Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Wymiary i zakres stosowania rond] [64] 1. Rondo należy projektować w taki sposób, aby zapewnić odgięcie torów ruchu pojazdów, wymuszające zmniejszenie prędkości. Typ i wymiary ronda, w zależności od klasy drogi, ustala się zgodnie z tabelą:
Klasa drogi |
Typ ronda |
Średnica wyspy środkowej [m] |
Zewnętrzna średnica ronda [m] |
D, L |
mini |
od 3 do 10 |
do 24 |
D, L, Z, G |
małe |
powyżej 10 do 28 |
powyżej 24 do 40 |
Z, G, GP, S*) |
średnie |
powyżej 28 do 50 |
powyżej 40 do 65 |
G, GP, S*) |
duże |
powyżej 50 |
powyżej 65 |
*) Tylko w przypadku, o którym mowa w § 55 ust. 2 pkt 2 lit. b tiret drugim.
2. Dopuszcza się stosowanie rond małych, średnich i dużych o kształcie zewnętrznej krawędzi i wyspy środkowej innych niż kołowy.
3. Wyspa środkowa ronda typu mini może być przejezdna lub częściowo przejezdna dla wszystkich pojazdów. Na rondach małych, średnich i dużych dopuszcza się zastosowanie takich rozwiązań projektowych, które umożliwią przejazd po wyspie środkowej wyłącznie pojazdom nienormatywnym.
[64] § 75 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 29 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Wymiary i zakres stosowania rond] [64] 1. Rondo należy projektować w taki sposób, aby zapewnić odgięcie torów ruchu pojazdów, wymuszające zmniejszenie prędkości. Typ i wymiary ronda, w zależności od klasy drogi, ustala się zgodnie z tabelą:
Klasa drogi |
Typ ronda |
Średnica wyspy środkowej [m] |
Zewnętrzna średnica ronda [m] |
D, L |
mini |
od 3 do 10 |
do 24 |
D, L, Z, G |
małe |
powyżej 10 do 28 |
powyżej 24 do 40 |
Z, G, GP, S*) |
średnie |
powyżej 28 do 50 |
powyżej 40 do 65 |
G, GP, S*) |
duże |
powyżej 50 |
powyżej 65 |
*) Tylko w przypadku, o którym mowa w § 55 ust. 2 pkt 2 lit. b tiret drugim.
2. Dopuszcza się stosowanie rond małych, średnich i dużych o kształcie zewnętrznej krawędzi i wyspy środkowej innych niż kołowy.
3. Wyspa środkowa ronda typu mini może być przejezdna lub częściowo przejezdna dla wszystkich pojazdów. Na rondach małych, średnich i dużych dopuszcza się zastosowanie takich rozwiązań projektowych, które umożliwią przejazd po wyspie środkowej wyłącznie pojazdom nienormatywnym.
[64] § 75 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 29 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-29 do 2019-09-12 (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)
[Wymiary i zakres stosowania rond ] Wymiary i zakres stosowania rond:
Typ ronda |
Średnica wyspy środkowej (m) |
Średnica zewnętrzna ronda (m) |
Zakres stosowania |
mini1) |
3–5 |
mniejsza niż 22 |
osiedla |
małe |
10(5)–28(33,5) |
26(22)–40(45) |
drogi klasy GP2), G, Z i L: wloty do miast, strefy podmiejskie, osiedla miejskie, poza terenem zabudowy |
średnie |
28–50 |
41–65 |
drogi klasy GP2) i G: poza terenem zabudowy, strefy podmiejskie, wloty do miast |
duże |
większa niż 50 |
większa niż 65 |
drogi klasy S3), GP i G: poza terenem zabudowy |
1) Wyspa środkowa przejezdna lub częściowo przejezdna.
2) W uzasadnionych wypadkach na drogach jednojezdniowych.
3) W uzasadnionych wypadkach na początku lub końcu drogi klasy S.
(...) Oznacza wartości dopuszczalne w uzasadnionych wypadkach.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-29 do 2016-01-28
[Wymiary i zakres stosowania rond] Wymiary i zakres stosowania rond:
Typ ronda
|
Średnica wyspy środkowej (m) |
Średnica zewnętrzna ronda (m) |
Zakres stosowania
|
mini1)
|
3-5
|
mniejsza niż 22
|
osiedla
|
małe
|
10(5)-28(33,5)
|
26(22)-40(45)
|
drogi klasy GP2), G, Z i L: wloty do miast, strefy podmiejskie, osiedla miejskie, poza terenem zabudowy
|
średnie
|
28-50
|
41-65
|
drogi klasy GP2) i G: poza terenem zabudowy, strefy podmiejskie, wloty do miast
|
duże
|
większa niż 50
|
większa niż 65
|
drogi klasy S3), GP i G: poza terenem zabudowy
|
1) Wyspa środkowa przejezdna lub częściowo przejezdna.
2) W uzasadnionych wypadkach na drogach jednojezdniowych.
3) W uzasadnionych wypadkach na początku lub końcu drogi klasy S.
(...) Oznacza wartości dopuszczalne w uzasadnionych wypadkach.