Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2022-08-04

Doprecyzowano zasady zwrotu nadpłaconej składki zdrowotnej

Obowiązujące od 1 stycznia 2022 r. przepisy dotyczące prowadzących działalność gospodarczą miały kilka luk. Polski Ład 2.0 je uprościł i wyeliminował kilka nieścisłości

Od 1 lipca 2022 r. obowiązują kolejne zmiany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (dalej: ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej). Jednym z pakietów zmian, które weszły w życie w ramach Polskiego Ładu 2.0, są te dotyczące zwrotu nadpłaconej przez przedsiębiorców składki zdrowotnej. Zgodnie z obowiązującymi od początku tego roku zasadami składka ta nie jest już opłacana od ryczałtowej podstawy wynoszącej 75 proc. przeciętnego wynagrodzenia, ale od miesięcznego dochodu (z pewnymi wyjątkami) - w zależności od rodzaju opodatkowania.

Porównanie wpłat miesięcznych z roczną podstawą

W ramach nowelizacji doprecyzowano, że po zakończeniu roku składkowego albo kalendarzowego oblicza się także roczną podstawę wymiaru składki i porównuje ze składką zdrowotną zapłaconą za poszczególne miesiące. Zgodnie z art. 81 ust. 2n ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, jeśli suma składek na ubezpieczenie wpłaconych przez przedsiębiorcę za poszczególne miesiące zdrowotne jest wyższa od rocznej składki ustalonej od rocznej podstawy, to ubezpieczonemu przysługuje zwrot różnicy. W myśl nowego brzmienia ust. 2m zwrot tej kwoty „następuje na podstawie wniosku przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na profilu informacyjnym utworzonym w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych po złożeniu rozliczenia rocznego przez płatnika składek. Wniosek składany jest wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo wykorzystując sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych udostępniony bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w systemie teleinformatycznym”. Z kolei ust. 2n stanowi, że wniosek ten może zostać złożony w terminie miesiąca od terminu na złożenia zeznania podatkowego określonego w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. od 30 kwietnia. Jeśli wniosek zostanie złożony po tym terminie, to pozostawia się go bez rozpoznania (ust. 2o).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00