history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2010-04-29 do 2022-09-21

[Zabezpieczenia na obiektach inżynieryjnych] 1. [25] Na obiektach inżynierskich należy przewidzieć takie rozwiązania projektowe, które w zależności od rodzaju ruchu powinny zabezpieczać:

1) użytkowników motocykli i innych pojazdów jednośladowych – przed uderzeniem, w szczególności na drogach o znaczącym ruchu motocykli lub innych pojazdów jednośladowych, odbywającym się z dużą prędkością, i na wyjazdowych łącznicach o małych promieniach łuków dróg klas A i S,

2) pieszych przed upadkiem z wysokości – w przypadku zastosowania barier przy krawędziach obiektu,

3) pieszych przed porażeniem prądem – w przypadku zastosowania barier przy krawędziach obiektu usytuowanego nad linią tramwajową lub kolejową z trakcją elektryczną.

2. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powinno polegać w szczególności na zamocowaniu dodatkowej niżej umieszczonej prowadnicy lub wykonaniu elastycznych osłon na słupkach bariery.

3. [26] Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być wykonane z zachowaniem wymagań określonych odpowiednio w § 252, § 253 ust. 1 pkt 2 oraz § 255 ust. 3, 4 i 8 pkt 2.

4. [27] (uchylony).

[25] § 272 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 65, poz. 408). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2010 r.

[26] § 272 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 65, poz. 408). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2010 r.

[27] § 272 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 14 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 65, poz. 408). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2010 r.

Wersja obowiązująca od 2010-04-29 do 2022-09-21

[Zabezpieczenia na obiektach inżynieryjnych] 1. [25] Na obiektach inżynierskich należy przewidzieć takie rozwiązania projektowe, które w zależności od rodzaju ruchu powinny zabezpieczać:

1) użytkowników motocykli i innych pojazdów jednośladowych – przed uderzeniem, w szczególności na drogach o znaczącym ruchu motocykli lub innych pojazdów jednośladowych, odbywającym się z dużą prędkością, i na wyjazdowych łącznicach o małych promieniach łuków dróg klas A i S,

2) pieszych przed upadkiem z wysokości – w przypadku zastosowania barier przy krawędziach obiektu,

3) pieszych przed porażeniem prądem – w przypadku zastosowania barier przy krawędziach obiektu usytuowanego nad linią tramwajową lub kolejową z trakcją elektryczną.

2. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powinno polegać w szczególności na zamocowaniu dodatkowej niżej umieszczonej prowadnicy lub wykonaniu elastycznych osłon na słupkach bariery.

3. [26] Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być wykonane z zachowaniem wymagań określonych odpowiednio w § 252, § 253 ust. 1 pkt 2 oraz § 255 ust. 3, 4 i 8 pkt 2.

4. [27] (uchylony).

[25] § 272 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 65, poz. 408). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2010 r.

[26] § 272 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 65, poz. 408). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2010 r.

[27] § 272 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 14 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 65, poz. 408). Zmiana weszła w życie 29 kwietnia 2010 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2000-08-18 do 2010-04-28

[Wyposażenie barier stalowych w dodatkowe urządzenia zabezpieczające] 1. Bariery stalowe, w zależności od usytuowania i rodzaju ruchu, powinny być wyposażone w dodatkowe urządzenia zabezpieczające:

1) użytkowników motocykli i innych pojazdów jednośladowych – przed uderzeniem w słupki barier stalowych przy przewróceniu się pojazdu, w szczególności na drogach o znaczącym ruchu motocykli lub innych pojazdów jednośladowych, odbywającym się z dużą prędkością, i na wyjazdowych łącznicach o małych promieniach łuków dróg klas A i S,

2) pieszych przed upadkiem z wysokości – w przypadku zastosowania barier przy krawędziach obiektu,

3) pieszych przed porażeniem prądem – w przypadku zastosowania barier przy krawędziach obiektu usytuowanego nad linią tramwajową lub kolejową z trakcją elektryczną.

2. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powinno polegać w szczególności na zamocowaniu dodatkowej niżej umieszczonej prowadnicy lub wykonaniu elastycznych osłon na słupkach bariery.

3. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno polegać na wyposażeniu bariery w:

1) poręcz,

2) elementy poziome, a w szczególności pasy profilowe przymocowane do słupków barier stalowych,

z zachowaniem odpowiednio wymagań określonych w § 252, § 253 ust. 1 pkt 2 oraz w § 255 ust. 3, 4 i 8 pkt 2.

4. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, powinno być przewidziane na odcinkach obiektu określonych w § 276 ust. 1 pkt 1 i polegać w szczególności na:

1) zamocowaniu osłon, o których mowa w § 275 pkt 1, do bariery stalowej po zewnętrznej stronie,

2) uzupełnieniu bariery betonowej elementami osłony, o której mowa w § 275 pkt 1, spełniającymi odpowiednio wymagania określone w § 276 ust. 1 pkt 2–5.