history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2018-10-05    (Dz.U.2018.1914 tekst jednolity)

[Wniosek o rejestrację] 1. Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie okręgowym właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy, zwanym dalej „organem rejestracyjnym”. Do postępowania w tych sprawach stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, ze zmianami wynikającymi z niniejszej ustawy.

2. Wniosek o rejestrację, o której mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji;

2) dane osobowe redaktora naczelnego;

3) określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres;

4) częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma.

3. Postanowienia zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na wniosek.

4. Wydawanie dziennika lub czasopisma można rozpocząć, jeżeli organ rejestracyjny nie rozstrzygnął wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od jego zgłoszenia.

5. O zmianie danych, o których mowa w ust. 2, należy zawiadomić niezwłocznie organ rejestracyjny.

Wersja obowiązująca od 2018-10-05    (Dz.U.2018.1914 tekst jednolity)

[Wniosek o rejestrację] 1. Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie okręgowym właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy, zwanym dalej „organem rejestracyjnym”. Do postępowania w tych sprawach stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, ze zmianami wynikającymi z niniejszej ustawy.

2. Wniosek o rejestrację, o której mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji;

2) dane osobowe redaktora naczelnego;

3) określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres;

4) częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma.

3. Postanowienia zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na wniosek.

4. Wydawanie dziennika lub czasopisma można rozpocząć, jeżeli organ rejestracyjny nie rozstrzygnął wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od jego zgłoszenia.

5. O zmianie danych, o których mowa w ust. 2, należy zawiadomić niezwłocznie organ rejestracyjny.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-12-12 do 2018-10-04

[Wniosek o rejestrację] 1. Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie okręgowym [12] właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy, zwanym dalej "organem rejestracyjnym". [13] Do postępowania w tych sprawach stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, ze zmianami wynikającymi z niniejszej ustawy.

2. Wniosek o rejestrację, o której mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji,

2) dane osobowe redaktora naczelnego,

3) określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres,

4) częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma.

3. Postanowienia zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na wniosek.

4. Wydawanie dziennika lub czasopisma można rozpocząć, jeżeli organ rejestracyjny nie rozstrzygnął wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od jego zgłoszenia.

5. O zmianie danych, o których mowa w ust. 2, należy zawiadomić niezwłocznie organ rejestracyjny.

[12] Art. 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy – Prawo prasowe (Dz.U. poz. 2173). Zmiana weszła w życie 12 grudnia 2017 r.

[13] Na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 14 grudnia 2011 r. (Dz.U. Nr 282, poz. 1660) art. 20 ust. 1 zdanie pierwsze w związku z art. 7 ust. 2 pkt 1 i pkt 3 w zakresie dotyczącym obowiązku rejestracji czasopisma drukowanego, jest zgodny z art. 54 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1990-06-07 do 2017-12-11

[Wniosek o rejestrację] [12] 1. Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie wojewódzkim właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy, zwanym dalej "organem rejestracyjnym". Do postępowania w tych sprawach stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, ze zmianami wynikającymi z niniejszej ustawy.

2. Wniosek o rejestrację, o której mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji,

2) dane osobowe redaktora naczelnego,

3) określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres,

4) częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma.

3. Postanowienia zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na wniosek.

4. Wydawanie dziennika lub czasopisma można rozpocząć, jeżeli organ rejestracyjny nie rozstrzygnął wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od jego zgłoszenia.

5. O zmianie danych, o których mowa w ust. 2, należy zawiadomić niezwłocznie organ rejestracyjny.

[12] Art. 20 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 kwietnia 1990 r. o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, zniesieniu organów tej kontroli oraz o zmianie ustawy - Prawo prasowe (Dz.U. Nr 29, poz. 173). Zmiana weszła w życie 7 czerwca 1990 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1989-06-06 do 1990-06-06

[Wniosek o rejestrację] [3] 1. Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w Głównym Urzędzie Kontroli Publikacji i Widowisk, zwanym dalej "organem rejestracyjnym."

2. Wniosek o rejestrację, o której mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) dane podstawowe:

a) tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji,

b) dane osobowe redaktora naczelnego,

c) określenie podstawowego zakresu tematycznego dziennika lub czasopisma,

d) określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres,

2) dane informacyjne:

a) częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma, przewidywany nakład, format i zasięg rozpowszechniania,

b) technikę druku.

3. Wydawanie dziennika lub czasopisma można rozpocząć, jeżeli organ rejestracyjny nie udzieli odpowiedzi w ciągu 30 dni od dnia zgłoszenia wniosku o rejestrację.

4. W razie dokonania zmian danych, o których mowa w ust. 2 pkt 1, należy zawiadomić, z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni, organ rejestracyjny.

5. O zmianach danych, o których mowa w ust. 2 pkt 2, należy niezwłocznie zawiadomić organ rejestracyjny.

[3] Art. 20 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o zmianie ustawy - Prawo prasowe (Dz.U. Nr 34, poz. 187). Zmiana weszła w życie 6 czerwca 1989 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 1984-07-01 do 1989-06-05

[Wniosek o wydanie zezwolenia] 1. Na wydawanie dziennika lub czasopisma wydawca obowiązany jest uzyskać niezależnie od zezwolenia, o którym mowa w art. 19, odrębne zezwolenie Głównego Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk.

2. Wniosek o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać następujące dane:

1) tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji,

2) dane osobowe redaktora naczelnego,

3) określenie linii programowej dziennika lub czasopisma,

4) określenie podstawowego zakresu tematycznego dziennika lub czasopisma,

5) częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma, jego najwyższą objętość, format i najwyższy jednorazowy nakład oraz określenie zasięgu rozpowszechniania,

6) wydawcę, jego siedzibę i dokładny adres,

7) nazwę i adres zakładu poligraficznego, w którym dziennik lub czasopismo miałyby być wytwarzane, oraz określenie techniki ich wykonywania i źródło zaopatrzenia w papier.

3. Zezwolenie Głównego Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk powinno zawierać - niezależnie od wymagań określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego - dane, o których, mowa w ust. 2 pkt. 1 oraz 4 - 6.

4. Zezwolenie na wydawanie publikacji o charakterze jednorazowym (jednodniówki i inne publikacje okolicznościowe) powinno określać objętość, format, nakład oraz sposób rozpowszechniania.