Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Podział węzłów] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów na autostradach:
1) bezkolizyjny typu WA, na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu,
2) częściowo bezkolizyjny typu WB, na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na drodze krzyżującej się z autostradą; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie.
2. [7] Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określa tabela:
Klasa drogi krzyżującej się z autostradą |
A |
S |
GP |
G |
Typ węzła |
WA |
WA |
WA, WB |
WB, (WA) |
Użyte w tabeli symbole oznaczają: A, S, GP, G – klasy dróg w rozumieniu przepisów w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, WA, WB – typy węzłów, (WA) – rozwiązanie dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach. |
3. [8] Przejazd drogowy stosuje się w przypadku, gdy w § 8 ust. 1 pkt 1 nie przewidziano możliwości połączenia autostrady z drogą danej klasy albo gdy nie zachodzi potrzeba wykonania węzła.
[7] § 37 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych (Dz.U. poz. 1644). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[8] § 37 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych (Dz.U. poz. 1644). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21
[Podział węzłów] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów na autostradach:
1) bezkolizyjny typu WA, na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu,
2) częściowo bezkolizyjny typu WB, na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na drodze krzyżującej się z autostradą; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie.
2. [7] Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określa tabela:
Klasa drogi krzyżującej się z autostradą |
A |
S |
GP |
G |
Typ węzła |
WA |
WA |
WA, WB |
WB, (WA) |
Użyte w tabeli symbole oznaczają: A, S, GP, G – klasy dróg w rozumieniu przepisów w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, WA, WB – typy węzłów, (WA) – rozwiązanie dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach. |
3. [8] Przejazd drogowy stosuje się w przypadku, gdy w § 8 ust. 1 pkt 1 nie przewidziano możliwości połączenia autostrady z drogą danej klasy albo gdy nie zachodzi potrzeba wykonania węzła.
[7] § 37 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych (Dz.U. poz. 1644). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[8] § 37 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych (Dz.U. poz. 1644). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2002-02-23 do 2019-09-12
[Podział węzłów] 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów na autostradach:
1) bezkolizyjny typu WA, na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu,
2) częściowo bezkolizyjny typu WB, na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na drodze krzyżującej się z autostradą; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone bezkolizyjnie.
2. Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określa tabela:
Klasa drogi krzyżującej się z autostradą |
Autostrada |
Droga ekspresowa |
Droga główna ruchu przyspieszonego |
Droga główna |
Typ węzła |
WA |
WA |
WA, WB |
(WB), P |
Oznaczenia w tabeli:
WA, WB |
– węzeł, |
P |
– przejazd drogowy (różnopoziomowy), |
(WB) |
– rozwiązanie dopuszczalne wyjątkowo, |
Klasa drogi |
– określona w przepisach dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. |