSTWA]

jako organizację obsługi technicznej zgodnie z sekcją A podsekcja F załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014, zatwierdzoną do prowadzenia obsługi technicznej wyrobów, części i urządzeń wymienionych w dołączonym zakresie zatwierdzenia i do wydawania stosownych poświadczeń obsługi, z podaniem numeru niniejszego certyfikatu, oraz - w stosownych przypadkach - poświadczeń przeglądu zdatności do lotu po wykonaniu przeglądu zdatności do lotu zgodnie z pkt ML.A.903 załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 dla statków powietrznych wymienionych w dołączonym zakresie zatwierdzenia.

WARUNKI:

1.

niniejszy certyfikat jest ograniczony do zakresu podanego w sekcji dotyczącej prac w podręczniku zatwierdzonej organizacji obsługi technicznej, o którym mowa w sekcji A podsekcja F załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014; oraz

2.

niniejszy certyfikat wymaga spełnienia wymagań procedur podanych w podręczniku zatwierdzonej organizacji obsługi technicznej; oraz

3.

niniejszy certyfikat jest ważny tak długo, jak długo zatwierdzona organizacja obsługi technicznej spełnia wymagania załącznika I (część M) oraz załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014;

4.

z zastrzeżeniem przestrzegania wyżej wymienionych warunków niniejszy certyfikat zachowuje ważność do dnia 24 marca 2022 r., o ile przed tą datą nie dojdzie do zrzeczenia się, zastąpienia, zawieszenia lub cofnięcia certyfikatu.

Data pierwotnego wydania: …

Data niniejszej zmiany: …

Zmiana nr: …

Podpisano: …

W imieniu właściwego organu: [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)]

Formularz 3-MF EASA, wydanie 6

(*)

Lub EASA, jeśli EASA jest właściwym organem.

(**)

Skreślić, jeżeli państwo nie jest państwem członkowskim UE lub EASA.

Strona 2 z 2

ZAKRES ZATWIERDZENIA ORGANIZACJI OBSŁUGI TECHNICZNEJ

Odniesienie: [KOD PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)].MF.XXXX.

Organizacja: [NAZWA I ADRES PRZEDSIĘBIORSTWA]

KLASA

KATEGORIA

OGRANICZENIE

STATKI POWIETRZNE (**)

(***)

(***)

(***)

(***)

SILNIKI (**)

(***)

(***)

(***)

(***)

PODZESPOŁY INNE NIŻ KOMPLETNE SILNIKI LUB POMOCNICZE ŹRÓDŁA ZASILANIA (**)

(***)

(***)

(***)

(***)

(***)

(***)

(***)

(***)

(***)

(***)

(***)

(***)

USŁUGI SPECJALISTYCZNE (**)

(***)

(***)

(***)

(***)

Zakres niniejszego zatwierdzenia jest ograniczony do wyrobów, części i urządzeń oraz czynności wskazanych w sekcji dotyczącej zakresu prac w podręczniku zatwierdzonej organizacji obsługi technicznej.

Numer referencyjny podręcznika organizacji obsługi technicznej: …

Data pierwotnego wydania: …

Data ostatniej zatwierdzonej zmiany: … Zmiana nr: …

Podpisano: …

W imieniu właściwego organu: [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)]

Formularz 3-MF EASA, wydanie 6

(*)

Lub EASA, jeśli EASA jest właściwym organem.

(**)

Wykreślić, jeśli organizacja nie jest zatwierdzona.

(***)

Uzupełnić przez podanie odpowiedniego uprawnienia i ograniczenia.

(****)

Należy uzupełnić właściwe ograniczenie oraz określić, czy uprawnia się do wydawania zaleceń i poświadczeń przeglądu zdatności do lotu (możliwe wyłącznie w przypadku statków powietrznych ELA1 niewykonujących operacji zarobkowych, jeżeli organizacja wykonuje przegląd zdatności do lotu jednocześnie z inspekcją roczną ujętą w AMP).

Dodatek VI

Certyfikat organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, o którym mowa w załączniku I (część M) podsekcja G - formularz 14-MG EASA

[PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE (*)]

Państwo członkowskie Unii Europejskiej (**)

CERTYFIKAT ORGANIZACJI ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU

Odniesienie: [KOD PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)].MG.XXXX (ref. AOC XX.XXXX)

Na mocy aktualnie obowiązującego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 oraz na warunkach podanych poniżej, [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)] niniejszym certyfikuje:

[NAZWA I ADRES PRZEDSIĘBIORSTWA]

jako organizację zarządzania ciągłą zdatnością do lotu spełniającą wymagania sekcji A podsekcja G załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, zatwierdzoną do zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych wymienionych w załączonych warunkach zatwierdzenia oraz, w stosownych przypadkach, do wydawania zaleceń i poświadczeń przeglądu zdatności do lotu po przeglądzie zdatności do lotu, zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M), lub ML.A.901 załącznika Vb (część ML), a także, w stosownych przypadkach, do wydawania zezwoleń na lot zgodnie z pkt M.A.711 lit. c) załącznika I (część M) do tego rozporządzenia.

WARUNKI

1.

Niniejszy certyfikat jest ograniczony do zakresu podanego w sekcji dotyczącej zakresu prac w zatwierdzonej charakterystyce zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, zgodnie z sekcją A podsekcja G załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.

2.

Niniejszy certyfikat wymaga spełnienia wymagań procedur określonych w charakterystyce zarządzania ciągłą zdatnością do lotu zatwierdzonej zgodnie z podsekcją G załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.

3.

Niniejszy certyfikat jest ważny tak długo, jak długo zatwierdzona organizacja zarządzania ciągłą zdatnością do lotu spełnia wymagania załącznika I (część M) oraz, w stosownych przypadkach, załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.

4.

Jeżeli organizacja zarządzania ciągłą zdatnością do lotu zleca w ramach swojego systemu jakości świadczenie usług innej organizacji lub organizacjom, niniejszy certyfikat zachowuje ważność, pod warunkiem że taka organizacja (takie organizacje) spełnia(-ją) mające zastosowanie warunki umowy.

5.

Z zastrzeżeniem przestrzegania wyżej wymienionych warunków 1-4, niniejszy certyfikat zachowuje ważność do dnia 24 marca 2022 r. lub do chwili jego zrzeczenia się, zastąpienia, zawieszenia lub cofnięcia.

Jeżeli niniejszy formularz jest stosowany także w odniesieniu do koncesjonowanych przewoźników lotniczych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1008/2008, wówczas numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) dodaje się do numeru zatwierdzenia obok numeru standardowego, a warunek 5 zastępuje się warunkami uzupełniającymi 6, 7 i 8:

6.

Niniejszy certyfikat nie stanowi upoważnienia do użytkowania typów statków powietrznych, o których mowa w warunku 1. Upoważnieniem do użytkowania tych statków powietrznych jest AOC.

7.

Wygaśnięcie, zawieszenie lub cofnięcie AOC automatycznie powoduje unieważnienie niniejszego certyfikatu w odniesieniu do statków powietrznych, których znaki rejestracyjne wskazano w AOC, chyba że właściwy organ jednoznacznie postanowi inaczej.

8.

Z zastrzeżeniem przestrzegania warunków 1-4, 6 oraz 7 niniejszy certyfikat zachowuje ważność do dnia 24 marca 2022 r. lub do chwili jego zrzeczenia się, zastąpienia, zawieszenia lub cofnięcia.

Data pierwotnego wydania: …

Podpisano: …

Data niniejszej zmiany: … Zmiana nr: …

W imieniu właściwego organu: [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)]

Strona 1 z 2

Formularz 14-MG EASA, wydanie 6

Strona 2 z 2

ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU

ZAKRES ZATWIERDZENIA

Odniesienie: [KOD PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)].MG.XXXX

(nr ref.: AOC XX.XXXX)

Organizacja: [NAZWA I ADRES PRZEDSIĘBIORSTWA]

Typ/seria/grupa statków powietrznych

Uprawnienia do przeglądów zdatności

Uprawnienia do wydawania zezwoleń na lot

Organizacje objęte systemem jakości

[TAK/NIE] (***)

[TAK/NIE] (***)

[TAK/NIE] (***)

[TAK/NIE] (***)

[TAK/NIE] (***)

[TAK/NIE] (***)

[TAK/NIE] (***)

[TAK/NIE] (***)

Zakres zatwierdzenia jest ograniczony do zakresu prac określonego w zatwierdzonej charakterystyce zarządzania ciągłą zdatnością do lotu w sekcji …

Numer charakterystyki zarządzania ciągłą zdatnością do lotu: …

Data pierwotnego wydania: …

Podpisano: …

Data niniejszej zmiany: …Numer zmiany: …

W imieniu właściwego organu: [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO*]

Formularz 14-MG EASA, wydanie 6

(*)

Lub EASA, jeśli EASA jest właściwym organem.

(**)

Skreślić w przypadku państwa niebędącego państwem członkowskim UE lub EASA.

(***)

Wykreślić, jeśli organizacja nie jest zatwierdzona.
"

ZAŁĄCZNIK II

W załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)

w pkt 145.A.42 wprowadza się następujące zmiany:

a)

lit. a) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i)

Podzespoły, których stan jest zadowalający, dopuszczone do eksploatacji na podstawie formularza 1 EASA lub dokumentu równoważnego oraz oznaczone zgodnie z podczęścią Q załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, chyba że określono inaczej w pkt 21.A.307 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, w pkt M.A.502 załącznika I (część M), w pkt ML.A.502 załącznika III (część ML) lub w niniejszym załączniku (część 145).";

b)

lit. b) ppkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv)

Podzespoły, o których mowa w pkt 21.A.307 lit. b) ppkt 2 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, są instalowane wyłącznie, jeżeli zostały uznane przez właściciela statku powietrznego za kwalifikujące się do zabudowy w jego własnych statkach powietrznych.";

2)

pkt 145.A.45 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b)

Mające zastosowanie dane obsługowe to dane określone, stosownie do przypadku, w pkt M.A.401 lit. b) załącznika I (część M) lub w pkt MLA.401 lit. b) załącznika Vb (część ML).".


ZAŁĄCZNIK III

W załączniku Vb do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)

pkt ML.A.401 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b)

Do celów niniejszego załącznika "stosowne dane obsługowe" oznaczają dowolną z poniższych pozycji:

1.

wszelkie stosowne wymagania, procedury, standardy bądź informacje wydane przez właściwy organ lub Agencję;

2.

wszelkie stosowne dyrektywy zdatności;

3.

stosowne ICA oraz inne instrukcje obsługi technicznej, wydawane przez posiadacza certyfikatu typu, posiadacza uzupełniającego certyfikatu typu oraz wszelkie pozostałe organizacje, które publikują takie dane zgodnie z przepisami załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012;

4.

w odniesieniu do podzespołów zatwierdzonych do instalacji przez posiadacza zatwierdzenia projektu - stosowne instrukcje obsługi technicznej publikowane przez producentów podzespołów i akceptowane przez posiadacza zatwierdzenia projektu;

5.

wszelkie odpowiednie dane dostarczane zgodnie z pkt 145.A.45 lit. d).";

2)

pkt ML.A.501 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a)

O ile nie określono inaczej w podsekcji F załącznika I (część M), w załączniku II (część 145), w załączniku Vd (część CAO) do niniejszego rozporządzenia lub w pkt 21.A.307 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, dany podzespół może być instalowany wyłącznie, jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:

(i)

jego stan jest zadowalający;

(ii)

uzyskał poświadczenie obsługi na formularzu 1 EASA określonym w dodatku II do załącznika I (część M) lub równoważnym dokumencie;

(iii)

został oznaczony zgodnie z podczęścią Q załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012.";

3)

pkt ML.A.502 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a)

Obsługa techniczna podzespołów, które są akceptowane przez właściciela zgodnie z pkt 21.A.307 lit. b) ppkt 2 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, wykonywana jest przez dowolną osobę lub organizację i podlega ponownej akceptacji przez właściciela zgodnie z warunkami określonymi w pkt 21.A.307 lit. b) ppkt 2 wspomnianego załącznika. Ta obsługa techniczna nie uprawnia do wydania formularza 1 EASA, określonego w dodatku II do załącznika I (część M), i podlega wymaganiom dotyczącym poświadczenia obsługi statku powietrznego.";

4)

w pkt ML.A.502 dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c)

Obsługa techniczna podzespołów, o których mowa w pkt 21.A.307 lit. b) ppkt 3-6 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, może być wykonywana przez dowolną osobę lub organizację. W takim przypadku, w drodze odstępstwa od lit. b), obsługa techniczna tych podzespołów jest poświadczana za pomocą "deklaracji realizacji obsługi technicznej" wydawanej przez osobę lub organizację, która przeprowadziła obsługę techniczną. "Deklaracja realizacji obsługi technicznej" zawiera co najmniej podstawowe informacje na temat przeprowadzonej obsługi technicznej, datę jej zakończenia oraz wskazanie organizacji lub osoby, które ją wydały. Jest ona uznawana za zapis obsługi technicznej oraz za dokument równoważny z formularzem 1 EASA w odniesieniu do podzespołu podlegającego obsłudze technicznej.";

5)

pkt ML.A.802 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a)

Z wyjątkiem przypadków objętych pkt ML.A.502 lit. c), poświadczenie obsługi podzespołu wydaje się po prawidłowym przeprowadzeniu niezbędnych prac związanych z obsługą techniczną podzespołu statku powietrznego zgodnie z pkt MLA.502.".


ZAŁĄCZNIK IV

W załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:

1)

pkt M.A.201 lit. h) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3)

CAMO lub CAO, o których mowa w ppkt 2, zostały zatwierdzone zgodnie z załącznikiem II (część 145) lub zgodnie z podsekcją F niniejszego załącznika (część M) lub jako CAO z przywilejami obsługowymi, bądź aby CAMO lub CAO zawarła pisemną umowę z organizacjami zatwierdzonymi zgodnie z załącznikiem II (część 145) lub zgodnie z podsekcją F niniejszego załącznika (część M) lub załącznika Vd (część CAO) z przywilejami obsługowymi.";

2)

pkt M.A.801 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d)

W przypadku poświadczania obsługi zgodnie z lit. b) ppkt 1 personel poświadczający może być wspomagany w wykonywaniu zadań obsługi technicznej przez jedną osobę lub więcej osób pod jego bezpośrednią i stałą kontrolą.";

3)

w pkt M.A.901 lit. e) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"e)

W przypadku statków powietrznych o maksymalnej masie startowej nie większej niż 2 730 kg, nieużytkowanych przez przewoźników lotniczych koncesjonowanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1008/2008, każda CAMO lub CAO wybrana przez właściciela lub operatora - odpowiednio zgodnie z pkt CAMO.A.125 lit. e) załącznika Vc lub z pkt M.A.711 lit. b) niniejszego załącznika lub z pkt CAO.A.095 lit. c) załącznika Vd oraz pod warunkiem zachowania zgodności z lit. j) - może:";

4)

w dodatku III formuła poświadczająca formularza 15b EASA otrzymuje brzmienie:

"Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poniższa organizacja, zatwierdzona zgodnie z sekcją A załącznika Vc (część CAMO) lub sekcją A podsekcja G załącznika I (część M) lub sekcją A załącznika Vd (część CAO) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014,

[NAZWA I ADRES ZATWIERDZONEJ ORGANIZACJI]

[NUMER ZATWIERDZENIA]

niniejszym poświadcza, że wykonała przegląd zdatności do lotu zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 następującego statku powietrznego:".


ZAŁĄCZNIK V

W załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:

1)

pkt 66.A.20 lit. b) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1.

istnieje zgodność ze stosownymi wymaganiami załącznika I (część M), załącznika II (część 145), załącznika Vb (część ML) i załącznika Vd (część CAO); oraz";

2)

pkt 66.A.25 lit. a) zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"W odniesieniu do licencji innych niż licencja kategorii L, składający wniosek o licencję na obsługę techniczną statku powietrznego lub o dodanie kategorii lub podkategorii do licencji wykazuje, w drodze egzaminu, poziom wiedzy we właściwych modułach tematycznych zgodnie z dodatkiem I do załącznika III (część 66).";

3)

pkt 66.B.120 lit. b) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2.

właściwy organ informuje o tym fakcie posiadacza licencji oraz każdą organizację obsługi technicznej zatwierdzoną zgodnie z załącznikiem I (część M) podsekcja F, załącznikiem II (część 145) lub załącznikiem Vd (część CAO), której może bezpośrednio dotyczyć ten fakt;";

4)

w sekcji B formuła wprowadzająca podsekcji E otrzymuje brzmienie:

"Niniejsza podsekcja określa procedury przyznawania zaliczeń egzaminów, o których mowa w pkt 66.A.25 lit. e).";

5)

pkt 66.B.500 ppkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8.

wydanie poświadczenia obsługi przy braku zgodności z niniejszym rozporządzeniem.";

6)

w dodatku V pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2.

Właściwy organ państwa członkowskiego może wprowadzić zmiany w formularzu 19 EASA wyłącznie w celu uwzględnienia dodatkowych informacji niezbędnych w przypadkach, gdy w wymogach krajowych dopuszczono lub nakazano, by licencja na obsługę techniczną statku powietrznego, wydana zgodnie z załącznikiem III (część 66), była wykorzystywana z pominięciem wymogów niniejszego rozporządzenia.".


ZAŁĄCZNIK VI

W załączniku Vb do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:

1)

w pkt ML.A.901 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"W celu zagwarantowania ważności poświadczenia zdatności do lotu statku powietrznego przeprowadza się okresowy przegląd zdatności do lotu statku powietrznego i dokumentacji ciągłej zdatności do lotu.".

2)

dodatek IV otrzymuje brzmienie:

"Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu - formularz 15c EASA

UWAGA::

Osoby i organizacje przeprowadzające przegląd zdatności do lotu w połączeniu z inspekcją po 100 godzinach/roczną mogą korzystać z odwrotnej strony niniejszego formularza w celu wydania CSR, o którym mowa w pkt ML.A.801, odpowiadającego inspekcji po 100 godzinach.

POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (ARC) (statków powietrznych spełniających wymagania części ML)

Numer ARC: …

Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139:

[NAZWA WŁAŚCIWEGO ORGANU] (**)

niniejszym poświadcza, że:

? … wykonał(a) zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014 przegląd zdatności do lotu następującego statku powietrznego:

[lub]

? … następujący nowy statek powietrzny:

Producent statku powietrznego: …Oznaczenie producenta: …

Znak rejestracyjny statku powietrznego: …Numer seryjny statku powietrznego: …

(oraz że) w dniu wydania poświadczenia uznany (on) jest za zdatny do lotu.

Data wydania: … Data ważności: …

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): …

Podpisano: …Numer upoważnienia (jeżeli dotyczy): …

[LUB]

[NAZWA ZATWIERDZONEJ ORGANIZACJI, ADRES i NUMER ZATWIERDZENIA] (**)

[lub]

[PEŁNE IMIĘ I NAZWISKO PRACOWNIKA POŚWIADCZAJĄCEGO ORAZ NUMER LICENCJI ZGODNEJ Z CZĘŚCIĄ 66 (LUB KRAJOWEGO DOKUMENTU RÓWNOWAŻNEGO)] (**)

niniejszym poświadcza, że wykonał(a) przegląd zdatności do lotu zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014 następującego statku powietrznego:

Producent statku powietrznego: … Oznaczenie producenta: …

Znak rejestracyjny statku powietrznego: …Numer seryjny statku powietrznego: …

(oraz że) w dniu wydania poświadczenia uznany (on) jest za zdatny do lotu.

Data wydania: … Data ważności: …

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): …

Podpisano: …Numer upoważnienia (jeżeli dotyczy): …

================================================================================

Pierwsze przedłużenie ważności: statek powietrzny spełnia warunki określone w pkt ML.A.901 lit. c) załącznika Vb (część ML)

Data wydania: …Data ważności: …

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): …

Podpisano: …Numer upoważnienia: …

Nazwa przedsiębiorstwa: …Numer zatwierdzenia: …

================================================================================

Drugie przedłużenie ważności: statek powietrzny spełnia warunki określone w pkt ML.A.901 lit. c) załącznika Vb (część ML)

Data wydania: …Data ważności: …

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): …

Podpisano: …Numer upoważnienia: …

Nazwa przedsiębiorstwa: …Numer zatwierdzenia: …

(*)

Z wyjątkiem balonów i sterowców.

(**)

Wystawca formularza może dostosować go do swoich potrzeb, usuwając imię i nazwisko, poświadczenie, odniesienie do przedmiotowego statku powietrznego oraz szczegóły dotyczące wydania formularza, które nie są istotne w kontekście potrzeb wystawcy.

Formularz 15c EASA, wydanie 4.".


ZAŁĄCZNIK VII

W załączniku Vd do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:

1)

pkt CAO.A.045 lit. a) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2)

posiadają odpowiednią licencję wydaną zgodnie z art. 5 niniejszego rozporządzenia lub wykształcenie wyższe lotnicze lub równoważne lub - dodatkowo w stosunku do wymagań ppkt 1 - nabyli doświadczenie w zakresie zapewniania ciągłej zdatności do lotu w wymiarze co najmniej 2 lat w przypadku szybowców i balonów oraz co najmniej 4 lat w przypadku wszystkich pozostałych statków powietrznych;";

2)

pkt CAO.A.105 lit. a) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"a)

W celu umożliwienia właściwemu organowi stwierdzenia zachowania ciągłej zgodności z przepisami niniejszego załącznika, CAO powiadamia właściwy organ z wyprzedzeniem o każdej propozycji wprowadzenia następujących zmian:".

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00