Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2022-01-12

Dodatek osłonowy w pytaniach i odpowiedziach. Wszystko, o czym muszą wiedzieć gminy

Od tygodnia można się już ubiegać o świadczenie wyrównujące ceny rosnących kosztów gazu, prądu i żywności dla gospodarstw domowych. Ale choć środki na ten cel pochodzą z budżetu państwa, to wypłacają je samorządy i mają przy tej okazji sporo wątpliwości. Chodzi m.in. o terminy wypłat i procedury w konkretnych sytuacjach

Czy w sprawach o dodatek osłonowy trzeba wydawać decyzje administracyjne?

Na szczęście nie, choć niewiele brakowało, by w ustawie z 17 grudnia o dodatku osłonowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1) taki zapis się znalazł. Senat zaproponował jednak poprawkę i dlatego wydanie decyzji administracyjnej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta jest wymagane przy uchyleniu lub zmianie prawa do świadczenia, odmowie jego przyznania oraz w przypadku rozstrzygnięcia, że dodatek został nienależnie pobrany.

Należy jednak zaznaczyć, że choć gminy nie wydają decyzji, to mają obowiązki informacyjne względem mieszkańców. Włodarz musi przesłać wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku osłonowego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej. Jeśli osoba ubiegająca się o ww. pomoc nie poda takiego adresu, wówczas odbierając od niej wniosek, trzeba ją powiadomić o możliwości odebrania informacji o przyznaniu dodatku osłonowego w urzędzie. Co jednak istotne, nieodebranie informacji o przyznaniu dodatku osłonowego nie wstrzymuje wypłaty.

O co chodzi z dwoma ratami wypłaty świadczenia?

Zgodnie z art. 2 ust. 8 ustawy o dodatku osłonowym przysługuje on za okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. i jest wypłacany w dwóch równych ratach i w dwóch terminach, tj.: do 31 marca 2022 r. oraz do 2 grudnia 2022 r. Jednak dalsza część przepisu wprowadza rozwiązanie szczególne, polegające na jednej wypłacie dla osób, które nie zdążą złożyć wniosku do 31 stycznia 2022 r. Ta część przepisu brzmi: „W przypadku gdy wnioskodawca złoży wniosek o wypłatę dodatku osłonowego później niż na dwa miesiące przed upływem tych terminów, dodatek osłonowy jest wypłacany jednorazowo, niezwłocznie po przyznaniu tego dodatku”. Jak to interpretować? Ministerstwo Klimatu i Środowiska radzi gminom, by w przypadku pozytywnie rozpatrzonych wniosków, które zostały złożone między 1 lutego a 31 października br., wypłaty były dokonywane jednorazowo, niezwłocznie po przyznaniu dodatku, najdalej do 2 grudnia 2022 r. W efekcie tylko wnioski złożone do 31 stycznia 2022 r. będą oznaczały wypłatę świadczenia w dwóch ratach. Należy też pamiętać, że wnioski o wypłatę dodatku osłonowego złożone po 31 października 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00