Wersja obowiązująca od 2018-06-15 do 2022-09-29
[Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych] W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1032) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w tabeli nr 1:
a) po klasie „UMW. Statek powietrzny bezzałogowy ciężki” dodaje się klasę „UML. Statek powietrzny bezzałogowy lekki” w brzmieniu:
UML. Statek powietrzny bezzałogowy lekki |
K3. Specjalna |
UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny |
MTOM >25 kg i ≤150 kg |
K5. Niekwalifikowana |
UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny |
MTOM ≤25 kg |
b) [1] klasa „UL. Urządzenia latające” otrzymuje brzmienie:
UL. Urządzenie latające2) |
K6. |
H. Historyczna |
UL-A. Samolot UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2) UL-MG. Motoszybowiec UL-H. Śmigłowiec UL-AG. Wiatrakowiec UL-B. Balon UL-AS. Sterowiec UL-HG1. Lotnia bez napędu UL-HG2. Lotnia z napędem UL-PHG. Motolotnia UL-PPGG. Motoparalotnia UL-PG. Paralotnia bez napędu |
UL-PPG. Paralotnia z napędem UL-GG. Wiroszybowiec UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter) UL-HP. Mięśniolot UL-M1. Hybryda bez napędu UL-M2. Hybryda z napędem UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2) UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy UL-P3. Spadochron towarowy |
UL-P1.: – R. Ratowniczy – J1. Główny – J2. Zapasowy K6. – MTOM ≤600 kg K4. – dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3 |
A. Amatorska |
|
|
|
||
R. Replika |
|||||
E. Eksperymentalna |
|||||
K4. Kwalifikowana |
|||||
K5. Niekwalifikowana |
UL-P25. Spadochron towarowy |
MTOM ≤25 kg3) |
|||
UL-70. Jednoosobowe bez napędu |
Masa własna ≤70 kg |
||||
UL-115. Jednoosobowe z napędem |
Masa własna ≤115 kg |
2) w tabeli nr 2 kategoria „K5” otrzymuje brzmienie:
K5 |
Niekwalifikowana |
Masa własna ≤70 kg |
UL-70. Jednoosobowe bez napędu |
– używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych, – dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115, – niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym |
Masa własna ≤115 kg |
UL-115. Jednoosobowe z napędem – pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l, – nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej – CAS), – obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2, – masa startowa nie przekracza 200 kg |
|||
MTOM ≤25 kg |
UL-P25. Spadochrony towarowe |
– dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25 |
3) w tabeli nr 3 skreśla się kolumnę „UM-150. Bezzałogowy statek powietrzny”.
[1] § 1 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2018 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U. poz. 1163). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2018 r.
Wersja obowiązująca od 2018-06-15 do 2022-09-29
[Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych] W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1032) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w tabeli nr 1:
a) po klasie „UMW. Statek powietrzny bezzałogowy ciężki” dodaje się klasę „UML. Statek powietrzny bezzałogowy lekki” w brzmieniu:
UML. Statek powietrzny bezzałogowy lekki |
K3. Specjalna |
UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny |
MTOM >25 kg i ≤150 kg |
K5. Niekwalifikowana |
UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny |
MTOM ≤25 kg |
b) [1] klasa „UL. Urządzenia latające” otrzymuje brzmienie:
UL. Urządzenie latające2) |
K6. |
H. Historyczna |
UL-A. Samolot UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2) UL-MG. Motoszybowiec UL-H. Śmigłowiec UL-AG. Wiatrakowiec UL-B. Balon UL-AS. Sterowiec UL-HG1. Lotnia bez napędu UL-HG2. Lotnia z napędem UL-PHG. Motolotnia UL-PPGG. Motoparalotnia UL-PG. Paralotnia bez napędu |
UL-PPG. Paralotnia z napędem UL-GG. Wiroszybowiec UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter) UL-HP. Mięśniolot UL-M1. Hybryda bez napędu UL-M2. Hybryda z napędem UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2) UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy UL-P3. Spadochron towarowy |
UL-P1.: – R. Ratowniczy – J1. Główny – J2. Zapasowy K6. – MTOM ≤600 kg K4. – dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3 |
A. Amatorska |
|
|
|
||
R. Replika |
|||||
E. Eksperymentalna |
|||||
K4. Kwalifikowana |
|||||
K5. Niekwalifikowana |
UL-P25. Spadochron towarowy |
MTOM ≤25 kg3) |
|||
UL-70. Jednoosobowe bez napędu |
Masa własna ≤70 kg |
||||
UL-115. Jednoosobowe z napędem |
Masa własna ≤115 kg |
2) w tabeli nr 2 kategoria „K5” otrzymuje brzmienie:
K5 |
Niekwalifikowana |
Masa własna ≤70 kg |
UL-70. Jednoosobowe bez napędu |
– używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych, – dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115, – niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym |
Masa własna ≤115 kg |
UL-115. Jednoosobowe z napędem – pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l, – nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej – CAS), – obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2, – masa startowa nie przekracza 200 kg |
|||
MTOM ≤25 kg |
UL-P25. Spadochrony towarowe |
– dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25 |
3) w tabeli nr 3 skreśla się kolumnę „UM-150. Bezzałogowy statek powietrzny”.
[1] § 1 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2018 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U. poz. 1163). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2018 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-06-14 do 2018-06-14
[Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych] W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1032) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w tabeli nr 1:
a) po klasie „UMW. Statek powietrzny bezzałogowy ciężki” dodaje się klasę „UML. Statek powietrzny bezzałogowy lekki” w brzmieniu:
UML. Statek powietrzny bezzałogowy lekki |
K3. Specjalna |
UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny |
MTOM >25 kg i ≤150 kg |
K5. Niekwalifikowana |
UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny |
MTOM ≤25 kg |
b) klasa „UL. Urządzenia latające” otrzymuje brzmienie:
UL. Urządzenie latające2)
|
K6. |
H. Historyczna |
UL-A. Samolot UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2) UL-MG. Motoszybowiec UL-H. Śmigłowiec UL-AG. Wiatrakowiec UL-B. Balon UL-AS. Sterowiec UL-HG1. Lotnia bez napędu UL-HG2. Lotnia z napędem UL-PHG. Motolotnia UL-PPGG. Motoparalotnia UL-PG. Paralotnia bez napędu |
UL-PPG. Paralotnia z napędem UL-GG. Wiroszybowiec UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter) UL-HP. Mięśniolot UL-M1. Hybryda bez napędu UL-M2. Hybryda z napędem UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2) UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy UL-P3. Spadochron towarowy |
UL-P1.: – R. Ratowniczy – J1. Główny – J2. Zapasowy K6. – MTOM ≤600 kg K4. – dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3 |
|
|
||||
|
A. Amatorska |
|
|
|
|
|
R. Replika |
||||
|
E. Eksperymentalna |
||||
K4. Kwalifikowana |
|||||
K5. Niekwalifikowana |
UL-P25. Spadochron towarowy |
MTOM ≤25 kg3) |
|||
UL-70. Jednoosobowe bez napędu |
Masa własna ≤70 kg |
||||
UL-115. Jednoosobowe z napędem |
Masa własna ≤115 kg |
2) w tabeli nr 2 kategoria „K5” otrzymuje brzmienie:
K5 |
Niekwalifikowana |
Masa własna ≤70 kg |
UL-70. Jednoosobowe bez napędu |
– używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych, – dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115, – niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym |
Masa własna ≤115 kg |
UL-115. Jednoosobowe z napędem – pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l, – nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej – CAS), – obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2, – masa startowa nie przekracza 200 kg |
|||
MTOM ≤25 kg |
UL-P25. Spadochrony towarowe |
– dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25 |
3) w tabeli nr 3 skreśla się kolumnę „UM-150. Bezzałogowy statek powietrzny”.