Wersja obowiązująca od 2022-06-13 do 2024-01-03
1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
3) wychowania przedszkolnego;
4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;
5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
6) przyjmowania uczniów do szkół;
7) organizacji roku szkolnego;
8) statutów przedszkoli i szkół;
9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
11) religii i etyki;
12) mniejszości narodowych i etnicznych;
13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
14) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;
17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
19) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
20) doskonalenia nauczycieli;
21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;
22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
23) doradztwa metodycznego;
24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
26) tytułu honorowego profesora oświaty;
27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
28) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
29) podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
30) rzeczoznawców do spraw podręczników;
31) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
32) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
33) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
34) szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;
35) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
36) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
37) badań edukacyjnych;
38) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
39) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020– 2024 – „Aktywna tablica”;
40) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
41) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;
42) kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;
43) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;
44) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;
48) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;
49) systemu informacji oświatowej.
2. [4] Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych;
2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.
3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2) Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie systemu informacji oświatowej;
3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
4) [5] Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej, cyfryzacji systemów oświaty i szkolnictwa wyższego i nauki oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
[4] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 57). Zmiana weszła w życie 13 czerwca 2022 r.
[5] § 9 ust. 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 57). Zmiana weszła w życie 13 czerwca 2022 r.
Wersja obowiązująca od 2022-06-13 do 2024-01-03
1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
3) wychowania przedszkolnego;
4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;
5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
6) przyjmowania uczniów do szkół;
7) organizacji roku szkolnego;
8) statutów przedszkoli i szkół;
9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
11) religii i etyki;
12) mniejszości narodowych i etnicznych;
13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
14) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;
17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
19) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
20) doskonalenia nauczycieli;
21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;
22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
23) doradztwa metodycznego;
24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
26) tytułu honorowego profesora oświaty;
27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
28) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
29) podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
30) rzeczoznawców do spraw podręczników;
31) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
32) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
33) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
34) szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;
35) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
36) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
37) badań edukacyjnych;
38) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
39) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020– 2024 – „Aktywna tablica”;
40) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
41) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;
42) kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;
43) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;
44) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;
48) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;
49) systemu informacji oświatowej.
2. [4] Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych;
2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.
3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2) Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie systemu informacji oświatowej;
3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
4) [5] Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej, cyfryzacji systemów oświaty i szkolnictwa wyższego i nauki oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
[4] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 57). Zmiana weszła w życie 13 czerwca 2022 r.
[5] § 9 ust. 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 57). Zmiana weszła w życie 13 czerwca 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-05-06 do 2022-06-12
1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
3) wychowania przedszkolnego;
4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;
5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
6) przyjmowania uczniów do szkół;
7) organizacji roku szkolnego;
8) statutów przedszkoli i szkół;
9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
11) religii i etyki;
12) mniejszości narodowych i etnicznych;
13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
14) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;
17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
19) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
20) doskonalenia nauczycieli;
21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;
22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
23) doradztwa metodycznego;
24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
26) tytułu honorowego profesora oświaty;
27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
28) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
29) podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
30) rzeczoznawców do spraw podręczników;
31) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
32) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
33) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
34) szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;
35) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
36) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
37) badań edukacyjnych;
38) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
39) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020– 2024 – „Aktywna tablica”;
40) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
41) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;
42) kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;
43) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;
44) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;
48) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;
49) systemu informacji oświatowej.
2. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kształcenia Ogólnego;
2) Departamentu Programów Nauczania i Podręczników;
3) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.
3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2) Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie systemu informacji oświatowej;
3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej.