history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-07-06

§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) sojusznicza publikacja dotycząca zapewnienia jakości (Allied Quality Assurance Publication – AQAP);

2) Agencja Zarządzania Kontraktami Obronnymi (Defense Contract Management Agency – DCMA) – agencja rządu federalnego Stanów Zjednoczonych Ameryki odpowiedzialna za zarządzanie kontraktami dla Departamentu Obrony i innych autoryzowanych agencji federalnych;

3)  (uchylony)

4) czynności przygotowawcze – prace przygotowawcze wykonawcy realizowane przed podpisaniem umowy, które mogą wymagać nadzorowania przez rejonowe przedstawicielstwa wojskowe, na wniosek zamawiającego;

5)  (uchylony)

6) instytucja narodowa – jednostka organizacyjna lub jej komórka wewnętrzna mająca siedzibę w danym państwie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), wymieniona w AQAP-4107-SRD.1 Lista instytucji narodowych do spraw Rządowego Zapewnienia Jakości (GQA), lub inna wskazana w zawartym memorandum o porozumieniu (MoU) określającym zasady współpracy w zakresie wzajemnego zapewnienia jakości;

7)  klauzula jakościowa - dokument zawierający wymagania dotyczące zapewnienia jakości SpW, wprowadzane do umowy zawieranej z wykonawcą lub umowy pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą;

8) odbiorca sprzętu wojskowego (odbiorca SpW) – wskazana w umowie jednostka organizacyjna odpowiedzialna za przyjęcie sprzętu wojskowego lub dokonanie odbioru usługi;

9) plan nadzorowania lub plan GQA – dokument planistyczny przygotowywany przez realizatora procesu nadzorowania jakości lub GQA, który powinien uwzględniać wymagania wynikające z umowy zawartej z wykonawcą i wniosku o nadzorowanie lub GQA;

10)  podwykonawca - osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która pozostaje w stosunku prawnym z wykonawcą (zawarła umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, na mocy której zobowiązuje się wykonać część zamówienia); w odniesieniu do sojuszniczych publikacji AQAP, podwykonawcę należy rozumieć jako dostawcę zewnętrznego;

11) proces rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance – GQA) – proces realizowany przez właściwą instytucję narodową, którego celem jest zwiększenie pewności, że zawarte w umowie wymagania jakościowe są spełnione – definicja zatwierdzona przez Grupę Zarządzania Cyklem Życia AC/327 (Life Cycle Management Group – LCMG) znajdującą się w strukturze Konferencji Narodowych Dyrektorów ds. Uzbrojenia (Conference of National Armaments Directors – CNAD);

12) proces nadzorowania jakości – proces realizowany w systemie zapewnienia jakości SpW przez rejonowe przedstawicielstwo wojskowe lub zamawiającego albo użytkownika sprzętu wojskowego, odbiorcę sprzętu wojskowego, w oparciu o wymagania zawarte w umowie, w obszarach zidentyfikowanego ryzyka, o wysokim prawdopodobieństwie jego wystąpienia, dotyczącym jego realizacji, którego celem jest zwiększenie pewności, że dostarczony sprzęt wojskowy spełnia wymagania jakościowe określone w umowie;

13) przedstawiciel rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance Representative – GQAR) – osoba odpowiedzialna za realizację rządowego zapewnienia jakości (GQA), posiadająca wymagane kompetencje i uprawnienia, działająca w imieniu zamawiającego;

14) przedstawiciel wojskowy – osoba reprezentująca rejonowe przedstawicielstwo wojskowe realizujące proces nadzorowania jakości;

15) raport niezgodności jakościowych (Quality Deficiency Report – QDR) – dokument wystawiony i podpisany przez przedstawiciela wojskowego lub GQAR, albo zamawiającego, wskazujący zidentyfikowaną niezgodność z wymaganiem jakościowym określonym w umowie;

16)  rejonowe przedstawicielstwo wojskowe (RPW) - jednostka organizacyjna właściwa w zakresie nadzorowania jakości, podległa Ministrowi Obrony Narodowej, podporządkowana Szefowi Agencji Uzbrojenia;

17) wniosek o rządowe zapewnienie jakości (Request for Government Quality Assurance – RGQA);

18) Agencja Uzbrojenia [1] – koordynator systemu zapewnienia jakości SpW, polska instytucja narodowa do spraw zapewnienia jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego NATO – STANAG 4107 „Wzajemna akceptacja procesu rządowego zapewnienia jakości oraz stosowanie sojuszniczych publikacji zapewnienia jakości”;

19) formularz identyfikacji, oceny i komunikacji ryzyka (Risk Identification, Assessment and Communication – RIAC);

20) ryzyko – niepewne zdarzenie lub stan, którego wystąpienie jest prawdopodobne i jednocześnie może mieć negatywny wpływ na spełnienie określonych w umowie wymagań dotyczących jakości;

21) sprzęt powszechnego użytku – wyposażenie niebędące SpW, dla którego nie są określone specjalne wymagania wojskowe, powodujące konieczność zmian cech produktu;

22) sprzęt wojskowy (SpW) – wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne;

23) świadectwo zgodności (Certificate of Conformity – CoC) – dokument wystawiony i podpisany przez wykonawcę, w którym w pierwszej jego części wykonawca potwierdza na swoją wyłączną odpowiedzialność, że SpW jest zgodny z wymaganiami zawartymi w umowie; część drugą wypełnia i podpisuje przedstawiciel wojskowy lub GQAR potwierdzając, że SpW był objęty procesem nadzorowania jakości lub GQA;

24) usługa – wszelkie świadczenia, których przedmiotem jest SpW, niebędące robotami budowlanymi lub dostawami;

25) użytkownik sprzętu wojskowego (użytkownik SpW) - jednostka wojskowa lub żołnierz (pracownik), wykorzystująca zgodnie z przeznaczeniem SpW, przydzielony na podstawie etatów, tabel należności lub przydzielony dodatkowo do realizacji zadań służbowych, odpowiedzialna za utrzymanie jego właściwego stanu technicznego;

26) wykonawca – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która oferuje na rynku dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego; w odniesieniu do sojuszniczych publikacji AQAP wykonawcę należy rozumieć jako dostawcę;

27) wymagania jakościowe – zapisy określające cechy i charakterystyki, które powinien spełniać SpW, które zostały zdefiniowane, w szczególności w specyfikacji technicznej, opisie przedmiotu zamówienia i umowie;

28) zamawiający – komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej udzielająca zamówienia na usługę albo dostawę SpW;

29) zapewnienie jakości – działania realizowane na podstawie analizy zagrożeń i oceny ryzyka niespełnienia określonych wymagań jakościowych, realizowane w celu zwiększenia pewności, że przedmiot umowy będzie spełniał zawarte w niej wymagania jakościowe.

[1] § 2 pkt 18 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023-07-06

§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) sojusznicza publikacja dotycząca zapewnienia jakości (Allied Quality Assurance Publication – AQAP);

2) Agencja Zarządzania Kontraktami Obronnymi (Defense Contract Management Agency – DCMA) – agencja rządu federalnego Stanów Zjednoczonych Ameryki odpowiedzialna za zarządzanie kontraktami dla Departamentu Obrony i innych autoryzowanych agencji federalnych;

3)  (uchylony)

4) czynności przygotowawcze – prace przygotowawcze wykonawcy realizowane przed podpisaniem umowy, które mogą wymagać nadzorowania przez rejonowe przedstawicielstwa wojskowe, na wniosek zamawiającego;

5)  (uchylony)

6) instytucja narodowa – jednostka organizacyjna lub jej komórka wewnętrzna mająca siedzibę w danym państwie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), wymieniona w AQAP-4107-SRD.1 Lista instytucji narodowych do spraw Rządowego Zapewnienia Jakości (GQA), lub inna wskazana w zawartym memorandum o porozumieniu (MoU) określającym zasady współpracy w zakresie wzajemnego zapewnienia jakości;

7)  klauzula jakościowa - dokument zawierający wymagania dotyczące zapewnienia jakości SpW, wprowadzane do umowy zawieranej z wykonawcą lub umowy pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą;

8) odbiorca sprzętu wojskowego (odbiorca SpW) – wskazana w umowie jednostka organizacyjna odpowiedzialna za przyjęcie sprzętu wojskowego lub dokonanie odbioru usługi;

9) plan nadzorowania lub plan GQA – dokument planistyczny przygotowywany przez realizatora procesu nadzorowania jakości lub GQA, który powinien uwzględniać wymagania wynikające z umowy zawartej z wykonawcą i wniosku o nadzorowanie lub GQA;

10)  podwykonawca - osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która pozostaje w stosunku prawnym z wykonawcą (zawarła umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, na mocy której zobowiązuje się wykonać część zamówienia); w odniesieniu do sojuszniczych publikacji AQAP, podwykonawcę należy rozumieć jako dostawcę zewnętrznego;

11) proces rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance – GQA) – proces realizowany przez właściwą instytucję narodową, którego celem jest zwiększenie pewności, że zawarte w umowie wymagania jakościowe są spełnione – definicja zatwierdzona przez Grupę Zarządzania Cyklem Życia AC/327 (Life Cycle Management Group – LCMG) znajdującą się w strukturze Konferencji Narodowych Dyrektorów ds. Uzbrojenia (Conference of National Armaments Directors – CNAD);

12) proces nadzorowania jakości – proces realizowany w systemie zapewnienia jakości SpW przez rejonowe przedstawicielstwo wojskowe lub zamawiającego albo użytkownika sprzętu wojskowego, odbiorcę sprzętu wojskowego, w oparciu o wymagania zawarte w umowie, w obszarach zidentyfikowanego ryzyka, o wysokim prawdopodobieństwie jego wystąpienia, dotyczącym jego realizacji, którego celem jest zwiększenie pewności, że dostarczony sprzęt wojskowy spełnia wymagania jakościowe określone w umowie;

13) przedstawiciel rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance Representative – GQAR) – osoba odpowiedzialna za realizację rządowego zapewnienia jakości (GQA), posiadająca wymagane kompetencje i uprawnienia, działająca w imieniu zamawiającego;

14) przedstawiciel wojskowy – osoba reprezentująca rejonowe przedstawicielstwo wojskowe realizujące proces nadzorowania jakości;

15) raport niezgodności jakościowych (Quality Deficiency Report – QDR) – dokument wystawiony i podpisany przez przedstawiciela wojskowego lub GQAR, albo zamawiającego, wskazujący zidentyfikowaną niezgodność z wymaganiem jakościowym określonym w umowie;

16)  rejonowe przedstawicielstwo wojskowe (RPW) - jednostka organizacyjna właściwa w zakresie nadzorowania jakości, podległa Ministrowi Obrony Narodowej, podporządkowana Szefowi Agencji Uzbrojenia;

17) wniosek o rządowe zapewnienie jakości (Request for Government Quality Assurance – RGQA);

18) Agencja Uzbrojenia [1] – koordynator systemu zapewnienia jakości SpW, polska instytucja narodowa do spraw zapewnienia jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego NATO – STANAG 4107 „Wzajemna akceptacja procesu rządowego zapewnienia jakości oraz stosowanie sojuszniczych publikacji zapewnienia jakości”;

19) formularz identyfikacji, oceny i komunikacji ryzyka (Risk Identification, Assessment and Communication – RIAC);

20) ryzyko – niepewne zdarzenie lub stan, którego wystąpienie jest prawdopodobne i jednocześnie może mieć negatywny wpływ na spełnienie określonych w umowie wymagań dotyczących jakości;

21) sprzęt powszechnego użytku – wyposażenie niebędące SpW, dla którego nie są określone specjalne wymagania wojskowe, powodujące konieczność zmian cech produktu;

22) sprzęt wojskowy (SpW) – wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne;

23) świadectwo zgodności (Certificate of Conformity – CoC) – dokument wystawiony i podpisany przez wykonawcę, w którym w pierwszej jego części wykonawca potwierdza na swoją wyłączną odpowiedzialność, że SpW jest zgodny z wymaganiami zawartymi w umowie; część drugą wypełnia i podpisuje przedstawiciel wojskowy lub GQAR potwierdzając, że SpW był objęty procesem nadzorowania jakości lub GQA;

24) usługa – wszelkie świadczenia, których przedmiotem jest SpW, niebędące robotami budowlanymi lub dostawami;

25) użytkownik sprzętu wojskowego (użytkownik SpW) - jednostka wojskowa lub żołnierz (pracownik), wykorzystująca zgodnie z przeznaczeniem SpW, przydzielony na podstawie etatów, tabel należności lub przydzielony dodatkowo do realizacji zadań służbowych, odpowiedzialna za utrzymanie jego właściwego stanu technicznego;

26) wykonawca – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która oferuje na rynku dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego; w odniesieniu do sojuszniczych publikacji AQAP wykonawcę należy rozumieć jako dostawcę;

27) wymagania jakościowe – zapisy określające cechy i charakterystyki, które powinien spełniać SpW, które zostały zdefiniowane, w szczególności w specyfikacji technicznej, opisie przedmiotu zamówienia i umowie;

28) zamawiający – komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej udzielająca zamówienia na usługę albo dostawę SpW;

29) zapewnienie jakości – działania realizowane na podstawie analizy zagrożeń i oceny ryzyka niespełnienia określonych wymagań jakościowych, realizowane w celu zwiększenia pewności, że przedmiot umowy będzie spełniał zawarte w niej wymagania jakościowe.

[1] § 2 pkt 18 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 6 lipca 2023 r., z mocą od 8 maja 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-01 do 2023-07-05

§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) sojusznicza publikacja dotycząca zapewnienia jakości (Allied Quality Assurance Publication – AQAP);

2) Agencja Zarządzania Kontraktami Obronnymi (Defense Contract Management Agency – DCMA) – agencja rządu federalnego Stanów Zjednoczonych Ameryki odpowiedzialna za zarządzanie kontraktami dla Departamentu Obrony i innych autoryzowanych agencji federalnych;

3) [1] (uchylony)

4) czynności przygotowawcze – prace przygotowawcze wykonawcy realizowane przed podpisaniem umowy, które mogą wymagać nadzorowania przez rejonowe przedstawicielstwa wojskowe, na wniosek zamawiającego;

5) [2] (uchylony)

6) instytucja narodowa – jednostka organizacyjna lub jej komórka wewnętrzna mająca siedzibę w danym państwie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), wymieniona w AQAP-4107-SRD.1 Lista instytucji narodowych do spraw Rządowego Zapewnienia Jakości (GQA), lub inna wskazana w zawartym memorandum o porozumieniu (MoU) określającym zasady współpracy w zakresie wzajemnego zapewnienia jakości;

7) [3] klauzula jakościowa - dokument zawierający wymagania dotyczące zapewnienia jakości SpW, wprowadzane do umowy zawieranej z wykonawcą lub umowy pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą;

8) odbiorca sprzętu wojskowego (odbiorca SpW) – wskazana w umowie jednostka organizacyjna odpowiedzialna za przyjęcie sprzętu wojskowego lub dokonanie odbioru usługi;

9) plan nadzorowania lub plan GQA – dokument planistyczny przygotowywany przez realizatora procesu nadzorowania jakości lub GQA, który powinien uwzględniać wymagania wynikające z umowy zawartej z wykonawcą i wniosku o nadzorowanie lub GQA;

10) [4] podwykonawca - osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która pozostaje w stosunku prawnym z wykonawcą (zawarła umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, na mocy której zobowiązuje się wykonać część zamówienia); w odniesieniu do sojuszniczych publikacji AQAP, podwykonawcę należy rozumieć jako dostawcę zewnętrznego;

11) proces rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance – GQA) – proces realizowany przez właściwą instytucję narodową, którego celem jest zwiększenie pewności, że zawarte w umowie wymagania jakościowe są spełnione – definicja zatwierdzona przez Grupę Zarządzania Cyklem Życia AC/327 (Life Cycle Management Group – LCMG) znajdującą się w strukturze Konferencji Narodowych Dyrektorów ds. Uzbrojenia (Conference of National Armaments Directors – CNAD);

12) proces nadzorowania jakości – proces realizowany w systemie zapewnienia jakości SpW przez rejonowe przedstawicielstwo wojskowe lub zamawiającego albo użytkownika sprzętu wojskowego, odbiorcę sprzętu wojskowego, w oparciu o wymagania zawarte w umowie, w obszarach zidentyfikowanego ryzyka, o wysokim prawdopodobieństwie jego wystąpienia, dotyczącym jego realizacji, którego celem jest zwiększenie pewności, że dostarczony sprzęt wojskowy spełnia wymagania jakościowe określone w umowie;

13) przedstawiciel rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance Representative – GQAR) – osoba odpowiedzialna za realizację rządowego zapewnienia jakości (GQA), posiadająca wymagane kompetencje i uprawnienia, działająca w imieniu zamawiającego;

14) przedstawiciel wojskowy – osoba reprezentująca rejonowe przedstawicielstwo wojskowe realizujące proces nadzorowania jakości;

15) raport niezgodności jakościowych (Quality Deficiency Report – QDR) – dokument wystawiony i podpisany przez przedstawiciela wojskowego lub GQAR, albo zamawiającego, wskazujący zidentyfikowaną niezgodność z wymaganiem jakościowym określonym w umowie;

16) [5] rejonowe przedstawicielstwo wojskowe (RPW) - jednostka organizacyjna właściwa w zakresie nadzorowania jakości, podległa Ministrowi Obrony Narodowej, podporządkowana Szefowi Agencji Uzbrojenia;

17) wniosek o rządowe zapewnienie jakości (Request for Government Quality Assurance – RGQA);

18) Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji zwane dalej „Centrum” – koordynator systemu zapewnienia jakości SpW, polska instytucja narodowa do spraw zapewnienia jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego NATO – STANAG 4107 „Wzajemna akceptacja procesu rządowego zapewnienia jakości oraz stosowanie sojuszniczych publikacji zapewnienia jakości”;

19) formularz identyfikacji, oceny i komunikacji ryzyka (Risk Identification, Assessment and Communication – RIAC);

20) ryzyko – niepewne zdarzenie lub stan, którego wystąpienie jest prawdopodobne i jednocześnie może mieć negatywny wpływ na spełnienie określonych w umowie wymagań dotyczących jakości;

21) sprzęt powszechnego użytku – wyposażenie niebędące SpW, dla którego nie są określone specjalne wymagania wojskowe, powodujące konieczność zmian cech produktu;

22) sprzęt wojskowy (SpW) – wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne;

23) świadectwo zgodności (Certificate of Conformity – CoC) – dokument wystawiony i podpisany przez wykonawcę, w którym w pierwszej jego części wykonawca potwierdza na swoją wyłączną odpowiedzialność, że SpW jest zgodny z wymaganiami zawartymi w umowie; część drugą wypełnia i podpisuje przedstawiciel wojskowy lub GQAR potwierdzając, że SpW był objęty procesem nadzorowania jakości lub GQA;

24) usługa – wszelkie świadczenia, których przedmiotem jest SpW, niebędące robotami budowlanymi lub dostawami;

25) [6] użytkownik sprzętu wojskowego (użytkownik SpW) - jednostka wojskowa lub żołnierz (pracownik), wykorzystująca zgodnie z przeznaczeniem SpW, przydzielony na podstawie etatów, tabel należności lub przydzielony dodatkowo do realizacji zadań służbowych, odpowiedzialna za utrzymanie jego właściwego stanu technicznego;

26) [7] wykonawca – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która oferuje na rynku dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego; w odniesieniu do sojuszniczych publikacji AQAP wykonawcę należy rozumieć jako dostawcę;

27) wymagania jakościowe – zapisy określające cechy i charakterystyki, które powinien spełniać SpW, które zostały zdefiniowane, w szczególności w specyfikacji technicznej, opisie przedmiotu zamówienia i umowie;

28) zamawiający – komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej udzielająca zamówienia na usługę albo dostawę SpW;

29) zapewnienie jakości – działania realizowane na podstawie analizy zagrożeń i oceny ryzyka niespełnienia określonych wymagań jakościowych, realizowane w celu zwiększenia pewności, że przedmiot umowy będzie spełniał zawarte w niej wymagania jakościowe.

[1] § 2 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 280). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.

[2] § 2 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 280). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.

[3] § 2 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 280). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.

[4] § 2 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) decyzji nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 280). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.

[5] § 2 pkt 16 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. d) decyzji nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 280). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.

[6] § 2 pkt 25 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. e) decyzji nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 280). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.

[7] § 2 pkt 26 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. e) decyzji nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz.Urz.MON. poz. 280). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-09-07 do 2021-12-31

§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) sojusznicza publikacja dotycząca zapewnienia jakości (Allied Quality Assurance Publication – AQAP);

2) Agencja Zarządzania Kontraktami Obronnymi (Defense Contract Management Agency – DCMA) – agencja rządu federalnego Stanów Zjednoczonych Ameryki odpowiedzialna za zarządzanie kontraktami dla Departamentu Obrony i innych autoryzowanych agencji federalnych;

3) centralny organ logistyczny (COL) – komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, a także komórka wewnętrzna, o której mowa w przepisach dotyczących określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;

4) czynności przygotowawcze – prace przygotowawcze wykonawcy realizowane przed podpisaniem umowy, które mogą wymagać nadzorowania przez rejonowe przedstawicielstwa wojskowe, na wniosek zamawiającego;

5) gestor – komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, a także komórka wewnętrzna, o której mowa w przepisach dotyczących określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;

6) instytucja narodowa – jednostka organizacyjna lub jej komórka wewnętrzna mająca siedzibę w danym państwie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), wymieniona w AQAP-4107-SRD.1 Lista instytucji narodowych do spraw Rządowego Zapewnienia Jakości (GQA), lub inna wskazana w zawartym memorandum o porozumieniu (MoU) określającym zasady współpracy w zakresie wzajemnego zapewnienia jakości;

7) klauzula jakościowa – wymagania dotyczące zapewnienia jakości SpW, wprowadzane do umowy zawieranej z wykonawcą lub umowy pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą;

8) odbiorca sprzętu wojskowego (odbiorca SpW) – wskazana w umowie jednostka organizacyjna odpowiedzialna za przyjęcie sprzętu wojskowego lub dokonanie odbioru usługi;

9) plan nadzorowania lub plan GQA – dokument planistyczny przygotowywany przez realizatora procesu nadzorowania jakości lub GQA, który powinien uwzględniać wymagania wynikające z umowy zawartej z wykonawcą i wniosku o nadzorowanie lub GQA;

10) podwykonawca – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która pozostaje w stosunku prawnym z wykonawcą; w odniesieniu do sojuszniczych publikacji AQAP, wykonawcę należy rozumieć jako dostawcę zewnętrznego;

11) proces rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance – GQA) – proces realizowany przez właściwą instytucję narodową, którego celem jest zwiększenie pewności, że zawarte w umowie wymagania jakościowe są spełnione – definicja zatwierdzona przez Grupę Zarządzania Cyklem Życia AC/327 (Life Cycle Management Group – LCMG) znajdującą się w strukturze Konferencji Narodowych Dyrektorów ds. Uzbrojenia (Conference of National Armaments Directors – CNAD);

12) proces nadzorowania jakości – proces realizowany w systemie zapewnienia jakości SpW przez rejonowe przedstawicielstwo wojskowe lub zamawiającego albo użytkownika sprzętu wojskowego, odbiorcę sprzętu wojskowego, w oparciu o wymagania zawarte w umowie, w obszarach zidentyfikowanego ryzyka, o wysokim prawdopodobieństwie jego wystąpienia, dotyczącym jego realizacji, którego celem jest zwiększenie pewności, że dostarczony sprzęt wojskowy spełnia wymagania jakościowe określone w umowie;

13) przedstawiciel rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance Representative – GQAR) – osoba odpowiedzialna za realizację rządowego zapewnienia jakości (GQA), posiadająca wymagane kompetencje i uprawnienia, działająca w imieniu zamawiającego;

14) przedstawiciel wojskowy – osoba reprezentująca rejonowe przedstawicielstwo wojskowe realizujące proces nadzorowania jakości;

15) raport niezgodności jakościowych (Quality Deficiency Report – QDR) – dokument wystawiony i podpisany przez przedstawiciela wojskowego lub GQAR, albo zamawiającego, wskazujący zidentyfikowaną niezgodność z wymaganiem jakościowym określonym w umowie;

16) rejonowe przedstawicielstwo wojskowe (RPW) – jednostka organizacyjna właściwa w zakresie nadzorowania jakości, podległa Ministrowi Obrony Narodowej, podporządkowana Dyrektorowi Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji;

17) wniosek o rządowe zapewnienie jakości (Request for Government Quality Assurance – RGQA);

18) Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji zwane dalej „Centrum” – koordynator systemu zapewnienia jakości SpW, polska instytucja narodowa do spraw zapewnienia jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego NATO – STANAG 4107 „Wzajemna akceptacja procesu rządowego zapewnienia jakości oraz stosowanie sojuszniczych publikacji zapewnienia jakości”;

19) formularz identyfikacji, oceny i komunikacji ryzyka (Risk Identification, Assessment and Communication – RIAC);

20) ryzyko – niepewne zdarzenie lub stan, którego wystąpienie jest prawdopodobne i jednocześnie może mieć negatywny wpływ na spełnienie określonych w umowie wymagań dotyczących jakości;

21) sprzęt powszechnego użytku – wyposażenie niebędące SpW, dla którego nie są określone specjalne wymagania wojskowe, powodujące konieczność zmian cech produktu;

22) sprzęt wojskowy (SpW) – wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne;

23) świadectwo zgodności (Certificate of Conformity – CoC) – dokument wystawiony i podpisany przez wykonawcę, w którym w pierwszej jego części wykonawca potwierdza na swoją wyłączną odpowiedzialność, że SpW jest zgodny z wymaganiami zawartymi w umowie; część drugą wypełnia i podpisuje przedstawiciel wojskowy lub GQAR potwierdzając, że SpW był objęty procesem nadzorowania jakości lub GQA;

24) usługa – wszelkie świadczenia, których przedmiotem jest SpW, niebędące robotami budowlanymi lub dostawami;

25) użytkownik sprzętu wojskowego (użytkownik SpW) – komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej wykorzystująca SpW przydzielony na podstawie etatów i tabel należności lub przydzielony dodatkowo do realizacji zadań służbowych, odpowiedzialna za utrzymanie SpW we właściwym stanie technicznym;

26) wykonawca – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego; w odniesieniu do sojuszniczych publikacji AQAP wykonawcę należy rozumieć jako dostawcę;

27) wymagania jakościowe – zapisy określające cechy i charakterystyki, które powinien spełniać SpW, które zostały zdefiniowane, w szczególności w specyfikacji technicznej, opisie przedmiotu zamówienia i umowie;

28) zamawiający – komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej udzielająca zamówienia na usługę albo dostawę SpW;

29) zapewnienie jakości – działania realizowane na podstawie analizy zagrożeń i oceny ryzyka niespełnienia określonych wymagań jakościowych, realizowane w celu zwiększenia pewności, że przedmiot umowy będzie spełniał zawarte w niej wymagania jakościowe.