history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2022-12-05

§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) centralne plany rzeczowe – sporządzane na okres objęty programowaniem rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Sił Zbrojnych RP) i aktualizowane w trybie i na zasadach określonych w niniejszej decyzji przez Zarząd Planowania Rzeczowego P8 (ZPR - P8), plany:

a) Plan modernizacji technicznej,

b) Plan zakupów środków materiałowych [1] ,

c) Plan inwestycji budowlanych,

d) Plan inwestycji NSIP – inwestycje realizowane w ramach Programu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (North Atlantic Treaty Organisation – NATO) w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NATO Security Investment Programme – NSIP);

2) Plan modernizacji technicznej – zadania rzeczowe dotyczące:

a) zakupów sprzętu wojskowego (SpW),

b) modernizacji i modyfikacji SpW,

c) remontów SpW,

d) zakupów środków bojowych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków majątkowych,

e) prac rozwojowych,

f) zakupów SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń dla jednostek sektora finansów publicznych oraz podmiotów leczniczych (na zasadach określonych w odrębnych przepisach), których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu resortu obrony narodowej,

g) zakupów innych przedmiotów i urządzeń, niż uznawane za SpW, jeżeli jednostkowa wartość przedmiotu (urządzenia) lub zakres rzeczowy zamówienia wskazuje, że finansowanie zakupu będzie się odbywać w ramach wydatków majątkowych,

h) udziału w wielonarodowych programach inwestycyjnych,

i) inwestycji budowlanych, ściśle powiązanych z pozyskiwanym SpW i przeznaczonych do montażu lub funkcjonowania SpW, w przypadku, gdy wchodzą w zakres zadań, o których mowa w lit. a-g, i stanowiących wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych,

j) [2] pozyskania SpW w formie leasingu, o którym mowa w art. 51 i art. 52 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305);

3) Plan zakupów środków materiałowych [3] – zadania rzeczowe dotyczące:

a) środków bojowych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków bieżących,

b) materiałów pędnych i smarów w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

c) przedmiotów umundurowania i wyekwipowania w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

d) żywności w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

e) medycznych środków materiałowych w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne i interwencyjne oraz produkty immunologiczne;

4) Plan inwestycji budowlanych – część Planu inwestycji budowlanych Sił Zbrojnych RP, w tym zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, o którym mowa w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP – plan zawierający zadania rzeczowe dotyczące:

a) inwestycji budowlanych jednostek sektora finansów publicznych,

b) inwestycji budowlanych instytutów badawczych, których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu resortu obrony narodowej, dla których zasady gospodarki finansowej określają odrębne ustawy,

c) udziału w wielonarodowych programach inwestycyjnych,

d) zakupów obiektów budowlanych bądź innych środków trwałych – stosownie do przepisów dotyczących szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa,

e) inwestycji budowlanych, ściśle powiązanych z pozyskiwanym SpW i przeznaczonych do montażu lub funkcjonowania SpW, w przypadku, gdy wchodzą w zakres zadań, o których mowa w lit. a i b, i stanowiących wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych;

5) Plan inwestycji NSIP – część Planu inwestycji budowlanych Sił Zbrojnych RP, w tym zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, o którym mowa w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP – plan zawierający zadania rzeczowe dotyczące:

a) [4] zadań wynikających z Programu NSIP przewidzianych do realizacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,

b) [5] inwestycji realizowanych w ramach zadań okołopakietowych;

6) korekta centralnego planu rzeczowego – zmiana parametrów zadania rzeczowego, ujętego w zatwierdzonym przez Ministra Obrony Narodowej centralnym planie rzeczowym, w tym także polegająca na usunięciu zadania rzeczowego z tego planu albo na wprowadzeniu do niego nowego zadania rzeczowego, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1-4;

7) [6] decentralne plany rzeczowe (w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych) – plany na rok planistyczny sporządzane przez organy planujące drugiego stopnia, w szczegółowości nie mniejszej niż szczegółowość określona w centralnych planach rzeczowych z wyszczególnieniem zadań rzeczowych i podporządkowanych organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki. W planach odpowiednio wyodrębnia się szczegółowo (w ujęciu ilościowym i wartościowym) zadania inwestycyjne, asortyment lub w przypadku znacznej złożoności zadania grupy asortymentowe (zestawy, komplety, pakiety itp.) przypisywane do pozycji centralnych planów rzeczowych ujmowanych w kwotach zbiorczych;

8) szef właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Sztabu Generalnego WP) – szef komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego, któremu powierzono w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Obrony Narodowej (MON) odpowiedzialność za kierowanie systemem funkcjonalnym;

9) organy planujące – szef (dowódca, komendant, dyrektor) komórki organizacyjnej MON lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej określony w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

10) beneficjent – komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej na rzecz której zaplanowane i realizowane są zadania rzeczowe;

11) szef instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe:

a) w obszarze modernizacji technicznej – Szef Agencji Uzbrojenia,

b) w obszarze środków materiałowych – Szef Agencji Uzbrojenia oraz Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, zgodnie z przepisami normującymi szczegółowe zasady planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych RP;

12) szef instytucji decentralnie realizującej zadania rzeczowe – szef (dowódca, komendant, dyrektor) komórki organizacyjnej MON lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej realizującej zadania rzeczowe – innej niż wymienione w pkt 11;

13) rok planistyczny – rok, na który planowany jest budżet resortu obrony narodowej;

14) SpW – sprzęt wojskowy, o którym mowa w przepisach w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

15) [7] zadanie okołopakietowe – inwestycja niezbędna do realizacji projektu wynikającego z Programu NSIP, która zgodnie z zasadami NSIP nie kwalifikuje się do sfinansowania ze środków NATO i wymaga pokrycia ze środków budżetowych;

16) zadanie rzeczowe – pozycja w planie rzeczowym charakteryzująca zasoby, usługi i roboty budowlane zaliczane do zakresu, o którym mowa w pkt 2-5;

17) wniosek inwestycyjny – dokument inicjujący proces realizacji zadania rzeczowego (lub jego części) o charakterze budowlanym wynikający z określonej we właściwym dokumencie potrzeby, opisujący ją w sposób wystarczający do identyfikacji infrastruktury niezbędnej dla jej zaspokojenia, a także sporządzenia dokumentacji technicznej;

18) inwestor – realizator zadania rzeczowego, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW – jego części, o charakterze budowlanym, ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym;

19) Lista priorytetów inwestycyjnych – zhierarchizowaną listę zadań inwestycyjnych usystematyzowaną według kolejności ujmowania w Planie Inwestycji Budowlanych;

20) Komisja Inwestycyjna – organ kolegialny, powołany przez Ministra Obrony Narodowej, wspierający proces planowania inwestycji budowlanych;

21) wartość szacunkowa - przybliżona wartość zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych (pozyskiwanego SpW), ustalona na etapie przygotowania tego zadania do realizacji z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz rezerwy;

22) administrator – jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej realizującą zadania w zakresie zakwaterowania na terenie garnizonu, której zarządca nieruchomości wojskowej przekazał protokolarnie nieruchomości do administrowania w określonym zakresie i otrzymała pełnomocnictwo zarządcy nieruchomości wojskowej do wykonywania czynności w jego imieniu oraz samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (instytuty badawcze), utworzone przez Ministra Obrony Narodowej, używające nieruchomości znajdujących się w trwałym zarządzie zarządcy nieruchomości wojskowej, na podstawie umowy o przekazaniu nieruchomości w bezpłatne użytkowanie;

23) Program NSIP – Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa;

24) realizator – podmiot wskazany w centralnym planie rzeczowym jako wykonawca zadania rzeczowego;

25) wniosek inwestycyjny uczelni wojskowej – dokument inicjujący proces identyfikacji infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia określonych potrzeb operacyjnych, wynikający z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową (Dz. U. z 2020 r. poz. 1956.);

26) inwestycje uczelni wojskowych – inwestycje budowlane oraz zakupy inwestycyjne finansowane lub dofinansowane ze środków dotacji celowej, przyznanej na podstawie art. 365 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), w terminie i trybie wynikającym z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową;

27) zarządca – właściwą terytorialnie jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej władającą nieruchomością wojskową w formie trwałego zarządu lub na podstawie innego tytułu prawnego;

28) dokumentacja techniczna – zespół dokumentów zawierających niezbędne dane techniczne, które umożliwiają wykonanie określonego obiektu infrastruktury;

29) użytkownik – podmiot odpowiedzialny za użytkowanie nieruchomości zgodnie z jej przeznaczeniem;

30) wartość kosztorysowa – wartość zadania rzeczowego określona na podstawie zestawienia rzeczywistych kosztów wykonania zadania lub podpisanej umowy na wykonanie robót budowlanych;

31) [8] forma elektroniczna – dokument w formie elektronicznego zbioru danych zgodnych ze standardem, o którym mowa w poz. 1.3, 1.8, 1.9, lub 1.11 załącznika Nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2247);

32) cykl planistyczny – okres, na który opracowuje się Program rozwoju Sił Zbrojnych RP;

33) umowa wieloletnia – umowa, której rok zawarcia jest inny niż końcowy termin jej wykonania;

34) oszczędności – środki finansowe pozostałe po zakończeniu: kontraktacji lub realizacji zamówień, płatności z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych oraz różnic kursowych walut;

35) Rada – Rada Modernizacji Technicznej, o której mowa w przepisach w sprawie Rady Modernizacji Technicznej;

36) Umowa EDCA (Enhanced Defence Cooperation Agreement) – Umowa, o której mowa w ustawie z dnia 17 września 2020 r. o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 1827) oraz oświadczeniu rządowym z dnia 16 listopada 2020 r. w sprawie mocy obowiązującej Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2154);

37) [9] instytucja ekspercka – komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej właściwa w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej;

38) [10] sprzęt specjalistyczny Żandarmerii Wojskowej – sprzęt przeznaczony do realizacji ustawowych zadań Żandarmerii Wojskowej, którego dane i parametry nie mogą być ujawniane ze względu na specyfikę tych zadań i dla którego instytucją ekspercką jest Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej, natomiast rolę organu logistycznego pełni Oddział Planowania Zabezpieczenia Logistycznego lub Oddział Informatyki Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej.

[1] § 2 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[2] § 2 pkt 2 lit. j) dodana przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[3] § 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[4] § 2 pkt 5 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[5] § 2 pkt 5 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[6] § 2 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[7] § 2 pkt 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. d) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[8] § 2 pkt 31 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. e) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[9] § 2 pkt 37 dodany przez § 1 pkt 1 lit. f) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[10] § 2 pkt 38 dodany przez § 1 pkt 1 lit. f) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

Wersja obowiązująca od 2022-12-05

§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) centralne plany rzeczowe – sporządzane na okres objęty programowaniem rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Sił Zbrojnych RP) i aktualizowane w trybie i na zasadach określonych w niniejszej decyzji przez Zarząd Planowania Rzeczowego P8 (ZPR - P8), plany:

a) Plan modernizacji technicznej,

b) Plan zakupów środków materiałowych [1] ,

c) Plan inwestycji budowlanych,

d) Plan inwestycji NSIP – inwestycje realizowane w ramach Programu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (North Atlantic Treaty Organisation – NATO) w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NATO Security Investment Programme – NSIP);

2) Plan modernizacji technicznej – zadania rzeczowe dotyczące:

a) zakupów sprzętu wojskowego (SpW),

b) modernizacji i modyfikacji SpW,

c) remontów SpW,

d) zakupów środków bojowych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków majątkowych,

e) prac rozwojowych,

f) zakupów SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń dla jednostek sektora finansów publicznych oraz podmiotów leczniczych (na zasadach określonych w odrębnych przepisach), których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu resortu obrony narodowej,

g) zakupów innych przedmiotów i urządzeń, niż uznawane za SpW, jeżeli jednostkowa wartość przedmiotu (urządzenia) lub zakres rzeczowy zamówienia wskazuje, że finansowanie zakupu będzie się odbywać w ramach wydatków majątkowych,

h) udziału w wielonarodowych programach inwestycyjnych,

i) inwestycji budowlanych, ściśle powiązanych z pozyskiwanym SpW i przeznaczonych do montażu lub funkcjonowania SpW, w przypadku, gdy wchodzą w zakres zadań, o których mowa w lit. a-g, i stanowiących wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych,

j) [2] pozyskania SpW w formie leasingu, o którym mowa w art. 51 i art. 52 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305);

3) Plan zakupów środków materiałowych [3] – zadania rzeczowe dotyczące:

a) środków bojowych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków bieżących,

b) materiałów pędnych i smarów w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

c) przedmiotów umundurowania i wyekwipowania w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

d) żywności w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

e) medycznych środków materiałowych w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne i interwencyjne oraz produkty immunologiczne;

4) Plan inwestycji budowlanych – część Planu inwestycji budowlanych Sił Zbrojnych RP, w tym zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, o którym mowa w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP – plan zawierający zadania rzeczowe dotyczące:

a) inwestycji budowlanych jednostek sektora finansów publicznych,

b) inwestycji budowlanych instytutów badawczych, których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu resortu obrony narodowej, dla których zasady gospodarki finansowej określają odrębne ustawy,

c) udziału w wielonarodowych programach inwestycyjnych,

d) zakupów obiektów budowlanych bądź innych środków trwałych – stosownie do przepisów dotyczących szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa,

e) inwestycji budowlanych, ściśle powiązanych z pozyskiwanym SpW i przeznaczonych do montażu lub funkcjonowania SpW, w przypadku, gdy wchodzą w zakres zadań, o których mowa w lit. a i b, i stanowiących wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych;

5) Plan inwestycji NSIP – część Planu inwestycji budowlanych Sił Zbrojnych RP, w tym zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, o którym mowa w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP – plan zawierający zadania rzeczowe dotyczące:

a) [4] zadań wynikających z Programu NSIP przewidzianych do realizacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,

b) [5] inwestycji realizowanych w ramach zadań okołopakietowych;

6) korekta centralnego planu rzeczowego – zmiana parametrów zadania rzeczowego, ujętego w zatwierdzonym przez Ministra Obrony Narodowej centralnym planie rzeczowym, w tym także polegająca na usunięciu zadania rzeczowego z tego planu albo na wprowadzeniu do niego nowego zadania rzeczowego, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1-4;

7) [6] decentralne plany rzeczowe (w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych) – plany na rok planistyczny sporządzane przez organy planujące drugiego stopnia, w szczegółowości nie mniejszej niż szczegółowość określona w centralnych planach rzeczowych z wyszczególnieniem zadań rzeczowych i podporządkowanych organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki. W planach odpowiednio wyodrębnia się szczegółowo (w ujęciu ilościowym i wartościowym) zadania inwestycyjne, asortyment lub w przypadku znacznej złożoności zadania grupy asortymentowe (zestawy, komplety, pakiety itp.) przypisywane do pozycji centralnych planów rzeczowych ujmowanych w kwotach zbiorczych;

8) szef właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Sztabu Generalnego WP) – szef komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego, któremu powierzono w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Obrony Narodowej (MON) odpowiedzialność za kierowanie systemem funkcjonalnym;

9) organy planujące – szef (dowódca, komendant, dyrektor) komórki organizacyjnej MON lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej określony w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

10) beneficjent – komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej na rzecz której zaplanowane i realizowane są zadania rzeczowe;

11) szef instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe:

a) w obszarze modernizacji technicznej – Szef Agencji Uzbrojenia,

b) w obszarze środków materiałowych – Szef Agencji Uzbrojenia oraz Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, zgodnie z przepisami normującymi szczegółowe zasady planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych RP;

12) szef instytucji decentralnie realizującej zadania rzeczowe – szef (dowódca, komendant, dyrektor) komórki organizacyjnej MON lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej realizującej zadania rzeczowe – innej niż wymienione w pkt 11;

13) rok planistyczny – rok, na który planowany jest budżet resortu obrony narodowej;

14) SpW – sprzęt wojskowy, o którym mowa w przepisach w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

15) [7] zadanie okołopakietowe – inwestycja niezbędna do realizacji projektu wynikającego z Programu NSIP, która zgodnie z zasadami NSIP nie kwalifikuje się do sfinansowania ze środków NATO i wymaga pokrycia ze środków budżetowych;

16) zadanie rzeczowe – pozycja w planie rzeczowym charakteryzująca zasoby, usługi i roboty budowlane zaliczane do zakresu, o którym mowa w pkt 2-5;

17) wniosek inwestycyjny – dokument inicjujący proces realizacji zadania rzeczowego (lub jego części) o charakterze budowlanym wynikający z określonej we właściwym dokumencie potrzeby, opisujący ją w sposób wystarczający do identyfikacji infrastruktury niezbędnej dla jej zaspokojenia, a także sporządzenia dokumentacji technicznej;

18) inwestor – realizator zadania rzeczowego, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW – jego części, o charakterze budowlanym, ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym;

19) Lista priorytetów inwestycyjnych – zhierarchizowaną listę zadań inwestycyjnych usystematyzowaną według kolejności ujmowania w Planie Inwestycji Budowlanych;

20) Komisja Inwestycyjna – organ kolegialny, powołany przez Ministra Obrony Narodowej, wspierający proces planowania inwestycji budowlanych;

21) wartość szacunkowa - przybliżona wartość zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych (pozyskiwanego SpW), ustalona na etapie przygotowania tego zadania do realizacji z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz rezerwy;

22) administrator – jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej realizującą zadania w zakresie zakwaterowania na terenie garnizonu, której zarządca nieruchomości wojskowej przekazał protokolarnie nieruchomości do administrowania w określonym zakresie i otrzymała pełnomocnictwo zarządcy nieruchomości wojskowej do wykonywania czynności w jego imieniu oraz samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (instytuty badawcze), utworzone przez Ministra Obrony Narodowej, używające nieruchomości znajdujących się w trwałym zarządzie zarządcy nieruchomości wojskowej, na podstawie umowy o przekazaniu nieruchomości w bezpłatne użytkowanie;

23) Program NSIP – Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa;

24) realizator – podmiot wskazany w centralnym planie rzeczowym jako wykonawca zadania rzeczowego;

25) wniosek inwestycyjny uczelni wojskowej – dokument inicjujący proces identyfikacji infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia określonych potrzeb operacyjnych, wynikający z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową (Dz. U. z 2020 r. poz. 1956.);

26) inwestycje uczelni wojskowych – inwestycje budowlane oraz zakupy inwestycyjne finansowane lub dofinansowane ze środków dotacji celowej, przyznanej na podstawie art. 365 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), w terminie i trybie wynikającym z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową;

27) zarządca – właściwą terytorialnie jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej władającą nieruchomością wojskową w formie trwałego zarządu lub na podstawie innego tytułu prawnego;

28) dokumentacja techniczna – zespół dokumentów zawierających niezbędne dane techniczne, które umożliwiają wykonanie określonego obiektu infrastruktury;

29) użytkownik – podmiot odpowiedzialny za użytkowanie nieruchomości zgodnie z jej przeznaczeniem;

30) wartość kosztorysowa – wartość zadania rzeczowego określona na podstawie zestawienia rzeczywistych kosztów wykonania zadania lub podpisanej umowy na wykonanie robót budowlanych;

31) [8] forma elektroniczna – dokument w formie elektronicznego zbioru danych zgodnych ze standardem, o którym mowa w poz. 1.3, 1.8, 1.9, lub 1.11 załącznika Nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2247);

32) cykl planistyczny – okres, na który opracowuje się Program rozwoju Sił Zbrojnych RP;

33) umowa wieloletnia – umowa, której rok zawarcia jest inny niż końcowy termin jej wykonania;

34) oszczędności – środki finansowe pozostałe po zakończeniu: kontraktacji lub realizacji zamówień, płatności z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych oraz różnic kursowych walut;

35) Rada – Rada Modernizacji Technicznej, o której mowa w przepisach w sprawie Rady Modernizacji Technicznej;

36) Umowa EDCA (Enhanced Defence Cooperation Agreement) – Umowa, o której mowa w ustawie z dnia 17 września 2020 r. o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 1827) oraz oświadczeniu rządowym z dnia 16 listopada 2020 r. w sprawie mocy obowiązującej Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2154);

37) [9] instytucja ekspercka – komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej właściwa w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej;

38) [10] sprzęt specjalistyczny Żandarmerii Wojskowej – sprzęt przeznaczony do realizacji ustawowych zadań Żandarmerii Wojskowej, którego dane i parametry nie mogą być ujawniane ze względu na specyfikę tych zadań i dla którego instytucją ekspercką jest Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej, natomiast rolę organu logistycznego pełni Oddział Planowania Zabezpieczenia Logistycznego lub Oddział Informatyki Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej.

[1] § 2 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[2] § 2 pkt 2 lit. j) dodana przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[3] § 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[4] § 2 pkt 5 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[5] § 2 pkt 5 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[6] § 2 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[7] § 2 pkt 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. d) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[8] § 2 pkt 31 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. e) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[9] § 2 pkt 37 dodany przez § 1 pkt 1 lit. f) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

[10] § 2 pkt 38 dodany przez § 1 pkt 1 lit. f) decyzji nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 grudnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 201). Zmiana weszła w życie 5 grudnia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-08-31 do 2022-12-04

§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) centralne plany rzeczowe – sporządzane na okres objęty programowaniem rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Sił Zbrojnych RP) i aktualizowane w trybie i na zasadach określonych w niniejszej decyzji przez Zarząd Planowania Rzeczowego P8 (ZPR - P8), plany:

a) Plan modernizacji technicznej,

b) Plan zakupu środków materiałowych,

c) Plan inwestycji budowlanych,

d) Plan inwestycji NSIP – inwestycje realizowane w ramach Programu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (North Atlantic Treaty Organisation – NATO) w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NATO Security Investment Programme – NSIP);

2) Plan modernizacji technicznej – zadania rzeczowe dotyczące:

a) zakupów sprzętu wojskowego (SpW),

b) modernizacji i modyfikacji SpW,

c) remontów SpW,

d) zakupów środków bojowych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków majątkowych,

e) prac rozwojowych,

f) zakupów SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń dla jednostek sektora finansów publicznych oraz podmiotów leczniczych (na zasadach określonych w odrębnych przepisach), których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu resortu obrony narodowej,

g) zakupów innych przedmiotów i urządzeń, niż uznawane za SpW, jeżeli jednostkowa wartość przedmiotu (urządzenia) lub zakres rzeczowy zamówienia wskazuje, że finansowanie zakupu będzie się odbywać w ramach wydatków majątkowych,

h) udziału w wielonarodowych programach inwestycyjnych,

i) inwestycji budowlanych, ściśle powiązanych z pozyskiwanym SpW i przeznaczonych do montażu lub funkcjonowania SpW, w przypadku, gdy wchodzą w zakres zadań, o których mowa w lit. a-g, i stanowiących wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych;

3) Plan zakupu środków materiałowych – zadania rzeczowe dotyczące:

a) środków bojowych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków bieżących,

b) materiałów pędnych i smarów w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

c) przedmiotów umundurowania i wyekwipowania w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

d) żywności w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

e) medycznych środków materiałowych w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne i interwencyjne oraz produkty immunologiczne;

4) Plan inwestycji budowlanych – część Planu inwestycji budowlanych Sił Zbrojnych RP, w tym zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, o którym mowa w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP – plan zawierający zadania rzeczowe dotyczące:

a) inwestycji budowlanych jednostek sektora finansów publicznych,

b) inwestycji budowlanych instytutów badawczych, których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu resortu obrony narodowej, dla których zasady gospodarki finansowej określają odrębne ustawy,

c) udziału w wielonarodowych programach inwestycyjnych,

d) zakupów obiektów budowlanych bądź innych środków trwałych – stosownie do przepisów dotyczących szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa,

e) inwestycji budowlanych, ściśle powiązanych z pozyskiwanym SpW i przeznaczonych do montażu lub funkcjonowania SpW, w przypadku, gdy wchodzą w zakres zadań, o których mowa w lit. a i b, i stanowiących wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych;

5) Plan inwestycji NSIP – część Planu inwestycji budowlanych Sił Zbrojnych RP, w tym zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, o którym mowa w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP – plan zawierający zadania rzeczowe dotyczące:

a) inwestycji NATO ujętych w pakietach inwestycyjnych CP (Capability Package) lub planach programowania zdolności CPP (Capability Programme Plan) Programu NSIP, przewidzianych do realizacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,

b) inwestycji realizowanych w ramach wydatków okołopakietowych;

6) korekta centralnego planu rzeczowego – zmiana parametrów zadania rzeczowego, ujętego w zatwierdzonym przez Ministra Obrony Narodowej centralnym planie rzeczowym, w tym także polegająca na usunięciu zadania rzeczowego z tego planu albo na wprowadzeniu do niego nowego zadania rzeczowego, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1-4;

7) decentralne plany rzeczowe (w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych) - plany na rok planistyczny sporządzane przez organy planujące drugiego stopnia, w szczegółowości nie mniejszej niż szczegółowość określona dla centralnych planów rzeczowych i z wyszczególnieniem pozycji ujętych w centralnych planach rzeczowych w kwotach zbiorczych, w których dokonują oni podziału zadań rzeczowych zaplanowanych do realizacji decentralnej na podporządkowanych dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia;

8) szef właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Sztabu Generalnego WP) – szef komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego, któremu powierzono w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Obrony Narodowej (MON) odpowiedzialność za kierowanie systemem funkcjonalnym;

9) organy planujące – szef (dowódca, komendant, dyrektor) komórki organizacyjnej MON lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej określony w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

10) beneficjent – komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej na rzecz której zaplanowane i realizowane są zadania rzeczowe;

11) szef instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe:

a) w obszarze modernizacji technicznej – Szef Agencji Uzbrojenia,

b) w obszarze środków materiałowych – Szef Agencji Uzbrojenia oraz Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, zgodnie z przepisami normującymi szczegółowe zasady planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych RP;

12) szef instytucji decentralnie realizującej zadania rzeczowe – szef (dowódca, komendant, dyrektor) komórki organizacyjnej MON lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej realizującej zadania rzeczowe – innej niż wymienione w pkt 11;

13) rok planistyczny – rok, na który planowany jest budżet resortu obrony narodowej;

14) SpW – sprzęt wojskowy, o którym mowa w przepisach w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

15) wydatki okołopakietowe – wydatki niezbędne do realizacji projektu realizowanego w ramach pakietu CP, które zgodnie z zasadami NSIP nie kwalifikują się do sfinansowania ze środków NATO i wymagają pokrycia ze środków krajowych;

16) zadanie rzeczowe – pozycja w planie rzeczowym charakteryzująca zasoby, usługi i roboty budowlane zaliczane do zakresu, o którym mowa w pkt 2-5;

17) wniosek inwestycyjny – dokument inicjujący proces realizacji zadania rzeczowego (lub jego części) o charakterze budowlanym wynikający z określonej we właściwym dokumencie potrzeby, opisujący ją w sposób wystarczający do identyfikacji infrastruktury niezbędnej dla jej zaspokojenia, a także sporządzenia dokumentacji technicznej;

18) inwestor – realizator zadania rzeczowego, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW – jego części, o charakterze budowlanym, ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym;

19) Lista priorytetów inwestycyjnych – zhierarchizowaną listę zadań inwestycyjnych usystematyzowaną według kolejności ujmowania w Planie Inwestycji Budowlanych;

20) Komisja Inwestycyjna – organ kolegialny, powołany przez Ministra Obrony Narodowej, wspierający proces planowania inwestycji budowlanych;

21) [1] wartość szacunkowa - przybliżona wartość zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych (pozyskiwanego SpW), ustalona na etapie przygotowania tego zadania do realizacji z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz rezerwy;

22) administrator – jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej realizującą zadania w zakresie zakwaterowania na terenie garnizonu, której zarządca nieruchomości wojskowej przekazał protokolarnie nieruchomości do administrowania w określonym zakresie i otrzymała pełnomocnictwo zarządcy nieruchomości wojskowej do wykonywania czynności w jego imieniu oraz samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (instytuty badawcze), utworzone przez Ministra Obrony Narodowej, używające nieruchomości znajdujących się w trwałym zarządzie zarządcy nieruchomości wojskowej, na podstawie umowy o przekazaniu nieruchomości w bezpłatne użytkowanie;

23) Program NSIP – Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa;

24) realizator – podmiot wskazany w centralnym planie rzeczowym jako wykonawca zadania rzeczowego;

25) wniosek inwestycyjny uczelni wojskowej – dokument inicjujący proces identyfikacji infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia określonych potrzeb operacyjnych, wynikający z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową (Dz. U. z 2020 r. poz. 1956.);

26) inwestycje uczelni wojskowych – inwestycje budowlane oraz zakupy inwestycyjne finansowane lub dofinansowane ze środków dotacji celowej, przyznanej na podstawie art. 365 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), w terminie i trybie wynikającym z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową;

27) zarządca – właściwą terytorialnie jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej władającą nieruchomością wojskową w formie trwałego zarządu lub na podstawie innego tytułu prawnego;

28) dokumentacja techniczna – zespół dokumentów zawierających niezbędne dane techniczne, które umożliwiają wykonanie określonego obiektu infrastruktury;

29) użytkownik – podmiot odpowiedzialny za użytkowanie nieruchomości zgodnie z jej przeznaczeniem;

30) wartość kosztorysowa – wartość zadania rzeczowego określona na podstawie zestawienia rzeczywistych kosztów wykonania zadania lub podpisanej umowy na wykonanie robót budowlanych;

31) forma elektroniczna – dokument w formie elektronicznego zbioru danych zgodnych ze standardem, o którym mowa w poz. 1.8, 1.9, lub 1.11 załącznika Nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2247 oraz z 2019 r. poz. 848);

32) cykl planistyczny – okres, na który opracowuje się Program rozwoju Sił Zbrojnych RP;

33) umowa wieloletnia – umowa, której rok zawarcia jest inny niż końcowy termin jej wykonania;

34) oszczędności – środki finansowe pozostałe po zakończeniu: kontraktacji lub realizacji zamówień, płatności z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych oraz różnic kursowych walut;

35) Rada – Rada Modernizacji Technicznej, o której mowa w przepisach w sprawie Rady Modernizacji Technicznej;

36) [2] Umowa EDCA (Enhanced Defence Cooperation Agreement) – Umowa, o której mowa w ustawie z dnia 17 września 2020 r. o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 1827) oraz oświadczeniu rządowym z dnia 16 listopada 2020 r. w sprawie mocy obowiązującej Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2154).

[1] § 2 pkt 21 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[2] § 2 pkt 36 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz.Urz.MON. poz. 139). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-01 do 2022-08-30

§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) centralne plany rzeczowe – sporządzane na okres objęty programowaniem rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Sił Zbrojnych RP) i aktualizowane w trybie i na zasadach określonych w niniejszej decyzji przez Zarząd Planowania Rzeczowego P8 (ZPR - P8), plany:

a) Plan modernizacji technicznej,

b) Plan zakupu środków materiałowych,

c) Plan inwestycji budowlanych,

d) Plan inwestycji NSIP – inwestycje realizowane w ramach Programu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (North Atlantic Treaty Organisation – NATO) w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NATO Security Investment Programme – NSIP);

2) Plan modernizacji technicznej – zadania rzeczowe dotyczące:

a) zakupów sprzętu wojskowego (SpW),

b) modernizacji i modyfikacji SpW,

c) remontów SpW,

d) zakupów środków bojowych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków majątkowych,

e) prac rozwojowych,

f) zakupów SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń dla jednostek sektora finansów publicznych oraz podmiotów leczniczych (na zasadach określonych w odrębnych przepisach), których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu resortu obrony narodowej,

g) zakupów innych przedmiotów i urządzeń, niż uznawane za SpW, jeżeli jednostkowa wartość przedmiotu (urządzenia) lub zakres rzeczowy zamówienia wskazuje, że finansowanie zakupu będzie się odbywać w ramach wydatków majątkowych,

h) udziału w wielonarodowych programach inwestycyjnych,

i) inwestycji budowlanych, ściśle powiązanych z pozyskiwanym SpW i przeznaczonych do montażu lub funkcjonowania SpW, w przypadku, gdy wchodzą w zakres zadań, o których mowa w lit. a-g, i stanowiących wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych;

3) Plan zakupu środków materiałowych – zadania rzeczowe dotyczące:

a) środków bojowych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków bieżących,

b) materiałów pędnych i smarów w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

c) przedmiotów umundurowania i wyekwipowania w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

d) żywności w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,

e) medycznych środków materiałowych w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne i interwencyjne oraz produkty immunologiczne;

4) Plan inwestycji budowlanych – część Planu inwestycji budowlanych Sił Zbrojnych RP, w tym zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, o którym mowa w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP – plan zawierający zadania rzeczowe dotyczące:

a) inwestycji budowlanych jednostek sektora finansów publicznych,

b) inwestycji budowlanych instytutów badawczych, których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu resortu obrony narodowej, dla których zasady gospodarki finansowej określają odrębne ustawy,

c) udziału w wielonarodowych programach inwestycyjnych,

d) zakupów obiektów budowlanych bądź innych środków trwałych – stosownie do przepisów dotyczących szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa,

e) inwestycji budowlanych, ściśle powiązanych z pozyskiwanym SpW i przeznaczonych do montażu lub funkcjonowania SpW, w przypadku, gdy wchodzą w zakres zadań, o których mowa w lit. a i b, i stanowiących wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych;

5) Plan inwestycji NSIP – część Planu inwestycji budowlanych Sił Zbrojnych RP, w tym zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP, o którym mowa w przepisach dotyczących programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP – plan zawierający zadania rzeczowe dotyczące:

a) inwestycji NATO ujętych w pakietach inwestycyjnych CP (Capability Package) lub planach programowania zdolności CPP (Capability Programme Plan) Programu NSIP, przewidzianych do realizacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,

b) inwestycji realizowanych w ramach wydatków okołopakietowych;

6) korekta centralnego planu rzeczowego – zmiana parametrów zadania rzeczowego, ujętego w zatwierdzonym przez Ministra Obrony Narodowej centralnym planie rzeczowym, w tym także polegająca na usunięciu zadania rzeczowego z tego planu albo na wprowadzeniu do niego nowego zadania rzeczowego, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1-4;

7) decentralne plany rzeczowe (w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych) - plany na rok planistyczny sporządzane przez organy planujące drugiego stopnia, w szczegółowości nie mniejszej niż szczegółowość określona dla centralnych planów rzeczowych i z wyszczególnieniem pozycji ujętych w centralnych planach rzeczowych w kwotach zbiorczych, w których dokonują oni podziału zadań rzeczowych zaplanowanych do realizacji decentralnej na podporządkowanych dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia;

8) szef właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Sztabu Generalnego WP) – szef komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego, któremu powierzono w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Obrony Narodowej (MON) odpowiedzialność za kierowanie systemem funkcjonalnym;

9) organy planujące – szef (dowódca, komendant, dyrektor) komórki organizacyjnej MON lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej określony w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;

10) beneficjent – komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej na rzecz której zaplanowane i realizowane są zadania rzeczowe;

11) szef instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe:

a) w obszarze modernizacji technicznej – Szef Agencji Uzbrojenia,

b) w obszarze środków materiałowych – Szef Agencji Uzbrojenia oraz Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, zgodnie z przepisami normującymi szczegółowe zasady planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych RP;

12) szef instytucji decentralnie realizującej zadania rzeczowe – szef (dowódca, komendant, dyrektor) komórki organizacyjnej MON lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej realizującej zadania rzeczowe – innej niż wymienione w pkt 11;

13) rok planistyczny – rok, na który planowany jest budżet resortu obrony narodowej;

14) SpW – sprzęt wojskowy, o którym mowa w przepisach w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

15) wydatki okołopakietowe – wydatki niezbędne do realizacji projektu realizowanego w ramach pakietu CP, które zgodnie z zasadami NSIP nie kwalifikują się do sfinansowania ze środków NATO i wymagają pokrycia ze środków krajowych;

16) zadanie rzeczowe – pozycja w planie rzeczowym charakteryzująca zasoby, usługi i roboty budowlane zaliczane do zakresu, o którym mowa w pkt 2-5;

17) wniosek inwestycyjny – dokument inicjujący proces realizacji zadania rzeczowego (lub jego części) o charakterze budowlanym wynikający z określonej we właściwym dokumencie potrzeby, opisujący ją w sposób wystarczający do identyfikacji infrastruktury niezbędnej dla jej zaspokojenia, a także sporządzenia dokumentacji technicznej;

18) inwestor – realizator zadania rzeczowego, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW – jego części, o charakterze budowlanym, ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym;

19) Lista priorytetów inwestycyjnych – zhierarchizowaną listę zadań inwestycyjnych usystematyzowaną według kolejności ujmowania w Planie Inwestycji Budowlanych;

20) Komisja Inwestycyjna – organ kolegialny, powołany przez Ministra Obrony Narodowej, wspierający proces planowania inwestycji budowlanych;

21) wartość szacunkowa – przybliżona wartość zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych (pozyskiwanego SpW), ustalona na etapie przygotowania tego zadania do realizacji z uwzględnieniem podatku od towarów i usług;

22) administrator – jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej realizującą zadania w zakresie zakwaterowania na terenie garnizonu, której zarządca nieruchomości wojskowej przekazał protokolarnie nieruchomości do administrowania w określonym zakresie i otrzymała pełnomocnictwo zarządcy nieruchomości wojskowej do wykonywania czynności w jego imieniu oraz samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (instytuty badawcze), utworzone przez Ministra Obrony Narodowej, używające nieruchomości znajdujących się w trwałym zarządzie zarządcy nieruchomości wojskowej, na podstawie umowy o przekazaniu nieruchomości w bezpłatne użytkowanie;

23) Program NSIP – Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa;

24) realizator – podmiot wskazany w centralnym planie rzeczowym jako wykonawca zadania rzeczowego;

25) wniosek inwestycyjny uczelni wojskowej – dokument inicjujący proces identyfikacji infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia określonych potrzeb operacyjnych, wynikający z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową (Dz. U. z 2020 r. poz. 1956.);

26) inwestycje uczelni wojskowych – inwestycje budowlane oraz zakupy inwestycyjne finansowane lub dofinansowane ze środków dotacji celowej, przyznanej na podstawie art. 365 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), w terminie i trybie wynikającym z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową;

27) zarządca – właściwą terytorialnie jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej władającą nieruchomością wojskową w formie trwałego zarządu lub na podstawie innego tytułu prawnego;

28) dokumentacja techniczna – zespół dokumentów zawierających niezbędne dane techniczne, które umożliwiają wykonanie określonego obiektu infrastruktury;

29) użytkownik – podmiot odpowiedzialny za użytkowanie nieruchomości zgodnie z jej przeznaczeniem;

30) wartość kosztorysowa – wartość zadania rzeczowego określona na podstawie zestawienia rzeczywistych kosztów wykonania zadania lub podpisanej umowy na wykonanie robót budowlanych;

31) forma elektroniczna – dokument w formie elektronicznego zbioru danych zgodnych ze standardem, o którym mowa w poz. 1.8, 1.9, lub 1.11 załącznika Nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2247 oraz z 2019 r. poz. 848);

32) cykl planistyczny – okres, na który opracowuje się Program rozwoju Sił Zbrojnych RP;

33) umowa wieloletnia – umowa, której rok zawarcia jest inny niż końcowy termin jej wykonania;

34) oszczędności – środki finansowe pozostałe po zakończeniu: kontraktacji lub realizacji zamówień, płatności z tytułu zobowiązań podatkowych i celnych oraz różnic kursowych walut;

35) Rada – Rada Modernizacji Technicznej, o której mowa w przepisach w sprawie Rady Modernizacji Technicznej;