history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2022-06-13 do 2024-01-03

§ 9. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,

b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;

3) wychowania przedszkolnego;

4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;

5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6) przyjmowania uczniów do szkół;

7) organizacji roku szkolnego;

8) statutów przedszkoli i szkół;

9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;

10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

11) religii i etyki;

12) mniejszości narodowych i etnicznych;

13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;

14) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;

15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;

16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;

17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;

18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;

19) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;

20) doskonalenia nauczycieli;

21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;

22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;

23) doradztwa metodycznego;

24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;

25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;

26) tytułu honorowego profesora oświaty;

27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;

28) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;

29) podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;

30) rzeczoznawców do spraw podręczników;

31) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;

32) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;

33) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;

34) szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;

35) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

36) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;

37) badań edukacyjnych;

38) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;

39) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020– 2024 – „Aktywna tablica”;

40) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;

41) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;

42) kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;

43) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;

44) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;

45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;

46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;

47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;

48) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;

49) systemu informacji oświatowej.

2. [4] Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych;

2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.

3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

2) Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie systemu informacji oświatowej;

3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;

4) [5] Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej, cyfryzacji systemów oświaty i szkolnictwa wyższego i nauki oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

[4] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 57). Zmiana weszła w życie 13 czerwca 2022 r.

[5] § 9 ust. 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 57). Zmiana weszła w życie 13 czerwca 2022 r.

Wersja obowiązująca od 2022-06-13 do 2024-01-03

§ 9. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,

b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;

3) wychowania przedszkolnego;

4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;

5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6) przyjmowania uczniów do szkół;

7) organizacji roku szkolnego;

8) statutów przedszkoli i szkół;

9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;

10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

11) religii i etyki;

12) mniejszości narodowych i etnicznych;

13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;

14) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;

15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;

16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;

17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;

18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;

19) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;

20) doskonalenia nauczycieli;

21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;

22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;

23) doradztwa metodycznego;

24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;

25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;

26) tytułu honorowego profesora oświaty;

27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;

28) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;

29) podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;

30) rzeczoznawców do spraw podręczników;

31) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;

32) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;

33) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;

34) szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;

35) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

36) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;

37) badań edukacyjnych;

38) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;

39) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020– 2024 – „Aktywna tablica”;

40) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;

41) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;

42) kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;

43) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;

44) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;

45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;

46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;

47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;

48) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;

49) systemu informacji oświatowej.

2. [4] Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych;

2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.

3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

2) Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie systemu informacji oświatowej;

3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;

4) [5] Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej, cyfryzacji systemów oświaty i szkolnictwa wyższego i nauki oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

[4] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 57). Zmiana weszła w życie 13 czerwca 2022 r.

[5] § 9 ust. 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 57). Zmiana weszła w życie 13 czerwca 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-05-06 do 2022-06-12

§ 9. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,

b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;

3) wychowania przedszkolnego;

4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;

5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6) przyjmowania uczniów do szkół;

7) organizacji roku szkolnego;

8) statutów przedszkoli i szkół;

9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;

10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

11) religii i etyki;

12) mniejszości narodowych i etnicznych;

13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;

14) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;

15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;

16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;

17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;

18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;

19) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;

20) doskonalenia nauczycieli;

21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;

22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;

23) doradztwa metodycznego;

24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;

25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;

26) tytułu honorowego profesora oświaty;

27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;

28) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;

29) podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;

30) rzeczoznawców do spraw podręczników;

31) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;

32) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;

33) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;

34) szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;

35) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

36) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;

37) badań edukacyjnych;

38) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;

39) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020– 2024 – „Aktywna tablica”;

40) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;

41) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;

42) kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;

43) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;

44) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;

45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;

46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;

47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;

48) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;

49) systemu informacji oświatowej.

2. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Kształcenia Ogólnego;

2) Departamentu Programów Nauczania i Podręczników;

3) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.

3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;

2) Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie systemu informacji oświatowej;

3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;

4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej.