history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-03-01

§ 10. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach:

a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,

b) Komitetu do Spraw Europejskich,

c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,

d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;

2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;

3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;

4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;

5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;

6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;

7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;

8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

9) realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;

11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);

12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;

13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

14) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079);

15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;

16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;

18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;

20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;

21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;

22) studentów;

23) zadań Ministra w zakresie systemu:

a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,

b) kredytów studenckich;

24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;

25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;

26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;

28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;

29) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;

31) przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.), oraz ich rozliczania.

2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Budżetu i Finansów;

2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;

3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.

3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum Łukasiewicz;

2) (uchylony)

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;

4) [1] uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, z wyłączeniem spraw dotyczących sprawowania nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.

[1] § 10 ust. 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 79). Zmiana weszła w życie 1 marca 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023-03-01

§ 10. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach:

a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,

b) Komitetu do Spraw Europejskich,

c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,

d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;

2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;

3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;

4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;

5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;

6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;

7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;

8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

9) realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;

11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);

12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;

13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

14) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079);

15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;

16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;

18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;

20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;

21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;

22) studentów;

23) zadań Ministra w zakresie systemu:

a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,

b) kredytów studenckich;

24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;

25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;

26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;

28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;

29) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;

31) przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.), oraz ich rozliczania.

2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Budżetu i Finansów;

2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;

3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.

3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum Łukasiewicz;

2) (uchylony)

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;

4) [1] uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, z wyłączeniem spraw dotyczących sprawowania nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.

[1] § 10 ust. 3 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 79). Zmiana weszła w życie 1 marca 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-10-26 do 2023-02-28

§ 10. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach:

a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,

b) Komitetu do Spraw Europejskich,

c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,

d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;

2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;

3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;

4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;

5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;

6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;

7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;

8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

9) [2] realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;

11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);

12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;

13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

14) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079);

15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;

16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;

18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;

20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;

21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;

22) studentów;

23) zadań Ministra w zakresie systemu:

a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,

b) kredytów studenckich;

24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;

25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;

26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;

28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;

29) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;

31) przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.), oraz ich rozliczania.

2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Budżetu i Finansów;

2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;

3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.

3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum Łukasiewicz;

2) (uchylony)

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;

4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.

[2] § 10 ust. 1 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 października 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 104). Zmiana weszła w życie 26 października 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-08-31 do 2022-10-25

§ 10. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach:

a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,

b) Komitetu do Spraw Europejskich,

c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,

d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;

2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;

3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;

4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;

5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;

6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;

7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;

8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

9) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w obszarze nauki;

10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;

11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);

12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;

13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

14) [1] realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079);

15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;

16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;

18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;

20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;

21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;

22) studentów;

23) zadań Ministra w zakresie systemu:

a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,

b) kredytów studenckich;

24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;

25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;

26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;

28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;

29) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;

31) [2] przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.), oraz ich rozliczania.

2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Budżetu i Finansów;

2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;

3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.

3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum Łukasiewicz;

2) [3] (uchylony)

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;

4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.

[1] § 10 ust. 1 pkt 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 79). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[2] § 10 ust. 1 pkt 31 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 79). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

[3] § 10 ust. 3 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 79). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2022 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-05-06 do 2022-08-30

§ 10. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:

1) udziału w pracach:

a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,

b) Komitetu do Spraw Europejskich,

c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,

d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;

2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;

3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;

4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;

5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;

6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;

7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;

8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

9) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w obszarze nauki;

10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;

11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);

12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;

13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;

14) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, oraz z ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818);

15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;

16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;

17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;

18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;

20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;

21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;

22) studentów;

23) zadań Ministra w zakresie systemu:

a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,

b) kredytów studenckich;

24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;

25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;

26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;

28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;

29) współpracy z:

a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,

b) Polską Komisją Akredytacyjną,

c) konferencjami rektorów,

d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego.

2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Budżetu i Finansów;

2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;

3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.

3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centrum Łukasiewicz;

2) Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;

3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;

4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.