Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 434 str. 13
Wersja aktualna od 2021-01-12
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 434 str. 13
Wersja aktualna od 2021-01-12
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/2193

z dnia 16 grudnia 2020 r.

zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 w odniesieniu do wymogów dotyczących kompetencji i metod szkolenia załóg lotniczych oraz w odniesieniu do zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 23 ust. 1, art. 27 ust. 1 i art. 72 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 (2) ustanowiono wymogi w zakresie szkolenia, egzaminowania i kontroli umiejętności na potrzeby licencjonowania pilotów.

(2)

W europejskim planie bezpieczeństwa lotniczego przyjętym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139 stwierdzono, że bardzo ważne jest posiadanie przez personel lotniczy odpowiednich kompetencji oraz że metody szkoleniowe należy dostosować, aby zagwarantować zdolność tego personelu do radzenia sobie z nowymi technologiami i rosnącym stopniem złożoności systemu lotnictwa.

(3)

W 2013 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) opublikowała "Podręcznik szkolenia opartego na dowodach" (Manual of evidence-based training, dok. 9995 AN/497), który zawiera ramy kompetencji ("kompetencje podstawowe") oraz odpowiednie opisy i związane z nimi wskaźniki behawioralne służące ocenie tych kompetencji, obejmujące to, co wcześniej w szkoleniu pilotów określano jako wiedzę, umiejętności oraz postawy w dziedzinie technicznej i nietechnicznej. W ramach tego nowego podejścia treść szkoleń jest dostosowana do realnych kompetencji niezbędnych do bezpiecznego, skutecznego i wydajnego funkcjonowania w środowisku zarobkowego transportu lotniczego.

(4)

Celem szkolenia opartego na dowodach (EBT) jest poprawa bezpieczeństwa i rozwój kompetencji załóg lotniczych w zakresie bezpiecznego użytkowania statku powietrznego przy wszystkich typach lotów oraz umiejętności identyfikowania nieprzewidzianych sytuacji i zarządzania nimi. Koncepcja szkolenia opartego na dowodach ma służyć maksymalizacji wyników uczenia się i ograniczeniu kontroli formalnych.

(5)

Oczekuje się, że dostosowanie rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 (3) w odniesieniu do zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych zwiększy pewność prawa, umożliwi wsparcie inspekcji standaryzacyjnych Agencji w obszarze zgłaszania zdarzeń oraz pomoże wdrażać skuteczne systemy zgłaszania zdarzeń w ramach zarządzania bezpieczeństwem.

(6)

Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1178/2011.

(7)

Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 08/2019 (4) zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(8)

Nadal trwają negocjacje między Unią a niektórymi państwami trzecimi, dotyczące między innymi konwersji licencji pilotów i towarzyszących orzeczeń lekarskich. Aby zapewnić państwom członkowskim możliwość dalszego uznawania licencji i orzeczeń z państw trzecich w okresie przejściowym z uwagi na toczące się negocjacje, konieczne jest przedłużenie okresu, w którym państwa członkowskie mogą zdecydować o niestosowaniu na ich terytorium przepisów rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 w odniesieniu do pilotów posiadających licencję i towarzyszące orzeczenie lekarskie wydane przez państwo trzecie uczestniczące w operacjach niezarobkowych wykonywanych określonymi statkami powietrznymi.

(9)

Ponadto zmiany w dodatku 1 do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, które wprowadzono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1974 (5) i które będą miały zastosowanie od dnia 31 stycznia 2022 r., należy dostosować do zmian wprowadzonych w tym dodatku rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/359 (6).

(10)

Rozporządzenie należy również zmienić w celu sprostowania niektórych błędów technicznych zawartych w poprzednich zmianach, a także w celu wyjaśnienia niektórych przepisów.

(11)

Zmiany dotyczące podstawowego uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów powinny zacząć obowiązywać od tego samego dnia co powiązane przepisy rozporządzenia (UE) 2020/359, a mianowicie od dnia 8 września 2021 r.

(12)

Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011

W rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011 wprowadza się następujące zmiany:

1)

w art. 12 ust. 4 datę "20 czerwca 2021 r." zastępuje się datą "20 czerwca 2022 r.";

2)

w załącznikach I, VI oraz VII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;

3)

w załącznikach I i VI wprowadza się sprostowania zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Załącznik I pkt 1 lit. r) i załącznik II pkt 1 lit. a) stosuje się od dnia 8 września 2021 r., a załącznik I pkt 1 lit. p) stosuje się od dnia 31 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2020 r.

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca


(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.

(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).

(4) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions

(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1974 z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 (Dz.U. L 326 z 20.12.2018, s. 1).

(6) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/359 z dnia 4 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 67 z 5.3.2020, s. 82).


ZAŁĄCZNIK I

W załącznikach I, VI i VII do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 wprowadza się następujące zmiany:

1)

w załączniku I (część FCL) wprowadza się następujące zmiany:

a)

w pkt FCL.010 dodaje się definicje w brzmieniu:

(i)

"»operator szkolenia opartego na dowodach (EBT)« oznacza organizację posiadającą certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC) zgodnie z załącznikiem III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, która wdrożyła program EBT zatwierdzony przez właściwy organ, zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.";

(ii)

"»ocena EBT w praktyce« oznacza metodę oceny wyników służącą do weryfikacji zintegrowanego wykorzystywania kompetencji. Odbywa się ona w środowisku symulowanym lub operacyjnym.";

(iii)

"»program EBT« oznacza pilotażowy program oceny i szkolenia zgodnie z pkt ORO.FC.231 załącznika III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012.";

(iv)

"»mieszany program EBT« oznacza program szkoleń i sprawdzianów okresowych operatora przewidziany w pkt ORO.FC.230 załącznika III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, którego część polega na szkoleniu opartym na dowodach, ale który nie zastępuje sprawdzianów umiejętności przewidzianych w dodatku 9 do niniejszego załącznika.";

b)

w pkt FCL.015 dodaje się lit. g) w brzmieniu:

"g)

Szkolenie ukończone na statku powietrznym lub na FSTD zgodnie z załącznikiem III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 uwzględnia się do celów spełnienia wymogów dotyczących doświadczenia i przedłużenia określonych w niniejszym załączniku (część FCL).";

c)

w pkt FCL.035 lit. a) dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4)

Wszystkie godziny lotu na samolotach lub motoszybowcach turystycznych, które podlegają decyzji państwa członkowskiego podjętej zgodnie z art. 2 ust. 8 lit. a) lub c) rozporządzenia (UE) 2018/1139 lub które wchodzą w zakres załącznika I do tego rozporządzenia, zalicza się w całości na poczet spełnienia wymagań dotyczących czasu lotu wynikających z pkt FCL.140.A lit. a) pkt 1 i pkt FCL.740.A lit. b) pkt 1 ppkt (ii) niniejszego załącznika, pod warunkiem że spełnione są następujące warunki:

(i)

dany samolot lub motoszybowiec turystyczny jest tej samej kategorii i klasy co statek powietrzny określony w części FCL, w odniesieniu do którego godziny lotu mają zostać zaliczone;

(ii)

w przypadku lotów szkoleniowych z instruktorem używany samolot lub motoszybowiec turystyczny podlega zezwoleniu określonemu w pkt ORA.ATO.135 załącznika VII (część ORA) lub w pkt DTO.GEN.240 załącznika VIII (część DTO).";

d)

pkt FCL.235 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a)

Osoba ubiegająca się o licencję PPL musi podczas egzaminu praktycznego wykazać umiejętność pełnienia funkcji pilota dowódcy statku powietrznego odpowiedniej kategorii, demonstrując stosowne procedury i wykonując manewry ze stopniem kompetencji odpowiadającym nadawanym przywilejom.";

e)

w pkt FCL.625 wprowadza się następujące zmiany:

(i)

w lit. b) dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4)

Osoba ubiegająca się o przedłużenie ważności uprawnienia IR uzyskuje pełne zaliczenie kontroli umiejętności zgodnie z wymogami niniejszej podczęści po ukończeniu u operatora EBT oceny EBT w praktyce w odniesieniu do IR zgodnie z dodatkiem 10.";

(ii)

lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c)

Wznowienie

W przypadku wygaśnięcia uprawnienia IR osoba ubiegająca się o wznowienie wynikających z niego przywilejów musi spełnić wszystkie poniższe warunki:

1)

w celu ustalenia, czy do osiągnięcia poziomu umiejętności niezbędnego do zaliczenia elementu egzaminu praktycznego dotyczącego wykonywania lotów według wskazań przyrządów zgodnie z dodatkiem 9 niezbędne jest szkolenie odświeżające, musi przejść ocenę w jednej z następujących organizacji:

(i)

w ATO;

(ii)

u operatora EBT, który jest specjalnie zatwierdzony do przeprowadzenia takiego szkolenia odświeżającego;

2)

jeżeli organizacja przeprowadzająca ocenę zgodnie z pkt 1 uzna to za konieczne, musi ukończyć szkolenie odświeżające w tej organizacji;

3)

po spełnieniu wymogów pkt 1 oraz, w stosownych przypadkach, pkt 2 musi zaliczyć kontrolę umiejętności zgodnie z dodatkiem 9 lub ukończyć ocenę EBT w praktyce zgodnie z dodatkiem 10 na statku powietrznym odpowiedniej kategorii. Ocena EBT w praktyce może być połączona ze szkoleniem odświeżającym, o którym mowa w pkt 2;

4)

musi posiadać odpowiednie uprawnienie na klasę lub typ, o ile w niniejszym załączniku nie określono inaczej.";

(iii)

lit. e) i f) otrzymują brzmienie:

"e)

Posiadacze licencji pilota wydanej przez państwo trzecie zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej z ważnym uprawnieniem IR są zwolnieni z obowiązku spełnienia wymogów określonych w lit. c) pkt 1, lit. c) pkt 2 i lit. d) przy wznawianiu przywilejów wynikających z uprawnienia IR zawartych w licencjach wydanych zgodnie z niniejszym załącznikiem.

f)

Kontrolę umiejętności określoną w lit. c) pkt 3 można połączyć z kontrolą umiejętności przeprowadzaną na potrzeby wznowienia uprawnień na daną klasę lub typ.";

f)

w pkt FCL.625.A lit. a) wprowadza się następujące zmiany:

(i)

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2)

musi zaliczyć kontrolę umiejętności zgodnie z dodatkiem 9 lub ukończyć ocenę EBT w praktyce zgodnie z dodatkiem 10, jeżeli przedłużenie IR jest połączone z przedłużeniem odpowiedniego uprawnienia na klasę lub typ;";

(ii)

pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4)

W przypadku pkt 3 na potrzeby przedłużenia można skorzystać z FNPT II lub FFS odpowiedniej klasy lub typu samolotu, pod warunkiem że przynajmniej co druga kontrola umiejętności przeprowadzana w ramach przedłużenia ważności IR(A) zostanie przeprowadzona na samolocie.";

g)

pkt FCL.740 otrzymuje brzmienie:

"FCL.740 Ważność i wznowienie uprawnień na klasę i typ

a)

Okres ważności

1)

Okres ważności uprawnień na klasę lub typ statku powietrznego wynosi 1 rok, z wyjątkiem uprawnień na klasę jednosilnikowych statków powietrznych z załogą jednoosobową, w przypadku których wynosi on 2 lata, o ile w danych dotyczących zgodności operacyjnej nie określono inaczej. Jeżeli piloci zdecydują się na spełnienie wymogów dotyczących przedłużenia w terminie wcześniejszym niż wskazano w pkt FCL.740.A, FCL.740.H, FCL.740.PL i FCL.740.As, nowy okres ważności rozpoczyna się od daty kontroli umiejętności.

2)

Kandydaci ubiegający się o przedłużenie uprawnienia na klasę lub typ otrzymują pełne zaliczenie na potrzeby kontroli umiejętności zgodnie z wymaganiami niniejszej podczęści po ukończeniu oceny EBT w praktyce zgodnie z dodatkiem 10 u operatora, który wdrożył EBT w odniesieniu do odpowiedniego uprawnienia na klasę lub typ.

b)

Wznowienie

Na potrzeby wznowienia uprawnień na klasę lub typ kandydat musi spełnić wszystkie poniższe warunki:

1)

w celu ustalenia, czy do osiągnięcia przez Fkandydata poziomu umiejętności umożliwiającego bezpieczną eksploatację statku powietrznego, niezbędne jest szkolenie odświeżające, musi przejść ocenę w jednej z następujących organizacji:

(i)

w ATO;

(ii)

w DTO lub w ATO, jeżeli uprawnienie, które wygasło, dotyczyło klasy jednosilnikowych tłokowych statków powietrznych nieposiadających wysokich osiągów, klasy motoszybowców turystycznych lub typu jednosilnikowych śmigłowców, o którym mowa w załączniku VIII pkt DTO.GEN.110 lit. a) pkt 2 lit. c);

(iii)

w DTO bądź w ATO lub z instruktorem, jeżeli uprawnienie wygasło przed nie więcej niż trzema laty i było uprawnieniem na klasę jednosilnikowych tłokowych statków powietrznych nieposiadających wysokich osiągów lub na klasę motoszybowców turystycznych;

(iv)

u operatora EBT, który jest specjalnie zatwierdzony do przeprowadzenia takiego szkolenia odświeżającego;

2)

jeżeli organizacja lub instruktor przeprowadzający ocenę zgodnie z pkt 1 uzna to za konieczne, musi ukończyć szkolenie odświeżające w tej organizacji lub u tego instruktora;

3)

po spełnieniu wymogów pkt 1 oraz, w stosownych przypadkach, pkt 2 musi zaliczyć kontrolę umiejętności zgodnie z dodatkiem 9 lub ukończyć ocenę EBT w praktyce zgodnie z dodatkiem 10. Ocena EBT w praktyce może być połączona ze szkoleniem odświeżającym, o którym mowa w pkt 2.

Na zasadzie odstępstwa od przepisów lit. b) pkt 1, lit. b) pkt 2 i lit. b) pkt 3 piloci posiadający uprawnienia na próby w locie wydane zgodnie z pkt FCL.820, którzy uczestniczyli w próbach w locie na etapie rozwoju, certyfikacji lub produkcji danego statku powietrznego i podczas tych prób w locie wykonali 50 godzin całkowitego czasu lotu lub 10 godzin czasu lotu w charakterze pilota dowódcy na danym typie statku powietrznego w okresie roku przed terminem złożenia wniosku, są uprawnieni do ubiegania się o przedłużenie lub wznowienie uprawnień na odpowiedni typ statku powietrznego.

Kandydaci są zwolnieni z wymogu określonego w lit. b) pkt 1 i lit. b) pkt 2, jeżeli posiadają ważne uprawnienie na tę samą klasę lub ten sam typ statku powietrznego w licencji pilota wydanej przez państwo trzecie zgodnie z załącznikiem 1 do konwencji chicagowskiej oraz jeżeli są uprawnieni do korzystania z przywilejów wynikających z tego uprawnienia.

c)

Piloci, którzy przerwą program EBT operatora nie wykazawszy akceptowalnego poziomu kompetencji zgodnie z tym programem EBT, nie mogą korzystać z przywilejów wynikających z uprawnienia na dany typ, dopóki nie spełnią jednego z następujących warunków:

1)

ukończą ocenę EBT w praktyce zgodnie z dodatkiem 10;

2)

zaliczą kontrolę umiejętności zgodnie z pkt FCL.625 lit. c) pkt 3 lub pkt FCL.740 lit. b) pkt 3, stosownie do przypadku. W takim przypadku nie stosuje się pkt FCL.625 lit. b) pkt 4 ani pkt FCL.740 lit. a) pkt 2.";

h)

w pkt FCL.720.A wprowadza się następujące zmiany:

(i)

w lit. a) wprowadza się następujące zmiany:

1)

akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Osoba ubiegająca się po raz pierwszy o nadanie przywilejów dotyczących pilotowania samolotów z załogą jednoosobową w operacjach w załodze wieloosobowej, występująca o wydanie uprawnienia na klasę lub typ albo o rozszerzenie przywilejów wynikających z posiadanego uprawnienia na klasę lub typ o operacje w załodze wieloosobowej, musi spełnić wymogi lit. b) pkt 4 oraz, przed rozpoczęciem odpowiedniego szkolenia, lit. b) pkt 5.";

2)

pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3)

Samoloty complex o wysokich osiągach z załogą jednoosobową.

Osoba ubiegająca się o wydanie uprawnienia na typ samolotu complex z załogą jednoosobową, klasyfikowanego jako samolot o wysokich osiągach, musi spełnić oprócz wymagań określonych w pkt 2 wszystkie poniższe warunki:

(i)

posiada lub posiadała uprawnienia IR(A) na samoloty jednosilnikowe lub wielosilnikowe, stosownie do przypadku i zgodnie z podczęścią G;

(ii)

na potrzeby wydania pierwszego uprawnienia na typ musi przed rozpoczęciem szkolenia w zakresie uprawnienia na typ spełnić wymagania określone w lit. b) pkt 5.";

(ii)

w lit. b) wprowadza się następujące zmiany:

1)

zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Przed rozpoczęciem szkolenia w zakresie uprawnienia na typ, osoba ubiegająca się o wydanie pierwszego uprawnienia na typ samolotu z załogą wieloosobową musi być uczniem-pilotem przechodzącym szkolenie MPL lub spełnić następujące wymagania:";

2)

pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5)

ukończyć szkolenie określone w pkt FCL.745.A, chyba że spełnia dowolne z poniższych kryteriów:

(i)

w ciągu ostatnich trzech lat ukończyła szkolenie i sprawdziany zgodnie z pkt ORO.FC.220 i ORO.FC.230 załącznika III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012;

(ii)

ukończyła szkolenie określone w pkt FCL.915 lit. e) pkt 1 ppkt (ii).";

i)

pkt FCL.740.A lit. a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1)

zaliczyć kontrolę umiejętności zgodnie z dodatkiem 9 lub zaliczyć ocenę EBT w praktyce zgodnie z dodatkiem 10 na odpowiedniej klasie lub typie samolotu lub na urządzeniu FSTD odpowiadającym tej klasie lub typowi, w okresie 3 miesięcy bezpośrednio poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia; oraz";

j)

pkt FCL.905.TRI otrzymuje brzmienie:

"FCL.905.TRI TRI - przywileje i warunki

a)

Instruktor TRI jest uprawniony do prowadzenia szkolenia w zakresie:

1)

przedłużania i wznawiania ważności uprawnienia IR, pod warunkiem posiadania ważnego uprawnienia IR;

2)

wydawania upoważnienia TRI lub SFI, pod warunkiem że posiadacz uprawnienia spełnia wszystkie poniższe warunki:

(i)

ma co najmniej 50 godzin doświadczenia w zakresie instruktażu jako instruktor TRI lub SFI zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub rozporządzeniem (UE) nr 965/2012;

(ii)

zrealizował program szkolenia w locie określony dla odpowiedniej części szkolenia TRI zgodnie z pkt FCL.930.TRI lit. a) pkt 3 w sposób wymagany przez kierownika szkolenia ATO;

3)

w przypadku instruktora TRI na samoloty z załogą jednoosobową:

(i)

wydawania oraz przedłużania i wznawiania ważności uprawnień na typ samolotów complex o wysokich osiągach z załogą jednoosobową, jeżeli kandydat chce uzyskać uprawnienia do wykonywania operacji w załodze jednoosobowej.

Uprawnienia instruktora TRI(SPA) mogą zostać rozszerzone na prowadzenie szkolenia w locie w zakresie uprawnień na typ samolotów complex o wysokich osiągach z załogą jednoosobową w operacjach w załodze wieloosobowej, o ile TRI spełnia którykolwiek z poniższych warunków:

A)

posiada lub posiadał upoważnienie TRI na samoloty z załogą wieloosobową;

B)

ma co najmniej 500 godzin czasu lotu na samolocie w operacjach w załodze wieloosobowej i ukończył szkolenie MCCI zgodnie z pkt FCL.930.MCCI;

(ii)

prowadzenia szkolenia MPL w podstawowej fazie, o ile posiada on uprawnienia rozszerzone na operacje w załodze wieloosobowej oraz posiada lub posiadał upoważnienie FI(A) lub IRI(A);

4)

w przypadku instruktora TRI na samoloty z załogą wieloosobową:

(i)

wydawania oraz przedłużania i wznawiania ważności uprawnień na typ:

A)

samolotów z załogą wieloosobową;

B)

samolotów complex o wysokich osiągach z załogą jednoosobową, jeżeli kandydat chce uzyskać uprawnienia do wykonywania operacji w załodze wieloosobowej;

(ii)

prowadzenia szkolenia MCC;

(iii)

szkolenia MPL w podstawowej, średnio zaawansowanej i zaawansowanej fazie, o ile, w przypadku fazy podstawowej, instruktor posiada lub posiadał uprawnienie FI(A) lub IRI(A);

5)

w przypadku instruktora TRI na śmigłowce:

(i)

wydania oraz przedłużenia i wznowienia ważności uprawnień na typ śmigłowca;

(ii)

prowadzenia szkolenia MCC, pod warunkiem posiadania uprawnienia na typ śmigłowca z załogą wieloosobową;

(iii)

rozszerzania uprawnień IR(H) na śmigłowce jednosilnikowe na uprawnienia IR(H) na śmigłowce wielosilnikowe;

6)

w przypadku instruktora TRI na pionowzloty:

(i)

wydawania oraz przedłużania i wznawiania ważności uprawnień na typ pionowzlotu;

(ii)

prowadzenia szkolenia MCC.

b)

Uprawnienia instruktora TRI obejmują uprawnienia do przeprowadzania oceny EBT w praktyce u operatora EBT, pod warunkiem że instruktor spełnia wymagania załącznika III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 dotyczące standaryzacji podejścia instruktorów EBT u tego operatora EBT.";

k)

w pkt FCL.905.SFI dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e)

Uprawnienia instruktora SFI obejmują uprawnienia do przeprowadzania oceny EBT w praktyce u operatora EBT, pod warunkiem że instruktor spełnia wymagania załącznika III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 dotyczące standaryzacji podejścia instruktorów EBT u tego operatora EBT.";

l)

pkt FCL.930.SFI lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a)

Szkolenie do upoważnienia SFI obejmuje:

1)

część symulatorową FSTD odpowiedniego szkolenia na typ;

2)

odpowiednie części szkolenia technicznego oraz część symulatorową FSTD szkolenia w locie odpowiedniego kursu TRI;

3)

25 godzin szkolenia z zakresu uczenia się i nauczania;";

m)

pkt FCL.1015 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a)

Osoba ubiegająca się o upoważnienie egzaminatora musi przejść kurs standaryzacyjny prowadzony przez właściwy organ lub prowadzony przez ATO i zatwierdzony przez właściwy organ.";

n)

pkt FCL.1025 lit. b) pkt 1 i 2 oraz zdanie wprowadzające pkt 3 otrzymują brzmienie:

"1)

przed upływem terminu ważności upoważnienia przeprowadzić co najmniej sześć egzaminów praktycznych, kontroli umiejętności, ocen kompetencji lub etapów oceny EBT w ramach modułu EBT, o którym mowa w pkt ORO.FC.231 załącznika III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012;

2)

w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających upływ terminu ważności upoważnienia odbyć szkolenie odświeżające dla egzaminatorów prowadzone przez właściwy organ lub przez ATO i zatwierdzone przez właściwy organ;

3)

jeden z egzaminów praktycznych, jedna z kontroli umiejętności lub jeden z etapów oceny EBT przeprowadzonych zgodnie z pkt 1 musi się odbyć w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających datę upływu terminu ważności upoważnienia egzaminatora oraz:";

o)

w pkt FCL.1010.SFE lit. a) wprowadza się następujące zmiany:

(i)

pkt 1 ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii)

posiadać upoważnienie SFI(A) na odpowiedni typ samolotu; oraz";

(ii)

pkt 2 ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii)

posiadać upoważnienie SFI(A) na odpowiednią klasę lub typ samolotu; oraz";

p)

w dodatku 1 wprowadza się następujące zmiany:

(i)

pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1.

LAPL i PPL";

(ii)

pkt 1.1, 1.2, 1.3 i 1.4 otrzymują brzmienie:

"1.1.

Na potrzeby uzyskania licencji LAPL posiadacz licencji LAPL na inną kategorię statku powietrznego uzyskuje pełne zaliczenie na poczet wymogów dotyczących wiedzy teoretycznej z zakresu przedmiotów wspólnych, o których mowa w pkt FCL.120 lit. a).

1.2.

Na potrzeby uzyskania licencji LAPL lub PPL posiadacz licencji PPL, CPL lub ATPL na inną kategorię statku powietrznego uzyskuje pełne zaliczenie na poczet wymogów dotyczących wiedzy teoretycznej z zakresu przedmiotów wspólnych, o których mowa w pkt FCL.215 lit. a). Zaliczenie to ma również zastosowanie do osób ubiegających się o licencję LAPL lub PPL, które posiadają licencję BPL wydaną zgodnie z załącznikiem III (część BFCL) do rozporządzenia (UE) 2018/395 lub licencję SPL wydaną zgodnie z załącznikiem III (część SFCL) do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1976, z tym, że nie zalicza się przedmiotu "nawigacja".

1.3.

Na potrzeby uzyskania licencji LAPL posiadacz licencji LAPL na tę samą kategorię statku powietrznego uzyskuje pełne zaliczenie na poczet wymogów dotyczących szkolenia z wiedzy teoretycznej i egzaminu teoretycznego.

1.4.

Na zasadzie odstępstwa od pkt 1.2, na potrzeby uzyskania licencji LAPL(A) posiadacz licencji SPL wydanej zgodnie z załącznikiem III (część SFCL) do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1976 z przywilejami dotyczącymi pilotowania motoszybowców turystycznych musi wykazać odpowiedni poziom wiedzy teoretycznej w zakresie klasy lądowych samolotów jednosilnikowych tłokowych zgodnie z pkt FCL.135.A lit. a) pkt 2.";

(iii)

pkt 4.1 otrzymuje brzmienie:

"4.1.

Osoba ubiegająca się o uprawnienie IR lub BIR, która zdała odpowiednie egzaminy z wiedzy teoretycznej na licencję CPL na tę samą kategorię statków powietrznych, uzyskuje zaliczenie na poczet wymagań dotyczących wiedzy teoretycznej z następujących przedmiotów:

-

człowiek - możliwości i ograniczenia,

-

meteorologia,

-

łączność.";

q)

w dodatku 3 sekcja A pkt 9 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b)

70 godzin czasu lotu w charakterze pilota dowódcy, z czego do 55 godzin można wykonać w charakterze ucznia-pilota dowódcy. Z czasu lotu według wskazań przyrządów wykonanego w charakterze ucznia-pilota dowódcy, nie więcej niż 20 godzin można zaliczyć jako czas lotu wykonany w charakterze pilota dowódcy.";

r)

w dodatku 6 sekcja A pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2)

Kandydat do szkolenia modułowego do uprawnień IR(A) musi być posiadaczem licencji PPL(A) lub CPL(A). Kandydat do podjęcia proceduralnego modułu szkolenia do lotów według wskazań przyrządów, który nie posiada licencji CPL(A), musi posiadać BIR lub zaświadczenie ukończenia podstawowego modułu szkolenia do lotów według wskazań przyrządów.

Zatwierdzony ośrodek szkolenia prowadzący szkolenie musi dopilnować, aby kandydat ubiegający się o uprawnienia IR(A) na samoloty wielosilnikowe, nieposiadający uprawnień na typ lub klasę samolotu wielosilnikowego, przed rozpoczęciem szkolenia IR(A) przeszedł szkolenie w zakresie samolotów wielosilnikowych określone w podczęści H.";

s)

w dodatku 9 sekcja B wprowadza się następujące zmiany:

(i)

w pkt 5 wprowadza się następujące zmiany;

1)

w lit. k) tabela otrzymuje brzmienie:

"1)

2)

3)

4)

5)

Rodzaj operacji

Typ statku powietrznego

SP

MP

SP › MP (pierwsze)

MP › SP (pierwsze)

SP + MP

Szkolenie

Egzamin kontrola umiejętności

Szkolenie

Egzamin kontrola umiejętności

Szkolenie

Egzamin kontrola umiejętności

Szkolenie, egzamin i kontrola umiejętności (samoloty jednosilnikowe)

Szkolenie, egzamin i kontrola umiejętności (samoloty wielosilnikowe)

Samoloty jednosilnikowe

Samoloty wielosilnikowe

Pierwsze wydanie

Wszystkie (z wyjątkiem jednoosobowych samolotów complex)

Sekcje 1-6

Sekcje 1-6

MCC

CRM

Czynniki ludzkie

TEM

Sekcje 1-7

Sekcje 1-6

MCC

CRM

Czynniki ludzkie

TEM

Sekcja 7

Sekcje 1-6

1.6, 4.5, 4.6, 5.2 oraz, w stosownych przypadkach, jedno podejście z sekcji 3.B

1.6, sekcja 6 oraz, w stosownych przypadkach, jedno podejście z sekcji 3.B

Jednoosobowe samoloty complex

1-7

1-6

Przedłużenie

Wszystkie

Nie dotyczy

Sekcje 1-6

Nie dotyczy

Sekcje 1-6

Nie dotyczy

Nie dotyczy

Nie dotyczy

Nie dotyczy

MPO:

Sekcje 1-7 (szkolenie)

Sekcje 1-6 (kontrole umiejętności)

SPO:

1.6, 4.5, 4.6, 5.2 oraz, w stosownych przypadkach, jedno podejście z sekcji 3.B

MPO:

Sekcje 1-7 (szkolenie)

Sekcje 1-6 (kontrole umiejętności)

SPO:

1.6, sekcja 6 oraz, w stosownych przypadkach, jedno podejście z sekcji 3.B

Wznowienie

Wszystkie

FCL.740

Sekcje 1-6

FCL.740

Sekcje 1-6

Nie dotyczy

Nie dotyczy

Nie dotyczy

Nie dotyczy

Szkolenia: FCL.740

Kontrola umiejętności: jak w przypadku przedłużenia

Szkolenia: FCL.740

Kontrola umiejętności: jak w przypadku przedłużenia"

2)

w tabeli w lit. l) wiersz dotyczący ćwiczenia 7.2.2 otrzymuje brzmienie:

"7.2.2

Następujące ćwiczenia w zakresie sytuacji krytycznych:

-

wyprowadzanie przy nosie zadartym pod różnymi kątami przechylenia; oraz

-

wyprowadzanie przy nosie pochylonym pod różnymi kątami przechylenia.

P

X

tego ćwiczenia nie należy wykonywać na samolotach"

t)

dodaje się dodatek 10 w brzmieniu:

"Dodatek 10

- Przedłużanie i wznawianie ważności uprawnień na typ oraz przedłużanie i wznawianie ważności uprawnień IR w połączeniu z przedłużaniem lub wznawianiem uprawnień na typ - ocena EBT w praktyce

A - Przepisy ogólne

1.

Przedłużania i wznawiania ważności uprawnień na typ oraz przedłużania i wznawiania ważności uprawnień IR w połączeniu z przedłużeniem lub wznowieniem uprawnień na typ zgodnie z niniejszym dodatkiem dokonuje się wyłącznie u operatorów EBT, którzy spełniają wszystkie poniższe warunki:

a)

ustanowili program EBT odpowiedni dla mającego zastosowanie uprawnienia na typ lub IR zgodnie z pkt ORO.FC.231 załącznika III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012;

b)

mają co najmniej trzy lata doświadczenia w prowadzeniu mieszanego programu EBT;

c)

organizacja wyznaczyła kierownika EBT w odniesieniu do każdego uprawnienia na typ objętego programem EBT. Kierownik EBT musi spełniać wszystkie poniższe wymogi:

(i)

posiadać przywileje egzaminatora w odniesieniu do odpowiedniego uprawnienia na typ;

(ii)

mieć duże doświadczenie w szkoleniu instruktorskim w zakresie odpowiedniego uprawnienia na typ;

(iii)

być osobą wyznaczoną zgodnie z pkt ORO.AOC.135 lit. a) pkt 2 załącznika III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 albo jej zastępcą.

2.

Kierownik EBT odpowiedzialny za odpowiednie uprawnienie na typ dopilnowuje, aby wnioskodawca spełniał wszystkie wymogi dotyczące kwalifikacji, szkolenia i doświadczenia określone w niniejszym załączniku na potrzeby przedłużenia lub wznowienia odpowiedniego uprawnienia.

3.

Wnioskodawcy, którzy pragną przedłużyć lub wznowić uprawnienia zgodnie z niniejszym dodatkiem, muszą spełniać wszystkie poniższe warunki:

a)

muszą być zapisani do udziału w programie EBT operatora;

b)

w przypadku przedłużania ważności uprawnienia, muszą ukończyć program EBT operatora w okresie ważności odpowiedniego uprawnienia;

c)

w przypadku przedłużania ważności uprawnienia muszą przestrzegać procedur opracowanych przez operatora EBT zgodnie z pkt ORO.FC.231 lit. a) pkt 5 załącznika III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012.

4.

Przedłużanie lub wznawianie ważności uprawnienia zgodnie z niniejszym dodatkiem obejmuje wszystkie poniższe elementy:

a)

ciągłą ocenę EBT w praktyce w ramach programu EBT;

b)

wykazanie akceptowalnego poziomu wyników w odniesieniu do wszystkich kompetencji;

c)

czynności administracyjne związane z przedłużeniem lub wznowieniem licencji, w odniesieniu do których kierownik EBT odpowiedzialny za odpowiednie uprawnienie na typ realizuje wszystkie poniższe punkty:

1)

upewnia się, że spełnione są wymogi pkt FCL.1030;

2)

w przypadku gdy działa zgodnie z pkt FCL.1030 lit. b) ppkt 2, wpisuje do licencji wnioskodawcy nową datę ważności uprawnienia. Wpisu tego może w imieniu kierownika EBT dokonać inna osoba, jeżeli otrzymała od kierownika EBT pełnomocnictwo zgodnie z procedurami ustanowionymi w programie EBT.

B - Przeprowadzanie oceny ebt w praktyce

Ocenę EBT w praktyce przeprowadza się zgodnie z programem EBT operatora.

;

2)

w załączniku VI (część ARA) wprowadza się następujące zmiany:

a)

pkt ARA.GEN.125 otrzymuje brzmienie:

"ARA.GEN.125 Informowanie Agencji

a)

Właściwy organ powiadamia Agencję o wszelkich istotnych problemach związanych z wykonaniem rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie, w terminie 30 dni od dnia, w którym organ dowiedział się o tych problemach.

b)

Nie naruszając przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 (*1) oraz aktów delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie, właściwy organ jak najszybciej przekazuje Agencji informacje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa wynikające ze zgłoszeń zdarzeń przechowywanych w krajowej bazie danych.

(*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).";"

b)

w pkt ARA.GEN.135 wprowadza się następujące zmiany:

(i)

lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a)

Nie naruszając przepisów rozporządzenia (UE) nr 376/2014 oraz aktów delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie, właściwy organ wdraża system służący do odpowiedniego gromadzenia, analizowania i rozpowszechniania informacji o bezpieczeństwie.

b)

Agencja wdraża system służący do odpowiedniego analizowania wszelkich otrzymanych istotnych informacji o bezpieczeństwie i bez zbędnej zwłoki przekazuje państwom członkowskim i Komisji wszelkie informacje (w tym zalecenia lub działania naprawcze, jakie należy podjąć), które są im niezbędne do zareagowania w odpowiednim czasie na problem w zakresie bezpieczeństwa dotyczący wyrobów, części, wyposażenia nieinstalowanego, osób lub organizacji podlegających przepisom rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie".

(ii)

lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d)

O środkach podejmowanych zgodnie z lit. c) niezwłocznie informowane są wszystkie osoby lub organizacje, które są zobowiązane do ich przestrzegania na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie. Właściwy organ informuje również o tych środkach Agencję oraz, w razie konieczności podjęcia wspólnych działań, pozostałe zainteresowane państwa członkowskie.";

c)

w pkt ARA.GEN.200 wprowadza się następujące zmiany:

(i)

lit. a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1)

udokumentowane polityki i procedury opisujące jego strukturę organizacyjną oraz środki i metody zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi przyjętymi na jego podstawie. Procedury muszą być aktualizowane i służą jako podstawowe dokumenty robocze na użytek wewnętrzny danego właściwego organu podczas wykonywania wszelkich powiązanych zadań;";

(ii)

lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c)

Właściwy organ ustanawia procedury wzajemnej pomocy i wymiany wszelkich niezbędnych informacji z innymi zainteresowanymi właściwymi organami, niezależnie od tego, czy są to organy z tego samego państwa członkowskiego, czy z innych państw członkowskich, w tym informacje:

1)

na temat wszelkich stwierdzonych nieprawidłowości, następczych działań naprawczych podjętych w odniesieniu do tych nieprawidłowości oraz środków egzekwowania prawa zastosowanych w wyniku nadzoru nad osobami i organizacjami, które prowadzą działalność na terytorium państwa członkowskiego, ale zostały certyfikowane przez właściwy organ innego państwa członkowskiego lub Agencję, albo które złożyły oświadczenia właściwemu organowi innego państwa członkowskiego lub Agencji;

2)

związane z obowiązkowym i dobrowolnym zgłaszaniem zdarzeń zgodnie z wymogami pkt ORA.GEN.160 załącznika VII.";

d)

pkt ARA.GEN.210 otrzymuje brzmienie:

"ARA.GEN.210 Zmiany w systemie zarządzania

a)

Właściwy organ musi posiadać system służący do identyfikacji zmian wpływających na jego zdolność do wykonywania zadań oraz wywiązywania się z obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie. System ten musi umożliwiać podejmowanie odpowiednich działań zapewniających adekwatność i skuteczność jego systemu zarządzania.

b)

Właściwy organ musi aktualizować swój system zarządzania w odpowiednim terminie, aby odzwierciedlać wszelkie zmiany w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie, zapewniając ich skuteczne wdrożenie.

c)

Właściwy organ musi powiadamiać Agencję o zmianach mających wpływ na jego zdolność do wykonywania zadań oraz wywiązywania się z obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie.

e)

w pkt ARA.FCL.200 wprowadza się następujące zmiany:

(i)

lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c)

Dokonywanie wpisów do licencji przez egzaminatorów. Przed upoważnieniem egzaminatora do przedłużania lub wznawiania uprawnień, certyfikatów lub upoważnień właściwy organ musi opracować odpowiednie procedury.";

(ii)

lit. e) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1)

pkt BFCL.315 lit. a) pkt 4 ppkt (ii) oraz pkt BFCL.360 lit. a) pkt 2 załącznika III (część BFCL) do rozporządzenia (UE) 2018/395; oraz";

f)

w dodatku VIII słowa "formularz EASA XXX wydanie 2" zastępuje się słowami "formularz 157 EASA - wydanie 2";

3)

w załączniku VII (część ORA) wprowadza się następujące zmiany:

a)

pkt ORA.GEN.160 otrzymuje brzmienie:

"ORA.GEN.160 Zgłaszanie zdarzeń

a)

W ramach swojego systemu zarządzania organizacja ustanawia i utrzymuje system zgłaszania zdarzeń, w tym system obowiązkowego zgłaszania zdarzeń i system dobrowolnego zgłaszania zdarzeń. W przypadku organizacji, których główne miejsce prowadzenia działalności znajduje się w państwie członkowskim, system ten musi spełniać wymogi rozporządzenia (UE) nr 376/2014 i rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych przyjętych na ich podstawie.

b)

Organizacja zgłasza właściwemu organowi oraz, w przypadku statków powietrznych niezarejestrowanych w państwie członkowskim, państwu rejestracji wszelkie zdarzenia lub stany związane z bezpieczeństwem, które stanowią zagrożenie lub - w przypadku niepodjęcia działań naprawczych lub nieuwzględnienia - mogłyby stanowić zagrożenie dla statku powietrznego, osób znajdujących się w nim lub wszelkich innych osób, a w szczególności wszelkie wypadki lub poważne incydenty.

c)

Nie naruszając przepisów lit. b), organizacja zgłasza właściwemu organowi i posiadaczowi zatwierdzenia projektu statku powietrznego wszelkie incydenty, przypadki nieprawidłowego działania, usterki techniczne, przekroczenia ograniczeń technicznych, zdarzenia mogące wskazywać obecność niedokładnych, niepełnych lub niejasnych informacji w danych ustalonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 748/2012 lub inne nietypowe okoliczności, które zagroziły lub mogą zagrażać bezpieczeństwu, choć nie doprowadziły do wypadku lub poważnego incydentu.

d)

Nie naruszając przepisów rozporządzenia (UE) nr 376/2014 oraz aktów delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie, zgłoszenia zgodnie z lit. c) muszą:

1)

być przekazywane możliwie najszybciej, a w żadnym razie nie później niż 72 godziny od stwierdzenia przez organizację danego zdarzenia lub stanu, do którego zgłoszenie się odnosi, chyba że uniemożliwią to wyjątkowe okoliczności;

2)

być sporządzane w postaci i na zasadach określonych przez właściwy organ, zgodnie z ORA.GEN.105;

3)

zawierać wszystkie istotne informacje na temat znanego organizacji stanu.

e)

W przypadku organizacji, które nie mają głównego miejsca prowadzenia działalności w państwie członkowskim:

1)

wstępne obowiązkowe zgłoszenia muszą:

(i)

odpowiednio chronić poufność tożsamości zgłaszającego i osób wymienionych w zgłoszeniu;

(ii)

być przekazywane możliwie najszybciej, a w żadnym razie nie później niż 72 godziny od momentu, kiedy organizacja dowie się o danym zdarzeniu, chyba że uniemożliwią to wyjątkowe okoliczności;

(iii)

być sporządzane w postaci i na zasadach określonych przez Agencję;

(iv)

zawierać wszystkie istotne informacje na temat stanu znanego organizacji;

2)

w stosownych przypadkach sprawozdanie uzupełniające zawierające szczegółowe informacje na temat działań, jakie organizacja zamierza podjąć, aby zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości, jest sporządzane niezwłocznie po zidentyfikowaniu tych działań; przedmiotowe sprawozdania uzupełniające:

(i)

przesyła się odpowiednim podmiotom, które otrzymały pierwotne zgłoszenie zgodnie z lit. b) i c);

(ii)

sporządza się w postaci i na zasadach określonych przez Agencję.";

b)

pkt ORA.GEN.200 lit. a) pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7)

wszelkie dodatkowe odpowiednie wymogi określone w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 i rozporządzeniu (UE) nr 376/2014, a także w aktach delegowanych i wykonawczych przyjętych na ich podstawie.".


(*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).";«


ZAŁĄCZNIK II

W załącznikach I i VI do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 wprowadza się następujące sprostowania:

1)

w załączniku I (część FCL) wprowadza się następujące sprostowania:

a)

pkt FCL.025 lit. b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3)

Jeżeli osoba wnioskująca o egzamin z wiedzy teoretycznej na licencję ATPL lub o wydanie licencji pilota zawodowego (CPL), o uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IR) nie zaliczy jednego z testów wiedzy teoretycznej w czterech podejściach, bądź jeżeli nie zaliczy wszystkich testów w ciągu sześciu sesji lub w okresie, o którym mowa w lit. b) pkt 2, musi ponownie przystąpić do całego zestawu testów egzaminacyjnych z wiedzy teoretycznej.";

b)

pkt FCL.025 lit. b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4)

Jeżeli osoba wnioskująca o wydanie licencji pilota lekkich statków powietrznych (LAPL) lub licencji pilota turystycznego (PPL) nie zaliczy jednego z testów wiedzy teoretycznej w czterech podejściach, bądź jeżeli nie zaliczy wszystkich testów w okresie, o którym mowa w lit. b) pkt 2, musi ponownie przystąpić do całego zestawu testów egzaminacyjnych z wiedzy teoretycznej.";

c)

w pkt FCL.035 lit. b) pkt 5 odniesienie do "FCL.720.A lit. b) pkt 2 ppkt (i)" zastępuje się odniesieniem do"FCL.720.A lit. a) pkt 2 ppkt (ii) ppkt A";

d)

w dodatku 9 sekcja B wprowadza się następujące zmiany:

w pkt 6 lit. i) odniesienie do "FCL.720.A lit. e)" zastępuje się odniesieniem do"FCL.720.A lit. c)";

2)

w załączniku VI (część ARA) wprowadza się następujące sprostowania:

W dodatku I w polu XIII w szablonie po nagłówku "Strona 3" odniesienie do "art. 3b pkt 2 lit. b)" zastępuje się odniesieniem do "art. 3b pkt 2 lit. a)".


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00