history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

§ 164. [Zastosowanie cementu portlandzkiego CEM l niskoalkalicznego] [35] 1. Do wykonania betonów, o których mowa w § 163 ust. 2, stosuje się cement spełniający wymagania Polskich Norm.

2. Przy doborze cementu uwzględnia się:

1) rodzaj, wymiary i technologię wykonania konstrukcji,

2) warunki wykonania, pielęgnacji i dojrzewania betonu,

3) agresywność środowiska, na które będzie narażona konstrukcja, w tym klasyfikację środowiska w odniesieniu do możliwości wystąpienia w betonie konstrukcyjnym zagrożenia destrukcyjną reakcją minerałów z wodorotlenkami sodu i potasu w cieczy porowej betonu.

3. Do wykonania betonu sprężonego w elementach drogowego obiektu inżynierskiego stosuje się cement CEM I.

4. Do wykonania betonu konstrukcyjnego w elementach masywnych obiektu drogowego dopuszcza się stosowanie cementów o niskim cieple hydratacji LH, zgodnie z Polską Normą.

[35] § 164 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1642). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja obowiązująca od 2019-09-13 do 2022-09-21

§ 164. [Zastosowanie cementu portlandzkiego CEM l niskoalkalicznego] [35] 1. Do wykonania betonów, o których mowa w § 163 ust. 2, stosuje się cement spełniający wymagania Polskich Norm.

2. Przy doborze cementu uwzględnia się:

1) rodzaj, wymiary i technologię wykonania konstrukcji,

2) warunki wykonania, pielęgnacji i dojrzewania betonu,

3) agresywność środowiska, na które będzie narażona konstrukcja, w tym klasyfikację środowiska w odniesieniu do możliwości wystąpienia w betonie konstrukcyjnym zagrożenia destrukcyjną reakcją minerałów z wodorotlenkami sodu i potasu w cieczy porowej betonu.

3. Do wykonania betonu sprężonego w elementach drogowego obiektu inżynierskiego stosuje się cement CEM I.

4. Do wykonania betonu konstrukcyjnego w elementach masywnych obiektu drogowego dopuszcza się stosowanie cementów o niskim cieple hydratacji LH, zgodnie z Polską Normą.

[35] § 164 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1642). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2000-08-18 do 2019-09-12

[Zastosowanie cementu portlandzkiego CEM l niskoalkalicznego] 1. Do wykonania betonów, o których mowa w § 163 ust. 2, powinien być zastosowany cement portlandzki CEM l niskoalkaliczny:

1) do betonu klasy B25 – klasy 32,5 NA,

2) do betonu klasy B30, B35 i B40 – klasy 42,5 NA,

3) do betonu klasy B45 i większej – klasy 52,5 NA,

spełniający wymagania Polskiej Normy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Cement, o którym mowa w ust. 1, powinien charakteryzować się następującym składem:

1) zawartość określona ułamkiem masowym krzemianu trójwapniowego (alitu) C3S – nie większa niż 60%,

2) zawartość określona ułamkiem masowym glinianu trójwapniowego C3A – nie większa niż 7%,

3) zawartość określona ułamkiem masowym C4AF + 2 x C3A – nie większa niż 20%.

3. Dopuszcza się, w razie potrzeby, zastosowanie cementów o wysokiej wczesnej wytrzymałości.