Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2023 poz. 2322
Wersja aktualna od 2023-11-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2023 poz. 2322
Wersja aktualna od 2023-11-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU1)

z dnia 13 stycznia 2021 r.

w sprawie badań jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych

z dnia 13 stycznia 2021 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 98)

t.j. z dnia 26 października 2023 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 2322)

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2023 r., poz. 2391)  

Na podstawie art. 53 ust. 1e ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Tryb i formy badań jakości kształcenia artystycznego, o których mowa w art. 53 ust. 1b Prawa oświatowego] Rozporządzenie określa tryb i formy badań jakości kształcenia artystycznego, o których mowa w art. 53 ust. 1b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą".

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. [Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) przedmiotach teoretycznych - rozumie się przez to obowiązkowe zajęcia edukacyjne artystyczne w:

a) ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu, wiedzę o muzyce [1] i zasady muzyki z elementami edycji nut,

b) szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu i wiedzę o muzyce [2] ,

c) ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia - historię muzyki, harmonię i kształcenie słuchu,

ca) szkole muzycznej II stopnia - zasady muzyki z elementami edycji nut, historię muzyki, harmonię i kształcenie słuchu,

d) liceum sztuk plastycznych i policealnej szkole plastycznej - historię sztuki,

e) ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca - historię tańca,

f) szkole sztuki cyrkowej - historię cyrku,

g) policealnej szkole muzycznej - wybrane zagadnienia z historii dziedziny;

2) egzaminie końcowym - rozumie się przez to egzamin, o którym mowa w art. 44zg ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 2005);

3) egzaminie dyplomowym - rozumie się przez to egzamin, o którym mowa w art. 44zn ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. [Specjalistyczna jednostka nadzoru] Specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy, zwana dalej „Centrum", może przeprowadzać badania jakości kształcenia artystycznego dla uczniów szkół artystycznych w formach:

1) przesłuchania egzaminów końcowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia i szkole muzycznej I stopnia;

2) przesłuchania części praktycznej egzaminów dyplomowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, szkole muzycznej II stopnia i policealnej szkole muzycznej, z wyjątkiem egzaminów przeprowadzanych w specjalności lutnictwo;

3) przeglądu prac zrealizowanych przez uczniów w toku kształcenia oraz przeglądu prac w zakresie części praktycznej egzaminów dyplomowych - w liceum sztuk plastycznych i policealnej szkole plastycznej;

4) przeglądu części praktycznej egzaminów dyplomowych - w ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca;

5) przeglądu części praktycznej egzaminów dyplomowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia w specjalności lutnictwo oraz w szkole sztuki cyrkowej;

6) testu w zakresie przedmiotów teoretycznych, zwanego dalej „testem" - w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia, szkole muzycznej I stopnia, ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, szkole muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, ogólnokształcącej szkole baletowej, szkole sztuki tańca, szkole sztuki cyrkowej oraz w policealnej szkole muzycznej i policealnej szkole plastycznej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. [Badania jakości kształcenia artystycznego] 1. Badania jakości kształcenia artystycznego w formach, o których mowa w § 3, mogą być przeprowadzane w szkołach artystycznych w zakresie i terminach określonych przez Dyrektora Centrum w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 53 ust. 1d ustawy.

2. Do przeprowadzania badania jakości kształcenia artystycznego w formach, o których mowa w § 3 pkt 1-5, nie mogą być wyznaczani nauczyciele zatrudnieni w szkole artystycznej, w której przeprowadzane jest badanie jakości kształcenia artystycznego.

3. Do przeprowadzania testów, o których mowa w § 3 pkt 6, w danej szkole, nie mogą być wyznaczani nauczyciele spełniający wymogi kwalifikacyjne do prowadzenia zajęć w zakresie objętym testem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. [Protokół z przesłuchania lub przeglądu, o których mowa w § 3 pkt 1-5] Z przesłuchania lub przeglądu, o których mowa w § 3 pkt 1-5, osoba przeprowadzająca badanie jakości kształcenia artystycznego sporządza protokół zawierający:

1) określenie szkoły, w której zostało przeprowadzone badanie jakości kształcenia artystycznego;

2) określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;

3) określenie zakresu objętego badaniem jakości kształcenia artystycznego;

4) łączną liczbę uczniów objętych danym badaniem jakości kształcenia artystycznego w szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli udział w danym badaniu;

5) opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego w badanym zakresie;

6) wnioski i rekomendacje w badanym zakresie;

7) imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. [Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu] 1. Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu przeprowadza się z użyciem przygotowanych przez Centrum zestawów zadań.

2. Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu składa się z dwóch części, polegających odpowiednio na przeprowadzeniu testu w szkole i sprawdzeniu testu.

3. Za organizację i prawidłowość przeprowadzenia badania jakości kształcenia artystycznego w formie testu w szkole odpowiada dyrektor szkoły, w której jest przeprowadzane badanie.

4. Wypełnione testy dyrektor szkoły przekazuje do Centrum.

5. Sprawdzenia testów w zakresie badanego przedmiotu dokonuje powołany przez Dyrektora Centrum zespół. Dyrektor Centrum wyznacza przewodniczącego zespołu.

6. Przewodniczący zespołu sporządza protokół zawierający:

1) określenie szkoły, w której jest przeprowadzane badanie jakości kształcenia artystycznego;

2) określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;

3) określenie zakresu objętego badaniem jakości kształcenia artystycznego;

4) łączną liczbę uczniów objętych danym badaniem jakości kształcenia artystycznego w szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli w nim udział;

5) uzyskane wyniki;

6) opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego w badanym zakresie;

7) imię i nazwisko oraz podpis przewodniczącego zespołu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. [Badanie jakości kształcenia artystycznego do dnia 31 sierpnia 2022 r.] 1. Do dnia 31 sierpnia 2022 r. badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 3 pkt 3 i 6, może być przeprowadzane także w:

1) dotychczasowej ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych;

2) klasach dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.

2. Do dnia 31 sierpnia 2023 r. badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 3 pkt 3 i 6, może być przeprowadzane także w klasach dotychczasowego liceum plastycznego prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 stycznia 2021 r.2)


1) Obecnie działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kieruje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1262).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 10 czerwca 2019 r. w sprawie badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. poz. 1087), które utraciło moc z dniem 19 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 19 listopada 2020 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 4).

[1] § 2 pkt 1 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych (Dz.U. poz. 2391). Zmiana weszła w życie 21 listopada 2023 r.

[2] § 2 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych (Dz.U. poz. 2391). Zmiana weszła w życie 21 listopada 2023 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00