Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 25-04-2024
Porada aktualna na dzień 25-04-2024
Data publikacji: 2022-03-21

Kiedy można odliczyć VAT z faktur wystawianych w ramach samofakturowania

PROBLEM

Spółka z o.o. Y (podatnik VAT czynny) zajmuje się sprzedażą produktów spożywczych. Z kilkoma krajowymi dostawcami towarów (podatnicy VAT czynni) podpisała porozumienia w sprawie tzw. samofakturowania. Na podstawie tych porozumień jako nabywca wystawia w imieniu i na rachunek danego dostawcy faktury dokumentujące dokonane przez niego na swoją rzecz dostawy towarów. Zatwierdzenie przez dostawcę otrzymanych faktur, wystawionych przez spółkę w systemie samofakturowania, następuje (w zależności od zawartej umowy) na jeden z poniższych sposobów:

- akceptacja aktywna, tj. w drodze pisemnego/mailowego zatwierdzenia przez dostawcę otrzymanych faktur (np. dostawca akceptuje otrzymaną fakturę i przesyła akceptację do spółki drogą mailową), albo

- akceptacja pasywna (tzw. milcząca akceptacja) - jeżeli dostawca nie przekaże żadnych zastrzeżeń w stosunku do przesłanej drogą elektroniczną faktury wystawionej przez spółkę w systemie samofakturowania, w terminie określonym w umowie, jest to równoznaczne z zatwierdzeniem/akceptacją danej faktury przez dostawcę.

W którym momencie (tj. w którym okresie rozliczeniowym) spółka jest uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawianych w ramach procedury samofakturowania?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00