history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2024-03-01

Rozdział 8

Informacje przetwarzane w zbiorze Rzecz

§ 35. 1. W zbiorze KSIP Rzecz rejestruje się i przetwarza w formie rejestracji rzeczy informacje o rzeczach, przedmiotach, dokumentach, broni palnej, zabytkach (w tym dziełach sztuki), zwanych dalej „rzeczami”, związanych z przestępstwem lub wykroczeniem oraz posiadających numery umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację, a w przypadku dzieł sztuki cechy umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację – obejmujące informacje o rzeczach:

1) utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia;

2) pochodzących bezpośrednio z przestępstwa lub wykroczenia;

3) służących lub przeznaczonych do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia;

4) będących przedmiotem wykonywanych przez Policję czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych lub administracyjno-porządkowych;

5) na których zachowały się ślady przestępstwa lub które mogą stanowić środek dowodowy do wykrycia sprawcy przestępstwa lub ustalenia przyczyn i okoliczności przestępstwa;

6) określonych w art. 20f ust. 2 pkt 14 ustawy o Policji;

7) [42] o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS oraz bezgotówkowych środkach płatniczych, rejestrowanych przez Policję na potrzeby przeprowadzania kontroli niejawnych, rozpytań kontrolnych lub kontroli szczególnych, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 11 ustawy o udziale RP w SIS i VIS, w celu zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych lub ich ścigania, wykonania wyroku w sprawach karnych lub w sprawach o przestępstwa skarbowe lub zapobiegania zagrożeniom dla bezpieczeństwa publicznego, co do których istnieją wyraźne przesłanki, że te przedmioty oraz bezgotówkowe środki płatnicze są powiązane z przestępstwami, o których mowa w art. 607w Kodeksu postępowania karnego;

8) [43] stanowiących fałszywe blankiety dokumentów urzędowych lub fałszywe dokumenty, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. k–m ustawy o udziale RP w SIS i VIS, podlegające zatrzymaniu albo mogące stanowić dowód w sprawie lub podlegające zajęciu w celu zabezpieczenia w postępowaniu karnym lub postępowaniu karnym skarbowym.

2. W zbiorze danych KSIP Rzecz rejestruje się również informacje o broni palnej utraconej w inny sposób aniżeli w wyniku przestępstwa lub wykroczenia, której posiadanie nie wymaga pozwolenia określonego w odrębnych przepisach obroni i amunicji, a także informacje o utraconych legitymacjach służbowych funkcjonariuszy Policji, niezależnie od przyczyny ich utraty. Rejestracja tych informacji odbywa się w sposób właściwy dla rejestracji rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia. Przepis § 36 stosuje się odpowiednio.

3. Informacje o broni utraconej w wyniku przestępstwa, wykroczenia lub w inny sposób, jeżeli posiadanie tej broni wymaga pozwolenia lub innego uprawnienia określonego w ustawie o broni i amunicji – rejestruje się oraz przetwarza w sposób określony w niniejszym zarządzeniu, w ewidencji broni utraconej wchodzącej w skład rejestru „Broń”.

4. Rejestracja informacji o rzeczach określonych w ust. 1 obejmuje:

1) dokumenty w znaczeniu określonym w art. 115 § 14 i 14a Kodeksu karnego, art. 53 § 20 Kodeksu karnego skarbowego i art. 47 § 8 Kodeksu wykroczeń;

2) rzeczy ruchome lub przedmioty w znaczeniu określonym w art. 115 § 9 Kodeksu karnego oraz art. 47 § 7 Kodeksu wykroczeń;

3) korzyści majątkowe, w tym mienie uzyskane w wyniku popełnienia przestępstwa w znaczeniu określonym w art. 115 § 4-7a Kodeksu karnego oraz w art. 53 § 13-17 Kodeksu karnego skarbowego, z zastrzeżeniem, że takie korzyści są rejestrowane w ramach rejestracji przestępstwa;

4) broń utraconą w wyniku przestępstwa, wykroczenia lub w inny sposób, której posiadanie nie wymaga pozwolenia lub innego uprawnienia do posiadania broni przewidzianego w odrębnych przepisach o broni i amunicji;

5) przedmioty lub rzeczy, inne niż wymienione w pkt 1-4, posiadające numery umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację, a w przypadku dzieł sztuki posiadające cechy umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację, jeżeli mają związek z wydarzeniem, przestępstwem lub wykroczeniem;

6) w ramach dokumentów, rzeczy ruchomych lub przedmiotów wymienionych w pkt 1 i 2 dokumenty w postaci umowy rachunku bankowego lub innej umowy dotyczącej wykonywania czynności uprawniających do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierających obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach, w tym umowy o kartę kredytowa lub kartę płatniczą debetową w zakresie dotyczącego tego dokumentu lub przedmiotu oraz identyfikującego ten dokument lub przedmiot numeru rachunku bankowego, numeru innej czynności uprawniającej do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierającej obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach, lub numeru karty kredytowej lub płatniczej debetowej, jeżeli:

a) numery te służyły lub były wykorzystane do popełnienia przestępstwa lub sprawca przestępstwa posługiwał się tymi numerami lub na rachunku zostały zgromadzone środki pochodzące z przestępstwa, lub

b) karta kredytowa, karta płatnicza debetowa lub inny taki przedmiot uprawniający do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierający obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach zostały utracone w wyniku przestępstwa

– oraz jeżeli informacje o tych numerach, kartach lub przedmiotach zostały uzyskane w toku realizacji czynności służbowych Policji w innym trybie aniżeli wynikający z art. 20 ust. 3-5 ustawy o Policji;

7) [44] przedmioty, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowe środki płatnicze, rejestrowane na potrzeby realizacji czynności i w celach określonych w ust. 1 pkt 7;

8) [45] fałszywe blankiety dokumentów urzędowych lub fałszywe dokumenty, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. k–m ustawy o udziale RP w SIS i VIS, rejestrowane w celach określonych w ust. 1 pkt 8.

5. Informacje o rzeczach rejestruje się z następującymi oznaczeniami powodu rejestracji:

1) „UTRACONO” – w przypadku rejestracji rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia, w tym także utraconych poza granicami kraju na szkodę obywatela polskiego oraz w przypadku rejestracji utraty broni palnej i legitymacji służbowej funkcjonariuszy Policji;

2) „W ZAINTERESOWANIU” – w przypadku rejestracji rzeczy będących przedmiotem czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych lub administracyjno-porządkowych w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie, służących lub przeznaczonych do popełnienia przestępstwa, albo które mogą stanowić środek dowodowy dla wykrycia sprawcy przestępstwa lub ustalenia przyczyn i okoliczności przestępstwa;

3) „ZABEZPIECZONO” – w przypadku rejestracji rzeczy zabezpieczonych przez Policję, pochodzących bezpośrednio z przestępstwa lub wykroczenia albo służących lub przeznaczonych do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, albo na których zachowały się ślady przestępstwa lub które mogą stanowić środek dowodowy dla wykrycia sprawcy przestępstwa lub ustalenia przyczyn i okoliczności przestępstwa;

4) [46] „KONTROLA NIEJAWNA” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

a) jest to niezbędne do realizacji ustawowych zadań Policji określonych w art. 1 ust. 2 pkt 1–4 ustawy o Policji poprzez wykonywanie czynności polegających na przeprowadzaniu kontroli niejawnych, rozpytań kontrolnych lub kontroli szczególnych w celu zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych lub ich ścigania, wykonania wyroku w sprawach karnych lub w sprawach o przestępstwa skarbowe lub zapobiegania zagrożeniom dla bezpieczeństwa publicznego,

b) co do tych przedmiotów lub bezgotówkowych środków płatniczych, istnieją wyraźne przesłanki, że są powiązane z przestępstwami, o których mowa w art. 607w Kodeksu postępowania karnego,

c) gdy celem rejestracji rzeczy z tym powodem jest realizacja dyspozycji polegających na podejmowaniu stosownych działań w celu zgromadzenia jak największej liczby informacji w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862, lub informacji dodatkowych o osobie lub przedmiocie poszukiwanych przez Policję, niezbędnych do realizacji celów, o których mowa w lit. a, bez ujawniania niejawnego charakteru przeprowadzania kontroli oraz bez powiadamiania osoby o przetwarzaniu dotyczących jej informacji, w tym danych osobowych, podczas rutynowych czynności wykonywanych przez organy uprawnione do dostępu do wpisów danych SIS dotyczących danego przedmiotu objętego kontrolą niejawną;

5) [47] „KONTROLA NIEJAWNA – NIEZWŁOCZNE DZIAŁANIE” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli:

a) spełnione są warunki, o których mowa w pkt 4 lit. a i b, oraz

b) celem rejestracji rzeczy jest podjęcie natychmiastowych lub niezwłocznych działań wobec osoby lub rzeczy określonych w dyspozycjach, o których mowa w pkt 4 lit. c, w szczególności gdy na podstawie posiadanych przez Policję informacji istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba, której dotyczy przedmiot objęty rejestracją popełniła przestępstwo, o którym mowa w art. 607w Kodeksu postępowania karnego, gdy istnieje konieczność zapobieżenia popełnieniu takiego przestępstwa lub zapobieżenia bezpośredniemu zamachowi na życie lub zdrowie osoby w związku z tym przestępstwem;

6) [48] „ROZPYTANIE KONTROLNE” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli:

a) spełnione są warunki, o których mowa w pkt 4 lit. a i b, oraz

b) celem rejestracji rzeczy z tym powodem jest realizacja dyspozycji polegających na podejmowaniu stosownych działań w celu rozpytania osoby, w związku z przedmiotem objętym rejestracją, w tym na podstawie informacji lub szczegółowych pytań zawartych w dyspozycjach przez osobę dokonującą rejestracji notowania kryminalnego osoby z tym powodem, w zakresie informacji, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862, lub informacji dodatkowych o osobie lub przedmiocie poszukiwanych przez Policję niezbędnych do realizacji celów, o których mowa w pkt 4 lit. a;

7) [49] „ROZPYTANIE KONTROLNE – NIEZWŁOCZNE DZIAŁANIE” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli:

a) spełnione są warunki, o których mowa w pkt 4 lit. a i b, oraz

b) celem rejestracji rzeczy z tym powodem jest podjęcie natychmiastowych lub niezwłocznych działań wobec osoby, której dotyczy przedmiot objęty rejestracją lub wobec przedmiotu objętego rejestracją, określonych w dyspozycjach, o których mowa w pkt 6 lit. b, w szczególności gdy na podstawie posiadanych przez Policję informacji istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba, której dotyczy przedmiot objęty rejestracją popełniła przestępstwo, o którym mowa w art. 607w Kodeksu postępowania karnego, gdy istnieje konieczność zapobieżenia popełnieniu takiego przestępstwa lub zapobieżenia bezpośredniemu zamachowi na życie lub zdrowie osoby w związku z tym przestępstwem;

8) [50] „KONTROLA SZCZEGÓLNA” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli:

a) spełnione są warunki, o których mowa w pkt 4 lit. a i b, oraz

b) celem rejestracji rzeczy jest realizacja dyspozycji polegających na podejmowaniu stosownych działań, obejmujących przeszukanie osoby, pojazdu, jednostki pływającej, statku powietrznego, kontenera lub przedmiotów przewożonych przez osobę, dla realizacji celów określonych w dyspozycjach, w tym w celu uzyskania informacji, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862, lub informacji dodatkowych o osobie lub przedmiocie poszukiwanych przez Policję niezbędnych do realizacji celów, o których mowa w pkt 4 lit. a, oraz o ile uprawnienie do takiego przeszukania osoby lub przedmiotu jest dopuszczalne w zakresie uprawnień Policji do:

- przeszukiwania osób lub pomieszczeń, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o Policji, lub jest dopuszczalne w zakresie innych uprawnień,

- dokonywania kontroli osobistej, a także przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy o Policji,

- dokonywania sprawdzenia prewencyjnego, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 9 ustawy o Policji;

9) [51] „KONTROLA SZCZEGÓLNA – NIEZWŁOCZNE DZIAŁANIE” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli:

a) spełnione są warunki, o których mowa w pkt 4 lit. a i b, oraz

b) celem rejestracji rzeczy z tym powodem jest podjęcie natychmiastowych lub niezwłocznych działań wobec osoby, której dotyczy przedmiot objęty rejestracją, lub wobec przedmiotu objętego rejestracją, określonych w dyspozycjach, o których mowa w pkt 8 lit. b, w szczególności gdy na podstawie posiadanych przez Policję informacji istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba, której dotyczy przedmiot objęty rejestracją popełniła przestępstwo, o którym mowa w art. 607w Kodeksu postępowania karnego, gdy istnieje konieczność zapobieżenia popełnieniu takiego przestępstwa lub zapobieżenia bezpośredniemu zamachowi na życie lub zdrowie osoby w związku z tym przestępstwem oraz gdy spełnione są również warunki, o których mowa w pkt 8 lit. b.

6. Informacje o rzeczach skradzionych będących zabytkami lub dziełami sztuki podlegają odrębnej rejestracji w krajowym wykazie zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem – prowadzonym przez Generalnego Konserwatora Zabytków na zasadach określonych w przepisach o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Zakres informacji o dziełach sztuki podlegających rejestracji w zbiorach KSIP określa § 37.

7. Informacje o rzeczach wymienionych w ust. 1 i 4 nieposiadających numerów lub cech umożliwiających jednoznaczną identyfikację, związanych z przestępstwem lub spełniających przesłanki określone w ust. 1 pkt 1-5, można zarejestrować w zbiorze KSIP Fakt w zakresie informacji przewidzianych w rejestracji wydarzenia lub przestępstwa w sposób określony w § 29 lub § 30.

8. W zbiorze KSIP Rzecz nie rejestruje się kolczyków, mikroczipów, paszportów dotyczących zwierząt lub innych przedmiotów, czy nośników albo tatuaży, na których jest zawarty lub został zakodowany numer identyfikacyjny służący do identyfikacji lub rejestracji zwierząt na podstawie przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt lub innych przepisów odrębnych.

9. Do rejestracji rzeczy stosuje się odpowiednio § 16 ust. 3.

10. W zakresie informacji o rzeczach zarejestrowanych w KSIP, którym nadany został identyfikator KSIP rzeczy przetwarzane są odpowiednie identyfikatory KSIP, o których mowa w § 2 pkt 16 utworzone przez KSIP w związku z dokonaniem określonych form rejestracji dotyczących rzeczy lub w związku z zarejestrowaniem dotyczących tej rzeczy informacji, o których mowa w § 2 pkt 16 lit. c.

11. [52] W zbiorze Rzecz, w formie rejestracji rzeczy, w zakresie informacji o przedmiotach oraz bezgotówkowych środkach płatniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 7, przetwarza się dane osobowe na zasadach i w sposób określony w ustawie o Policji, ustawie o udziale RP w SIS i VIS oraz rozporządzeniu PE i Rady (UE) 2018/1862, w szczególności w jego art. 36 ust. 5 i art. 37 ust. 1 i 3–5, a w zakresie nieuregulowanym w tych ustawach lub rozporządzeniu na zasadach i w sposób określony w niniejszym zarządzeniu, w zakresie niezbędnym do tworzenia związków lub powiązań tych przedmiotów lub bezgotówkowych środków płatniczych z rejestracją osób w formie notowania kryminalnego, o którym mowa w § 22a, oraz w zakresie niezbędnym do realizacji dyspozycji dotyczących osoby lub przedmiotu, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862, określonych przez Policję w związku z dokonywaniem rejestracji osoby w formie notowania kryminalnego, o którym mowa w § 22a, lub rejestracji rzeczy, o której mowa w ust. 5 pkt 4– 9, w celu ich przekazania do SIS jako wisów danych SIS, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 11 ustawy o udziale RP w SIS i VIS.

12. [53] Informacje o rzeczach, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, 5, 7 i 8, zarejestrowane w formie rejestracji rzeczy zgodnie z przepisami ust. 1–10 i § 36, są przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen jako wpisy danych SIS, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 11 i 12 ustawy o udziale RP w SIS i VIS, wprowadzone przez Policję. Do Systemu Informacyjnego Schengen przekazuje się wyłącznie informacje odpowiadające zakresowi określonemu w art. 20 ust. 3, art. 36 ust. 2, art. 37 ust. 1 i art. 38 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862 dla właściwej kategorii danych podlegających wpisowi.

[42] § 35 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 16 lit. a) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[43] § 35 ust. 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 16 lit. a) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[44] § 35 ust. 4 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 16 lit. b) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[45] § 35 ust. 4 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 16 lit. b) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[46] § 35 ust. 5 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[47] § 35 ust. 5 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[48] § 35 ust. 5 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[49] § 35 ust. 5 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[50] § 35 ust. 5 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[51] § 35 ust. 5 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[52] § 35 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 16 lit. d) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[53] § 35 ust. 12 dodany przez § 1 pkt 16 lit. d) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

Wersja obowiązująca od 2024-03-01

Rozdział 8

Informacje przetwarzane w zbiorze Rzecz

§ 35. 1. W zbiorze KSIP Rzecz rejestruje się i przetwarza w formie rejestracji rzeczy informacje o rzeczach, przedmiotach, dokumentach, broni palnej, zabytkach (w tym dziełach sztuki), zwanych dalej „rzeczami”, związanych z przestępstwem lub wykroczeniem oraz posiadających numery umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację, a w przypadku dzieł sztuki cechy umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację – obejmujące informacje o rzeczach:

1) utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia;

2) pochodzących bezpośrednio z przestępstwa lub wykroczenia;

3) służących lub przeznaczonych do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia;

4) będących przedmiotem wykonywanych przez Policję czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych lub administracyjno-porządkowych;

5) na których zachowały się ślady przestępstwa lub które mogą stanowić środek dowodowy do wykrycia sprawcy przestępstwa lub ustalenia przyczyn i okoliczności przestępstwa;

6) określonych w art. 20f ust. 2 pkt 14 ustawy o Policji;

7) [42] o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS oraz bezgotówkowych środkach płatniczych, rejestrowanych przez Policję na potrzeby przeprowadzania kontroli niejawnych, rozpytań kontrolnych lub kontroli szczególnych, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 11 ustawy o udziale RP w SIS i VIS, w celu zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych lub ich ścigania, wykonania wyroku w sprawach karnych lub w sprawach o przestępstwa skarbowe lub zapobiegania zagrożeniom dla bezpieczeństwa publicznego, co do których istnieją wyraźne przesłanki, że te przedmioty oraz bezgotówkowe środki płatnicze są powiązane z przestępstwami, o których mowa w art. 607w Kodeksu postępowania karnego;

8) [43] stanowiących fałszywe blankiety dokumentów urzędowych lub fałszywe dokumenty, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. k–m ustawy o udziale RP w SIS i VIS, podlegające zatrzymaniu albo mogące stanowić dowód w sprawie lub podlegające zajęciu w celu zabezpieczenia w postępowaniu karnym lub postępowaniu karnym skarbowym.

2. W zbiorze danych KSIP Rzecz rejestruje się również informacje o broni palnej utraconej w inny sposób aniżeli w wyniku przestępstwa lub wykroczenia, której posiadanie nie wymaga pozwolenia określonego w odrębnych przepisach obroni i amunicji, a także informacje o utraconych legitymacjach służbowych funkcjonariuszy Policji, niezależnie od przyczyny ich utraty. Rejestracja tych informacji odbywa się w sposób właściwy dla rejestracji rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia. Przepis § 36 stosuje się odpowiednio.

3. Informacje o broni utraconej w wyniku przestępstwa, wykroczenia lub w inny sposób, jeżeli posiadanie tej broni wymaga pozwolenia lub innego uprawnienia określonego w ustawie o broni i amunicji – rejestruje się oraz przetwarza w sposób określony w niniejszym zarządzeniu, w ewidencji broni utraconej wchodzącej w skład rejestru „Broń”.

4. Rejestracja informacji o rzeczach określonych w ust. 1 obejmuje:

1) dokumenty w znaczeniu określonym w art. 115 § 14 i 14a Kodeksu karnego, art. 53 § 20 Kodeksu karnego skarbowego i art. 47 § 8 Kodeksu wykroczeń;

2) rzeczy ruchome lub przedmioty w znaczeniu określonym w art. 115 § 9 Kodeksu karnego oraz art. 47 § 7 Kodeksu wykroczeń;

3) korzyści majątkowe, w tym mienie uzyskane w wyniku popełnienia przestępstwa w znaczeniu określonym w art. 115 § 4-7a Kodeksu karnego oraz w art. 53 § 13-17 Kodeksu karnego skarbowego, z zastrzeżeniem, że takie korzyści są rejestrowane w ramach rejestracji przestępstwa;

4) broń utraconą w wyniku przestępstwa, wykroczenia lub w inny sposób, której posiadanie nie wymaga pozwolenia lub innego uprawnienia do posiadania broni przewidzianego w odrębnych przepisach o broni i amunicji;

5) przedmioty lub rzeczy, inne niż wymienione w pkt 1-4, posiadające numery umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację, a w przypadku dzieł sztuki posiadające cechy umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację, jeżeli mają związek z wydarzeniem, przestępstwem lub wykroczeniem;

6) w ramach dokumentów, rzeczy ruchomych lub przedmiotów wymienionych w pkt 1 i 2 dokumenty w postaci umowy rachunku bankowego lub innej umowy dotyczącej wykonywania czynności uprawniających do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierających obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach, w tym umowy o kartę kredytowa lub kartę płatniczą debetową w zakresie dotyczącego tego dokumentu lub przedmiotu oraz identyfikującego ten dokument lub przedmiot numeru rachunku bankowego, numeru innej czynności uprawniającej do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierającej obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach, lub numeru karty kredytowej lub płatniczej debetowej, jeżeli:

a) numery te służyły lub były wykorzystane do popełnienia przestępstwa lub sprawca przestępstwa posługiwał się tymi numerami lub na rachunku zostały zgromadzone środki pochodzące z przestępstwa, lub

b) karta kredytowa, karta płatnicza debetowa lub inny taki przedmiot uprawniający do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierający obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach zostały utracone w wyniku przestępstwa

– oraz jeżeli informacje o tych numerach, kartach lub przedmiotach zostały uzyskane w toku realizacji czynności służbowych Policji w innym trybie aniżeli wynikający z art. 20 ust. 3-5 ustawy o Policji;

7) [44] przedmioty, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowe środki płatnicze, rejestrowane na potrzeby realizacji czynności i w celach określonych w ust. 1 pkt 7;

8) [45] fałszywe blankiety dokumentów urzędowych lub fałszywe dokumenty, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. k–m ustawy o udziale RP w SIS i VIS, rejestrowane w celach określonych w ust. 1 pkt 8.

5. Informacje o rzeczach rejestruje się z następującymi oznaczeniami powodu rejestracji:

1) „UTRACONO” – w przypadku rejestracji rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia, w tym także utraconych poza granicami kraju na szkodę obywatela polskiego oraz w przypadku rejestracji utraty broni palnej i legitymacji służbowej funkcjonariuszy Policji;

2) „W ZAINTERESOWANIU” – w przypadku rejestracji rzeczy będących przedmiotem czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych lub administracyjno-porządkowych w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie, służących lub przeznaczonych do popełnienia przestępstwa, albo które mogą stanowić środek dowodowy dla wykrycia sprawcy przestępstwa lub ustalenia przyczyn i okoliczności przestępstwa;

3) „ZABEZPIECZONO” – w przypadku rejestracji rzeczy zabezpieczonych przez Policję, pochodzących bezpośrednio z przestępstwa lub wykroczenia albo służących lub przeznaczonych do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, albo na których zachowały się ślady przestępstwa lub które mogą stanowić środek dowodowy dla wykrycia sprawcy przestępstwa lub ustalenia przyczyn i okoliczności przestępstwa;

4) [46] „KONTROLA NIEJAWNA” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

a) jest to niezbędne do realizacji ustawowych zadań Policji określonych w art. 1 ust. 2 pkt 1–4 ustawy o Policji poprzez wykonywanie czynności polegających na przeprowadzaniu kontroli niejawnych, rozpytań kontrolnych lub kontroli szczególnych w celu zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych lub ich ścigania, wykonania wyroku w sprawach karnych lub w sprawach o przestępstwa skarbowe lub zapobiegania zagrożeniom dla bezpieczeństwa publicznego,

b) co do tych przedmiotów lub bezgotówkowych środków płatniczych, istnieją wyraźne przesłanki, że są powiązane z przestępstwami, o których mowa w art. 607w Kodeksu postępowania karnego,

c) gdy celem rejestracji rzeczy z tym powodem jest realizacja dyspozycji polegających na podejmowaniu stosownych działań w celu zgromadzenia jak największej liczby informacji w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862, lub informacji dodatkowych o osobie lub przedmiocie poszukiwanych przez Policję, niezbędnych do realizacji celów, o których mowa w lit. a, bez ujawniania niejawnego charakteru przeprowadzania kontroli oraz bez powiadamiania osoby o przetwarzaniu dotyczących jej informacji, w tym danych osobowych, podczas rutynowych czynności wykonywanych przez organy uprawnione do dostępu do wpisów danych SIS dotyczących danego przedmiotu objętego kontrolą niejawną;

5) [47] „KONTROLA NIEJAWNA – NIEZWŁOCZNE DZIAŁANIE” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli:

a) spełnione są warunki, o których mowa w pkt 4 lit. a i b, oraz

b) celem rejestracji rzeczy jest podjęcie natychmiastowych lub niezwłocznych działań wobec osoby lub rzeczy określonych w dyspozycjach, o których mowa w pkt 4 lit. c, w szczególności gdy na podstawie posiadanych przez Policję informacji istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba, której dotyczy przedmiot objęty rejestracją popełniła przestępstwo, o którym mowa w art. 607w Kodeksu postępowania karnego, gdy istnieje konieczność zapobieżenia popełnieniu takiego przestępstwa lub zapobieżenia bezpośredniemu zamachowi na życie lub zdrowie osoby w związku z tym przestępstwem;

6) [48] „ROZPYTANIE KONTROLNE” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli:

a) spełnione są warunki, o których mowa w pkt 4 lit. a i b, oraz

b) celem rejestracji rzeczy z tym powodem jest realizacja dyspozycji polegających na podejmowaniu stosownych działań w celu rozpytania osoby, w związku z przedmiotem objętym rejestracją, w tym na podstawie informacji lub szczegółowych pytań zawartych w dyspozycjach przez osobę dokonującą rejestracji notowania kryminalnego osoby z tym powodem, w zakresie informacji, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862, lub informacji dodatkowych o osobie lub przedmiocie poszukiwanych przez Policję niezbędnych do realizacji celów, o których mowa w pkt 4 lit. a;

7) [49] „ROZPYTANIE KONTROLNE – NIEZWŁOCZNE DZIAŁANIE” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli:

a) spełnione są warunki, o których mowa w pkt 4 lit. a i b, oraz

b) celem rejestracji rzeczy z tym powodem jest podjęcie natychmiastowych lub niezwłocznych działań wobec osoby, której dotyczy przedmiot objęty rejestracją lub wobec przedmiotu objętego rejestracją, określonych w dyspozycjach, o których mowa w pkt 6 lit. b, w szczególności gdy na podstawie posiadanych przez Policję informacji istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba, której dotyczy przedmiot objęty rejestracją popełniła przestępstwo, o którym mowa w art. 607w Kodeksu postępowania karnego, gdy istnieje konieczność zapobieżenia popełnieniu takiego przestępstwa lub zapobieżenia bezpośredniemu zamachowi na życie lub zdrowie osoby w związku z tym przestępstwem;

8) [50] „KONTROLA SZCZEGÓLNA” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli:

a) spełnione są warunki, o których mowa w pkt 4 lit. a i b, oraz

b) celem rejestracji rzeczy jest realizacja dyspozycji polegających na podejmowaniu stosownych działań, obejmujących przeszukanie osoby, pojazdu, jednostki pływającej, statku powietrznego, kontenera lub przedmiotów przewożonych przez osobę, dla realizacji celów określonych w dyspozycjach, w tym w celu uzyskania informacji, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862, lub informacji dodatkowych o osobie lub przedmiocie poszukiwanych przez Policję niezbędnych do realizacji celów, o których mowa w pkt 4 lit. a, oraz o ile uprawnienie do takiego przeszukania osoby lub przedmiotu jest dopuszczalne w zakresie uprawnień Policji do:

- przeszukiwania osób lub pomieszczeń, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o Policji, lub jest dopuszczalne w zakresie innych uprawnień,

- dokonywania kontroli osobistej, a także przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy o Policji,

- dokonywania sprawdzenia prewencyjnego, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 9 ustawy o Policji;

9) [51] „KONTROLA SZCZEGÓLNA – NIEZWŁOCZNE DZIAŁANIE” – w przypadku rejestracji przedmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 lit. a–c, e, g, h oraz j–l ustawy o udziale RP w SIS i VIS, oraz bezgotówkowych środków płatniczych, jeżeli:

a) spełnione są warunki, o których mowa w pkt 4 lit. a i b, oraz

b) celem rejestracji rzeczy z tym powodem jest podjęcie natychmiastowych lub niezwłocznych działań wobec osoby, której dotyczy przedmiot objęty rejestracją, lub wobec przedmiotu objętego rejestracją, określonych w dyspozycjach, o których mowa w pkt 8 lit. b, w szczególności gdy na podstawie posiadanych przez Policję informacji istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba, której dotyczy przedmiot objęty rejestracją popełniła przestępstwo, o którym mowa w art. 607w Kodeksu postępowania karnego, gdy istnieje konieczność zapobieżenia popełnieniu takiego przestępstwa lub zapobieżenia bezpośredniemu zamachowi na życie lub zdrowie osoby w związku z tym przestępstwem oraz gdy spełnione są również warunki, o których mowa w pkt 8 lit. b.

6. Informacje o rzeczach skradzionych będących zabytkami lub dziełami sztuki podlegają odrębnej rejestracji w krajowym wykazie zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem – prowadzonym przez Generalnego Konserwatora Zabytków na zasadach określonych w przepisach o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Zakres informacji o dziełach sztuki podlegających rejestracji w zbiorach KSIP określa § 37.

7. Informacje o rzeczach wymienionych w ust. 1 i 4 nieposiadających numerów lub cech umożliwiających jednoznaczną identyfikację, związanych z przestępstwem lub spełniających przesłanki określone w ust. 1 pkt 1-5, można zarejestrować w zbiorze KSIP Fakt w zakresie informacji przewidzianych w rejestracji wydarzenia lub przestępstwa w sposób określony w § 29 lub § 30.

8. W zbiorze KSIP Rzecz nie rejestruje się kolczyków, mikroczipów, paszportów dotyczących zwierząt lub innych przedmiotów, czy nośników albo tatuaży, na których jest zawarty lub został zakodowany numer identyfikacyjny służący do identyfikacji lub rejestracji zwierząt na podstawie przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt lub innych przepisów odrębnych.

9. Do rejestracji rzeczy stosuje się odpowiednio § 16 ust. 3.

10. W zakresie informacji o rzeczach zarejestrowanych w KSIP, którym nadany został identyfikator KSIP rzeczy przetwarzane są odpowiednie identyfikatory KSIP, o których mowa w § 2 pkt 16 utworzone przez KSIP w związku z dokonaniem określonych form rejestracji dotyczących rzeczy lub w związku z zarejestrowaniem dotyczących tej rzeczy informacji, o których mowa w § 2 pkt 16 lit. c.

11. [52] W zbiorze Rzecz, w formie rejestracji rzeczy, w zakresie informacji o przedmiotach oraz bezgotówkowych środkach płatniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 7, przetwarza się dane osobowe na zasadach i w sposób określony w ustawie o Policji, ustawie o udziale RP w SIS i VIS oraz rozporządzeniu PE i Rady (UE) 2018/1862, w szczególności w jego art. 36 ust. 5 i art. 37 ust. 1 i 3–5, a w zakresie nieuregulowanym w tych ustawach lub rozporządzeniu na zasadach i w sposób określony w niniejszym zarządzeniu, w zakresie niezbędnym do tworzenia związków lub powiązań tych przedmiotów lub bezgotówkowych środków płatniczych z rejestracją osób w formie notowania kryminalnego, o którym mowa w § 22a, oraz w zakresie niezbędnym do realizacji dyspozycji dotyczących osoby lub przedmiotu, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862, określonych przez Policję w związku z dokonywaniem rejestracji osoby w formie notowania kryminalnego, o którym mowa w § 22a, lub rejestracji rzeczy, o której mowa w ust. 5 pkt 4– 9, w celu ich przekazania do SIS jako wisów danych SIS, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 11 ustawy o udziale RP w SIS i VIS.

12. [53] Informacje o rzeczach, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, 5, 7 i 8, zarejestrowane w formie rejestracji rzeczy zgodnie z przepisami ust. 1–10 i § 36, są przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen jako wpisy danych SIS, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 11 i 12 ustawy o udziale RP w SIS i VIS, wprowadzone przez Policję. Do Systemu Informacyjnego Schengen przekazuje się wyłącznie informacje odpowiadające zakresowi określonemu w art. 20 ust. 3, art. 36 ust. 2, art. 37 ust. 1 i art. 38 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862 dla właściwej kategorii danych podlegających wpisowi.

[42] § 35 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 16 lit. a) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[43] § 35 ust. 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 16 lit. a) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[44] § 35 ust. 4 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 16 lit. b) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[45] § 35 ust. 4 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 16 lit. b) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[46] § 35 ust. 5 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[47] § 35 ust. 5 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[48] § 35 ust. 5 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[49] § 35 ust. 5 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[50] § 35 ust. 5 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[51] § 35 ust. 5 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 16 lit. c) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[52] § 35 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 16 lit. d) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

[53] § 35 ust. 12 dodany przez § 1 pkt 16 lit. d) zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-12-02 do 2024-02-29

Rozdział 8

Informacje przetwarzane w zbiorze Rzecz

§ 35. 1. W zbiorze KSIP Rzecz rejestruje się i przetwarza w formie rejestracji rzeczy informacje o rzeczach, przedmiotach, dokumentach, broni palnej, zabytkach (w tym dziełach sztuki), zwanych dalej „rzeczami”, związanych z przestępstwem lub wykroczeniem oraz posiadających numery umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację, a w przypadku dzieł sztuki cechy umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację – obejmujące informacje o rzeczach:

1) utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia;

2) pochodzących bezpośrednio z przestępstwa lub wykroczenia;

3) służących lub przeznaczonych do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia;

4) będących przedmiotem wykonywanych przez Policję czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych lub administracyjno-porządkowych;

5) na których zachowały się ślady przestępstwa lub które mogą stanowić środek dowodowy do wykrycia sprawcy przestępstwa lub ustalenia przyczyn i okoliczności przestępstwa;

6) określonych w art. 20f ust. 2 pkt 14 ustawy o Policji.

2. W zbiorze danych KSIP Rzecz rejestruje się również informacje o broni palnej utraconej w inny sposób aniżeli w wyniku przestępstwa lub wykroczenia, której posiadanie nie wymaga pozwolenia określonego w odrębnych przepisach obroni i amunicji, a także informacje o utraconych legitymacjach służbowych funkcjonariuszy Policji, niezależnie od przyczyny ich utraty. Rejestracja tych informacji odbywa się w sposób właściwy dla rejestracji rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia. Przepis § 36 stosuje się odpowiednio.

3. Informacje o broni utraconej w wyniku przestępstwa, wykroczenia lub w inny sposób, jeżeli posiadanie tej broni wymaga pozwolenia lub innego uprawnienia określonego w ustawie o broni i amunicji – rejestruje się oraz przetwarza w sposób określony w niniejszym zarządzeniu, w ewidencji broni utraconej wchodzącej w skład rejestru „Broń”.

4. Rejestracja informacji o rzeczach określonych w ust. 1 obejmuje:

1) dokumenty w znaczeniu określonym w art. 115 § 14 i 14a Kodeksu karnego, art. 53 § 20 Kodeksu karnego skarbowego i art. 47 § 8 Kodeksu wykroczeń;

2) rzeczy ruchome lub przedmioty w znaczeniu określonym w art. 115 § 9 Kodeksu karnego oraz art. 47 § 7 Kodeksu wykroczeń;

3) korzyści majątkowe, w tym mienie uzyskane w wyniku popełnienia przestępstwa w znaczeniu określonym w art. 115 § 4-7a Kodeksu karnego oraz w art. 53 § 13-17 Kodeksu karnego skarbowego, z zastrzeżeniem, że takie korzyści są rejestrowane w ramach rejestracji przestępstwa;

4) broń utraconą w wyniku przestępstwa, wykroczenia lub w inny sposób, której posiadanie nie wymaga pozwolenia lub innego uprawnienia do posiadania broni przewidzianego w odrębnych przepisach o broni i amunicji;

5) przedmioty lub rzeczy, inne niż wymienione w pkt 1-4, posiadające numery umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację, a w przypadku dzieł sztuki posiadające cechy umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację, jeżeli mają związek z wydarzeniem, przestępstwem lub wykroczeniem;

6) w ramach dokumentów, rzeczy ruchomych lub przedmiotów wymienionych w pkt 1 i 2 dokumenty w postaci umowy rachunku bankowego lub innej umowy dotyczącej wykonywania czynności uprawniających do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierających obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach, w tym umowy o kartę kredytowa lub kartę płatniczą debetową w zakresie dotyczącego tego dokumentu lub przedmiotu oraz identyfikującego ten dokument lub przedmiot numeru rachunku bankowego, numeru innej czynności uprawniającej do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierającej obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach, lub numeru karty kredytowej lub płatniczej debetowej, jeżeli:

a) numery te służyły lub były wykorzystane do popełnienia przestępstwa lub sprawca przestępstwa posługiwał się tymi numerami lub na rachunku zostały zgromadzone środki pochodzące z przestępstwa, lub

b) karta kredytowa, karta płatnicza debetowa lub inny taki przedmiot uprawniający do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierający obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach zostały utracone w wyniku przestępstwa

– oraz jeżeli informacje o tych numerach, kartach lub przedmiotach zostały uzyskane w toku realizacji czynności służbowych Policji w innym trybie aniżeli wynikający z art. 20 ust. 3-5 ustawy o Policji.

5. Informacje o rzeczach rejestruje się z następującymi oznaczeniami powodu rejestracji:

1) „UTRACONO” – w przypadku rejestracji rzeczy utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia, w tym także utraconych poza granicami kraju na szkodę obywatela polskiego oraz w przypadku rejestracji utraty broni palnej i legitymacji służbowej funkcjonariuszy Policji;

2) „W ZAINTERESOWANIU” – w przypadku rejestracji rzeczy będących przedmiotem czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych lub administracyjno-porządkowych w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie, służących lub przeznaczonych do popełnienia przestępstwa, albo które mogą stanowić środek dowodowy dla wykrycia sprawcy przestępstwa lub ustalenia przyczyn i okoliczności przestępstwa;

3) „ZABEZPIECZONO” – w przypadku rejestracji rzeczy zabezpieczonych przez Policję, pochodzących bezpośrednio z przestępstwa lub wykroczenia albo służących lub przeznaczonych do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, albo na których zachowały się ślady przestępstwa lub które mogą stanowić środek dowodowy dla wykrycia sprawcy przestępstwa lub ustalenia przyczyn i okoliczności przestępstwa.

6. Informacje o rzeczach skradzionych będących zabytkami lub dziełami sztuki podlegają odrębnej rejestracji w krajowym wykazie zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem – prowadzonym przez Generalnego Konserwatora Zabytków na zasadach określonych w przepisach o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Zakres informacji o dziełach sztuki podlegających rejestracji w zbiorach KSIP określa § 37.

7. Informacje o rzeczach wymienionych w ust. 1 i 4 nieposiadających numerów lub cech umożliwiających jednoznaczną identyfikację, związanych z przestępstwem lub spełniających przesłanki określone w ust. 1 pkt 1-5, można zarejestrować w zbiorze KSIP Fakt w zakresie informacji przewidzianych w rejestracji wydarzenia lub przestępstwa w sposób określony w § 29 lub § 30.

8. W zbiorze KSIP Rzecz nie rejestruje się kolczyków, mikroczipów, paszportów dotyczących zwierząt lub innych przedmiotów, czy nośników albo tatuaży, na których jest zawarty lub został zakodowany numer identyfikacyjny służący do identyfikacji lub rejestracji zwierząt na podstawie przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt lub innych przepisów odrębnych.

9. Do rejestracji rzeczy stosuje się odpowiednio § 16 ust. 3.

10. W zakresie informacji o rzeczach zarejestrowanych w KSIP, którym nadany został identyfikator KSIP rzeczy przetwarzane są odpowiednie identyfikatory KSIP, o których mowa w § 2 pkt 16 utworzone przez KSIP w związku z dokonaniem określonych form rejestracji dotyczących rzeczy lub w związku z zarejestrowaniem dotyczących tej rzeczy informacji, o których mowa w § 2 pkt 16 lit. c.