Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1995 nr 266 str. 1
Wersja aktualna
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1995 nr 266 str. 1
Wersja aktualna
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DYREKTYWA KOMISJI 95/54/WE

z dnia 31 października 1995 r.

dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 72/245/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w pojazdach silnikowych oraz zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zatwierdzenia typu pojazdów silnikowych i ich przyczep

Dziennik Urzędowy nr L 266 08/11/1995 s.1

Komisja Wspólnot Europejskich

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zatwierdzenia typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 93/81/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w pojazdach silnikowych(3), zmienioną dyrektywą Komisji 89/491/EWG(4), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/245/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji EWG ustanowionej dyrektywą 70/156 EWG; w związku z tym, przepisy zawarte w dyrektywie 70/156/EWG dotyczące układów, elementów konstrukcyjnych i oddzielnych zespołów technicznych w pojazdach stosują się do niniejszej dyrektywy;

w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy dołączony był dokument informacyjny zawierający stosowne pozycje załącznika I do tej dyrektywy, jak również świadectwo zatwierdzenia typu oparte na załączniku VI do tej dyrektywy w celu umożliwienia skomputeryzowania zatwierdzenia typu;

dyrektywa 72/245/EWG zawierała najwcześniejsze środki zmierzające do wprowadzenia podstawowej kompatybilności elektromagnetycznej dotyczącej zakłóceń radioelektrycznych, od tamtego czasu postęp techniczny spowodował wzrost złożoności i różnorodności urządzeń elektrycznych i elektronicznych;

w świetle zwiększającego się zainteresowania postępem technicznym w zakresie urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz potrzeby zapewnienia ogólnej kompatybilności różnych urządzeń elektrycznych i elektronicznych, dyrektywa Rady 89/336/EWG(5), ostatnio zmieniona dyrektywą 93/68/EWG(6), zawiera ogólne przepisy dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej wszystkich wyrobów;

dyrektywa 89/336/EWG ustanowiła zasadę, że, w takim zakresie, w jakim zharmonizowane są wymogi dotyczące ochrony określone w tej dyrektywie, jej przepisy ogólne nie będą obowiązywać lub przestaną obowiązywać w odniesieniu do urządzeń objętych dyrektywami szczególnymi;

w dziedzinie pojazdów, ich części i oddzielnych zespołów technicznych, należy przewidzieć dyrektywę szczególną w ramach europejskiego systemu zatwierdzenia typu, która dotyczyć będzie homologacji udzielanych przez wyznaczone organy krajowe zgodnie ze zharmonizowanymi wymogami technicznymi;

dyrektywa 72/245/EWG powinna stać się taką dyrektywą szczególną;

w innych dyrektywach dotyczących pojazdów, ich części i oddzielnych zespołów technicznych, w ramach dyrektywy 70/156/EWG, wspomina się o kompatybilności elektromagnetycznej;

od dnia 1 stycznia 1996 r. wymogi techniczne dotyczące zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) wywoływanych przez pojazdy, ich części i układy powinny być regulowane wyłącznie przepisami dyrektywy 72/245/EWG;

istnieje konieczność zmiany dyrektywy 70/156/EWG w taki sposób, aby odzwierciedlić rozszerzenie dyrektywy 72/245/EWG na wszystkie kategorie pojazdów;

istnieje konieczność odwołania się do dyrektywy Rady 72/306/EWG(7), zmienioną dyrektywą 89/491/EWG, w celu wprowadzenia rozróżnienia między silnikami o zapłonie iskrowym i silnikami o zapłonie samoczynnym;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

przyjmuje niniejszą dyrektywę:

Artykuł 1

W dyrektywie 72/245/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Tytuł otrzymuje brzmienie:

„Dyrektywa Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. odnosząca się do zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) pojazdów”;

2. Art. 1 otrzymuje brzmienie:

„Artykuł 1

Do celów niniejszej dyrektywy „pojazd” oznacza wszelki pojazd zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie 70/156/EWG.”;

3. Art. 2 otrzymuje brzmienie:

„Artykuł 2

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić udzielenia homologacji EWG lub krajowej zatwierdzenia typu pojazdowi, części lub oddzielnemu zespołowi technicznemu z powodów związanych z kompatybilnością elektromagnetyczną, jeżeli spełnione są wymogi niniejszej dyrektywy.”;

4. Art. 3 otrzymuje brzmienie:

„Artykuł 3

1. Niniejsza dyrektywa stanowi „dyrektywę szczegółową” do celów art. 2 ust. 2 dyrektywy Rady 89/336/EWG*, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1996 r.

2. Pojazdy, części lub oddzielne zespoły techniczne homologowane na podstawie niniejszej dyrektywy uważać się będzie za spełniające przepisy innych dyrektyw, wymienionych w załączniku IV do dyrektywy Rady 92/53/EWG**, które dotyczą kompatybilności elektromagnetycznej.

infoRgrafika



* Dz.U. nr L 139, 23.5.1989, str. 19.

** Dz.U. nr L 225, 10.8.1992, str. 1.”;

5. Załączniki zastępuje się Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł 2

1. Z mocą od dnia 1 grudnia 1995 r. Państwa Członkowskie nie mogły z powodów związanych z kompatybilnością elektromagnetyczną:

- odmawiać udzielenia homologacji EWG lub krajowej zatwierdzenia typu w stosunku do danego typu pojazdu,

- odmawiać udzielenia homologacji EWG w stosunku do danego typu części lub oddzielnego zespołu technicznego, ani

- zabronić rejestracji, sprzedaży lub wprowadzenia do użytkowania,

- zabronić sprzedaży lub używania części lub oddzielnych zespołów technicznych,

jeżeli pojazdy, części lub oddzielne zespoły techniczne spełniają wymogi dyrektywy 72/245/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2. Z mocą od dnia 1 stycznia 1996 r. Państwa Członkowskie:

- nie udzielają już homologacji EWG pojazdu, homologacji EWG części ani homologacji oddzielnego zespołu technicznego EWG, oraz

- mogą odmówić przyznania krajowej zatwierdzenia typu,

każdemu typowi pojazdu, części lub oddzielnego zespołu technicznego z powodów związanych z kompatybilnością elektromagnetyczną, jeżeli nie są spełnione wymogi dyrektywy 72/245/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

3. Ust. 2 nie stosuje się do typów pojazdów homologowanych przed dniem 1 stycznia 1996 r. na podstawie dyrektywy 72/306/EWG, ani do wszystkich następnych rozszerzeń tych homologacji.

4. Z mocą od dnia 1 października 2002 r. Państwa Członkowskie:

- uznają, iż świadectwa zgodności towarzyszące nowym pojazdom, zgodnie z przepisami dyrektywy 70/156/EWG utraciły ważność do celów art. 7 ust. 1 tej dyrektywy,

- mogą odmówić rejestracji, sprzedaży lub wprowadzenia do użytkowania nowych pojazdów, którym nie towarzyszy świadectwo zgodności zgodnie z dyrektywą 70/156/EWG oraz

- mogą odmówić sprzedaży i wprowadzenia do użytkowania nowych podzespołów elektrycznych/elektronicznych jako części lub oddzielnych zespołów technicznych,

jeżeli nie są spełnione wymogi niniejszej dyrektywy.

5. Z mocą od dnia 1 października 2002 r. do celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG mają zastosowanie wymagania dyrektywy 72/245/EWG dotyczące podzespołów elektrycznych/elektronicznych jako części lub oddzielnych zespołów technicznych, zmienionej niniejszą dyrektywą,

6. Niezależnie od ust. 2 i 5, dla części zamiennych Państwa Członkowskie nadal udzielają homologacji EWG oraz zezwalają na sprzedaż i wprowadzanie do użycia części lub oddzielnych zespołów technicznych, przeznaczonych do zastosowania w typach pojazdów, które zostały homologowane przed dniem 1 stycznia 1996 r. na podstawie albo dyrektywy 72/245/EWG albo dyrektywy 72/306/EWG oraz odpowiednio udzielać następnych rozszerzeń tych homologacji.

Artykuł 3

W punkcie nr 10 w części I załącznika IV do dyrektywy 70/156/EWG dodaje się „X” w każdej z kolumn dla kategorii pojazdów 0 pod nagłówkiem „Stosowanie”.

Artykuł 4

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 1 grudnia 1995 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie

2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł 5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 października 1995 r.


W imieniu Komisji

Martin BANGEMANN

Członek Komisji


WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

ZAŁĄCZNIK I Wymogi, jakie muszą spełniać pojazdy i podzespoły elektryczne/elektroniczne instalowane w pojazdach

ZAŁĄCZNIK IIA Wzór dokumentu informacyjnego dla homologacji EWG pojazdu dotyczącego kompatybilności elektromagnetycznej

ZAŁĄCZNIK IIB Wzór dokumentu informacyjnego dla homologacji EWG podzespołu elektrycznego/elektronicznego dotyczącego kompatybilności elektromagnetycznej

ZAŁĄCZNIK IIIA Wzór świadectwa homologacji EWG (pojazdu)

ZAŁĄCZNIK IIIB Wzór świadectwa homologacji EWG (podzespołu elektrycznego/elektronicznego)

ZAŁĄCZNIK IV Metoda pomiaru wypromieniowanej szerokopasmowej emisji elektromagnetycznej z pojazdów

ZAŁĄCZNIK V Metoda pomiaru wypromieniowanej wąskopasmowej emisji elektromagnetycznej z pojazdów

ZAŁĄCZNIK VI Metoda badania odporności pojazdów na promieniowanie elektromagnetyczne

ZAŁĄCZNIK VII Metoda pomiaru wypromieniowanej szerokopasmowej emisji elektromagnetycznej z podzespołów elektrycznych/elektronicznych

ZAŁĄCZNIK VIII Metoda pomiaru wypromieniowanej wąskopasmowej emisji elektromagnetycznej z podzespołów elektrycznych/elektronicznych

ZAŁĄCZNIK IX metoda(-y) badania odporności podzespołów elektrycznych/elektronicznych na promieniowanie elektromagnetyczne


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00