Wersja obowiązująca od 2016-01-29 do 2022-09-21 (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)
[Odległość widoczności] 1. Na każdym pasie ruchu drogi klasy G i dróg wyższych klas powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności pozwalająca kierowcy pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną, a w wypadku pozostałych klas dróg z prędkością o 10 km/h większą niż prędkość projektowa, na zatrzymanie pojazdu przed przeszkodą na jezdni.
2. Wymaganie, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełnione, jeżeli:
a) cel obserwacji znajdujący się nad osią pasa ruchu jest widoczny z punktu obserwacyjnego, zlokalizowanego na wysokości 1,0 m nad osią tego samego pasa ruchu z odległości nie mniejszej niż określona w tabeli:
Prędkość (km/h) |
Najmniejsza odległość widoczności na zatrzymanie (m) na pochyleniu |
||||||||||
≤–10% |
–8% |
–6% |
–4% |
–2% |
0% |
2% |
4% |
6% |
8% |
≥10% |
|
130 |
– |
– |
390 |
350 |
330 |
310 |
300 |
290 |
280 |
– |
– |
120 |
– |
– |
340 |
310 |
290 |
270 |
260 |
250 |
240 |
– |
– |
110 |
– |
– |
280 |
260 |
240 |
230 |
220 |
200 |
– |
||
100 |
– |
220 |
200 |
180 |
170 |
– |
|||||
90 |
190 |
170 |
150 |
130 |
120 |
||||||
80 |
160 |
140 |
120 |
110 |
100 |
||||||
70 |
110 |
100 |
90 |
85 |
80 |
||||||
60 |
80 |
70 |
60 |
||||||||
50 |
55 |
50 |
45 |
||||||||
40 |
40 |
35 |
|||||||||
30 |
25 |
20 |
b) wysokość celu obserwacji jest określona w tabeli:
Prędkość |
(km/h) |
>100 |
100–81 |
80–61 |
≤60 |
Wysokość celu obserwacji |
(m) |
0,45 |
0,30 |
0,15 |
0,00 |
3. Na łącznicy, jezdni zbierająco-rozprowadzającej oraz na jezdni manewrowej MOP powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności, o której mowa w ust. 2, przyjmując prędkość projektową każdej z wymienionych jezdni.
4. Na drodze o przekroju 2+1 powinna być zachowana dodatkowo decyzyjna odległość widoczności, zapewniająca kierującemu pojazdem poruszającym się po:
1) zasadniczym pasie ruchu, przy zbliżaniu się do klina początkowego – widoczność tylnych świateł jadącego przed nim pojazdu, który sygnalizuje zamiar zmiany pasa ruchu, w miejscu początku klina, przy czym należy przyjąć, że cel obserwacji umieszczony jest na wysokości 0,6 m, natomiast punkt obserwacyjny na wysokości 1,0 m w osi tego pasa;
2) dodatkowym pasie ruchu, przy zbliżaniu się do klina końcowego – widoczność krawędzi klina końcowego ograniczającej dodatkowy pas ruchu, przy czym należy przyjąć, że cel obserwacji leży na krawędzi klina w granicach tego pasa na wysokości 0,3 m, natomiast punkt obserwacyjny umieszczony jest w osi tego pasa na wysokości 1,0 m.
5. Warunki, o których mowa w ust. 4, w zależności od przyjętej prędkości miarodajnej Vm, uznaje się za spełnione, jeżeli decyzyjna odległość widoczności Ld jest równa co najmniej wartości określonej w tabeli:
Prędkość miarodajna drogi Vm [km/h] |
110 |
100 |
≤90 |
Decyzyjna odległość widoczności Ld [m] |
300 |
250 |
200 |
Wersja obowiązująca od 2016-01-29 do 2022-09-21 (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)
[Odległość widoczności] 1. Na każdym pasie ruchu drogi klasy G i dróg wyższych klas powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności pozwalająca kierowcy pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną, a w wypadku pozostałych klas dróg z prędkością o 10 km/h większą niż prędkość projektowa, na zatrzymanie pojazdu przed przeszkodą na jezdni.
2. Wymaganie, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełnione, jeżeli:
a) cel obserwacji znajdujący się nad osią pasa ruchu jest widoczny z punktu obserwacyjnego, zlokalizowanego na wysokości 1,0 m nad osią tego samego pasa ruchu z odległości nie mniejszej niż określona w tabeli:
Prędkość (km/h) |
Najmniejsza odległość widoczności na zatrzymanie (m) na pochyleniu |
||||||||||
≤–10% |
–8% |
–6% |
–4% |
–2% |
0% |
2% |
4% |
6% |
8% |
≥10% |
|
130 |
– |
– |
390 |
350 |
330 |
310 |
300 |
290 |
280 |
– |
– |
120 |
– |
– |
340 |
310 |
290 |
270 |
260 |
250 |
240 |
– |
– |
110 |
– |
– |
280 |
260 |
240 |
230 |
220 |
200 |
– |
||
100 |
– |
220 |
200 |
180 |
170 |
– |
|||||
90 |
190 |
170 |
150 |
130 |
120 |
||||||
80 |
160 |
140 |
120 |
110 |
100 |
||||||
70 |
110 |
100 |
90 |
85 |
80 |
||||||
60 |
80 |
70 |
60 |
||||||||
50 |
55 |
50 |
45 |
||||||||
40 |
40 |
35 |
|||||||||
30 |
25 |
20 |
b) wysokość celu obserwacji jest określona w tabeli:
Prędkość |
(km/h) |
>100 |
100–81 |
80–61 |
≤60 |
Wysokość celu obserwacji |
(m) |
0,45 |
0,30 |
0,15 |
0,00 |
3. Na łącznicy, jezdni zbierająco-rozprowadzającej oraz na jezdni manewrowej MOP powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności, o której mowa w ust. 2, przyjmując prędkość projektową każdej z wymienionych jezdni.
4. Na drodze o przekroju 2+1 powinna być zachowana dodatkowo decyzyjna odległość widoczności, zapewniająca kierującemu pojazdem poruszającym się po:
1) zasadniczym pasie ruchu, przy zbliżaniu się do klina początkowego – widoczność tylnych świateł jadącego przed nim pojazdu, który sygnalizuje zamiar zmiany pasa ruchu, w miejscu początku klina, przy czym należy przyjąć, że cel obserwacji umieszczony jest na wysokości 0,6 m, natomiast punkt obserwacyjny na wysokości 1,0 m w osi tego pasa;
2) dodatkowym pasie ruchu, przy zbliżaniu się do klina końcowego – widoczność krawędzi klina końcowego ograniczającej dodatkowy pas ruchu, przy czym należy przyjąć, że cel obserwacji leży na krawędzi klina w granicach tego pasa na wysokości 0,3 m, natomiast punkt obserwacyjny umieszczony jest w osi tego pasa na wysokości 1,0 m.
5. Warunki, o których mowa w ust. 4, w zależności od przyjętej prędkości miarodajnej Vm, uznaje się za spełnione, jeżeli decyzyjna odległość widoczności Ld jest równa co najmniej wartości określonej w tabeli:
Prędkość miarodajna drogi Vm [km/h] |
110 |
100 |
≤90 |
Decyzyjna odległość widoczności Ld [m] |
300 |
250 |
200 |
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-03-25 do 2016-01-28
[Odległość widoczności] 1. Na każdym pasie ruchu drogi klasy G i dróg wyższych klas powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności pozwalająca kierowcy pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną, a w wypadku pozostałych klas dróg z prędkością o 10 km/h większą niż prędkość projektowa, na zatrzymanie pojazdu przed przeszkodą na jezdni.
2. Wymaganie, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełnione, jeżeli:
a) cel obserwacji znajdujący się nad osią pasa ruchu jest widoczny z punktu obserwacyjnego, zlokalizowanego na wysokości 1,0 m nad osią tego samego pasa ruchu z odległości nie mniejszej niż określona w tabeli:
Prędkość (km/h) |
Najmniejsza odległość widoczności na zatrzymanie (m) na pochyleniu |
||||||||||
≤-10% |
-8% |
-6% |
-4% |
-2% |
0% |
2% |
4% |
6% |
8% |
≥10% |
|
130 |
– |
– |
390 |
350 |
330 |
310 |
300 |
290 |
280 |
– |
– |
120 |
– |
– |
340 |
310 |
290 |
270 |
260 |
250 |
240 |
– |
– |
110 |
– |
– |
280 |
260 |
240 |
230 |
220 |
200 |
– |
||
100 |
– |
220 |
200 |
180 |
170 |
– |
|||||
90 |
190 |
170 |
150 |
130 |
120 |
||||||
80 |
160 |
140 |
120 |
110 |
100 |
||||||
70 |
110 |
100 |
90 |
85 |
80 |
||||||
60 |
80 |
70 |
60 |
||||||||
50 |
55 |
50 |
45 |
||||||||
40 |
40 |
35 |
|||||||||
30 |
25 |
20 |
b) wysokość celu obserwacji jest określona w tabeli:
Prędkość (km/h)
|
>100
|
100 - 81
|
80 - 61
|
≤60
|
Wysokość celu obserwacji (m)
|
0,45
|
0,30
|
0,15
|
0,00
|
3. Na łącznicy, jezdni zbierająco-rozprowadzającej oraz na jezdni manewrowej MOP powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności, o której mowa w ust. 2, przyjmując prędkość projektową każdej z wymienionych jezdni.
4. [32] Na drodze o przekroju 2+1 powinna być zachowana dodatkowo decyzyjna odległość widoczności, zapewniająca kierującemu pojazdem poruszającym się po:
1) zasadniczym pasie ruchu, przy zbliżaniu się do klina początkowego – widoczność tylnych świateł jadącego przed nim pojazdu, który sygnalizuje zamiar zmiany pasa ruchu, w miejscu początku klina, przy czym należy przyjąć, że cel obserwacji umieszczony jest na wysokości 0,6 m, natomiast punkt obserwacyjny na wysokości 1,0 m w osi tego pasa;
2) dodatkowym pasie ruchu, przy zbliżaniu się do klina końcowego – widoczność krawędzi klina końcowego ograniczającej dodatkowy pas ruchu, przy czym należy przyjąć, że cel obserwacji leży na krawędzi klina w granicach tego pasa na wysokości 0,3 m, natomiast punkt obserwacyjny umieszczony jest w osi tego pasa na wysokości 1,0 m.
5. [33] Warunki, o których mowa w ust. 4, w zależności od przyjętej prędkości miarodajnej Vm, uznaje się za spełnione, jeżeli decyzyjna odległość widoczności Ld jest równa co najmniej wartości określonej w tabeli:
Prędkość miarodajna drogi Vm [km/h] |
110 |
100 |
≤ 90 |
|
Decyzyjna odległość widoczności Ld [m] |
300 |
250 |
200 |
|
[32] § 168 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 21 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lutego 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 329). Zmiana weszła w życie 25 marca 2015 r.
[33] § 168 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 21 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lutego 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 329). Zmiana weszła w życie 25 marca 2015 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999-05-29 do 2015-03-24
[Odległość widoczności] 1. Na każdym pasie ruchu drogi klasy G i dróg wyższych klas powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności pozwalająca kierowcy pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną, a w wypadku pozostałych klas dróg z prędkością o 10 km/h większą niż prędkość projektowa, na zatrzymanie pojazdu przed przeszkodą na jezdni.
2. Wymaganie, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełnione, jeżeli:
a) cel obserwacji znajdujący się nad osią pasa ruchu jest widoczny z punktu obserwacyjnego, zlokalizowanego na wysokości 1,0 m nad osią tego samego pasa ruchu z odległości nie mniejszej niż określona w tabeli:
Prędkość (km/h) |
Najmniejsza odległość widoczności na zatrzymanie (m) na pochyleniu |
||||||||||
≤-10% |
-8% |
-6% |
-4% |
-2% |
0% |
2% |
4% |
6% |
8% |
≥10% |
|
130 |
– |
– |
390 |
350 |
330 |
310 |
300 |
290 |
280 |
– |
– |
120 |
– |
– |
340 |
310 |
290 |
270 |
260 |
250 |
240 |
– |
– |
110 |
– |
– |
280 |
260 |
240 |
230 |
220 |
200 |
– |
||
100 |
– |
220 |
200 |
180 |
170 |
– |
|||||
90 |
190 |
170 |
150 |
130 |
120 |
||||||
80 |
160 |
140 |
120 |
110 |
100 |
||||||
70 |
110 |
100 |
90 |
85 |
80 |
||||||
60 |
80 |
70 |
60 |
||||||||
50 |
55 |
50 |
45 |
||||||||
40 |
40 |
35 |
|||||||||
30 |
25 |
20 |
b) wysokość celu obserwacji jest określona w tabeli:
Prędkość (km/h)
|
>100
|
100 - 81
|
80 - 61
|
≤60
|
Wysokość celu obserwacji (m)
|
0,45
|
0,30
|
0,15
|
0,00
|
3. Na łącznicy, jezdni zbierająco-rozprowadzającej oraz na jezdni manewrowej MOP powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności, o której mowa w ust. 2, przyjmując prędkość projektową każdej z wymienionych jezdni.